سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان مستند «درپناه بلوط»:

سینمای مستند نیاز امروز جامعه است

مهدی نورمحمدی معتقد است که سینمای مستند، نیاز امروز جامعه ایران است و مخاطبان سینما و تلویزیون درحال حاضر، بیش از گذشته به دنبال فیلم های مستند هستند.

 به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مهدی نورمحمدی کارگردان مستند «در پناه بلوط» با اشاره به این که جشنواره فیلم فجر می تواند نگاه مخاطبان را به سمت سینمای مستند سوق دهد، گفت: تصور می‌کنم، سینمای مستند و داستانی را نباید جدا از هم دانست، چرا که براساس نظریه بزرگان سینما، بهترین فیلم مستند فیلمی است که جنبه داستان گونه داشته باشد و بهترین فیلم داستانی فیلمی است که جنبه مستند گونه داشته باشد.

این مستند ساز در ادامه تاکید کرد: تلاش برای ساخت مستندهای که با فضای دراماتیک، پیام خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل می‌کنند، می‌تواند باعث جذب بیشتر مخاطبان شود. اما تحقق این امر در برخی از گونه‌های مستند سخت‌تر از بقیه است. از جمله ژانرهایی که کمتر فضای دراماتیک در آن به کار می‌رود حیات وحش است.

وی در ادامه افزود: در مستند های حیات وحش برای دست یافتن به فضایی دراماتیک و ساختاری متفاوت باید زمان زیادی صرف شود. یکی از فیلم‌های حیات وحش ایران که در عین پرداختن به واقعیت، ساختار آن بر اساس فضای دارماتیک شکل گرفته مستند «در پناه بلوط» است. این فیلم روایتی از رازها و چالش‌های زندگی سنجاب ایرانی، آشنای کوچک جنگل‌های بلوط است.

نورمحمدی تصریح کرد: محور اصلی مستند «در پناه بلوط» سنجاب ایرانی است این مستند ۶۱ دقیقه به حیات یک گونه جانوری می‌پردازد. یک سال تحقیق و پژوهش همراه با ترجمه سه عنوان کتاب از منابع خارجی پیرامون زندگی سنجاب‌ها و سپس ۴۰۰ روز تصویربرداری از زندگی سنجاب ایرانی بخشی از تلاش هایست که برای تولید این مستند صورت گرفته است. علاوه براین، پانزده هزار دقیقه راش همراه با شش ماه تدوین و صداگذاری تلاش دیگری بود برای تولید این مستند.

این کارگردان در ادامه گفت: کمبود امکانات برای ساخت مستندهای حیات وحش در ایران ازجمله میکرو دوربین‌های مادون قرمز و کمرااسلایدر گروه را به سمت طراحی، ساخت و استفاده از ابزاری ساده برای ثبت این تصاویر کشاند. در مجموع مراحل ساخت مستند «درپناه بلوط»چهارسال به طول انجامید.

نورمحمدی گفت: این مستند در اولین حضور خود در هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت کاندیدای پنج بخش این جشنواره نیز شده است که بهترین فیلم علمی زیست محیطی – بهترین فیلم مستند بلند – بهترین تدوین – بهترین تصویربرداری، بهترین صدابرداری و صداگذاری ازاین جمله است. ضمن این که مستند «درپناه بلوط»توانسته موفق به دریافت تندیس بهترین مستند بلند و بهترین تدوین نیز از این جشنواره شود.

انتهای پیام/ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.