سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش؛

آمریکا چگونه از 100 هزار رایانه در سراسر دنیا جاسوسی می‌کند؟

آژانس امنیت ملی آمریکا با نصب نرم افزاری بر روی بیش از 100 هزار رایانه در سراسر دنیا، به ایالات متحد اجازه می‌دهد رایانه ها را تحت نظارت قرار داده و از این طریق از آنها جاسوسی کند.

در حالیکه بیشتر نرم افزارها بوسیله دسترسی به شبکه‌های رایانه‌ای قابل نصب می‌باشند، آژانس امنیت ملی آمریکا در راستای توسعه جاسوسی‌های خود، به فن‌آوری رسیده که قادر است بدون نیاز به اتصال به اینترنت اطلاعات دلخواه خود را منتقل نماید. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به این اقدام می‌پردازیم:

به گزارش نیویورک تایمز، این فناوری محرمانه از امواج رادیویی مخفی منتقل شده بوسیله صفحه مدارهای کوچک و کارت های یو اس بی بهره می‌برد که به صورت مخفیانه بر روی رایانه های هدف نصب شده اند. براساس اسناد آژانس امنیت ملی و گفته های کارشناسان رایانه و مقامات رسمی آمریکا، این امواج به یک ایستگاه رله ارسال می‌شوند، که تنها به اندازه یک کیف دستی کوچک است و توسط سازمان‌های اطلاعاتی در چند کیلومتری اهداف مورد نظر نصب می‌شوند.  

 

فن‌آوری فرکانس رادیویی، که اغلب باید توسط جاسوسان، تولید کنندگان و کابران بی اطلاع بصورت فیزیکی نصب شود، به جاسوسان آمریکایی در زمینه دسترسی به رایانه‌ها بسیار یاری نموده و باعث شده که فاصله این کشور با دیگر رقبایش در محافظت از خود در برابر حملات سایبری بسیار بیشتر از پیش شود. 

آژانس امنیت ملی آمریکا استفاده از نرم افزارهای نفوذی و فن آوری رادیویی (بخشی از برنامه ای موسوم به کوانتوم) را دفاع فعال در برابر حملات سایبری می‌خواند، در حالیکه این کشور استفاده از نرم افزارهای مشابه توسط هکرهای چینی علیه شرکت ها و آژانس‌های دولتی آمریکا را محکوم می‌کند.

"جیمز اندرو لوییز"، کارشناس امنیت سایبری در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن، به نشریه تایمز می‌گوید: چیزی که تازگی دارد ابعاد و مهارت عاملان اطلاعاتی آمریکا در نفوذ به رایانه‌ها و شبکه‌هایی است که کسی پیش از آن به آنها دسترسی نداشته است. برخی از این ظرفیت ها پیشتر نیز مورد استفاده بوده اند اما ترکیب یادگیری چگونه نفوذ کردن به سیستم ها جهت نصب نرم افزار و چگونگی استفاده از فرکانس‌های رادیویی به این منظور، پنجره‌ای تازه را به روی ایالات متحد گشوده که پیش از این وجود نداشته است.   



***  اهداف طرح کوانتوم
ارتش چین هدف دایمی طرح کوانتوم بوده است. ایالات متحد ارتش چین را به نفوذ در اهداف نظامی و صنعتی این کشور برای دزدی از اطلاعات و دارایی های معنوی آنها متهم می‌کند.

طبق گفته های مقامات رسمی آمریکا و اسناد آژانس (که نشان دهنده وجود سایت هایی است که آژانس از آنها تحت عنوان استخراج شبکه رایانه ای یاد می کند) اهداف دیگر این طرح شبکه های نظامی روسیه، سیستم های مورد استفاده پلیس مکزیک و کارتل های مواد مخدر، موسسات تجاری داخل اتحادیه اروپا و حتی متحدانی همچون عربستان سعودی را شامل می‌گردد. 


مدرکی دال بر استفاده از ظرفیت های طرح کوانتوم در داخل خاک آمریکا وجود ندارد.

"ونی واینز"، یکی از سخنگویان آژانس در بیانیه ای اعلام می دارد: فعالیت های آژانس امنیت ملی آمریکا تنها علیه هدف های اطلاعاتی خارجی و در پاسخ به الزامات اطلاعاتی  گسترش داده شده و بر روی این اهداف متمرکز شده است. ما از ظرفیت های اطلاعات خارجی خود در جهت سرقت اسرار تجاری شرکت های خارجی استفاده نکرده و یا اطلاعات جمع آوری شده را به منظور تسهیل رقابت بین المللی در اختیار شرکت های آمریکایی قرار نمی‌دهیم.

بخش هایی از طرح کوانتوم توسط اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، فاش شده است. یک روزنامه هلندی نقشه ای را منتشر کرده که نشان دهنده مکان برنامه های نصب شده توسط جاسوسان آمریکایی است. نشریه اشپیگل آلمان نیز اخیرا مجموعه محصولات سخت افزاری را که آژانس از آنها به منظور انتقال و دریافت سیگنال های دیجیتال میان رایانه ها استفاده می کرده، منتشر ساخته است. 


هیئت مشورتی آژانس  امنیت ملی آمریکا که به دستور اوباما و به منظور بررسی اعمال آژانس  پس از افشای برخی اسناد توسط ادوارد اسنودن تشکیل شده به آژانس جاسوسی توصیه کرده که استخراج از رایانه ها را تحت نام نظارت ایالات متحد متوقف کند. 
 
"ریچارد کلارک"، یک مقام اطلاعاتی سابق و عضو گروه بررسی می گوید: حفره های درون نرم افزارهای کدگزاری محرمانه بیش از آن که برای ما مفید باشد، یک ریسک به حساب می آید. اگر ما می توانیم نقاط آسیب پذیر خود را بیابیم، بنابراین دیگران نیز می توانند. مهم اینست که ما به جای نفوذ در چین از قدرت شبکه خود حفاظت کنیم. 

جمعه شب باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مورد این جاسوسی‌ها، ضمن تاکيد بر اهميت نقش آژانس امنيت ملي آمريکا(!)، برنامه های اصلاحي خود برای آژانس‌های اطلاعاتی آمريکا را تشريح کرد. اوباما با اصلاحات جديدي در زمينه حريم خصوصي، اختيارات آژانس امنيت ملي را کاهش داد ولي بخش عمده‌اي از شنودهاي تلفني به عنوان ابزاري براي مبارزه عليه تروريسم ادامه خواهد يافت.

 گزارش از مغانی


منابع:
http://www.washingtonpost.com/business/economy/snowden-wants-people-of-hong-kong-to-decide-my-fate/2013/06/12/a69e94ee-d370-11e2-a73e-826d299ff459_story.html
 
http://qz.com/94185/china-is-silent-on-edward-snowden-but-chinese-state-media-are-having-a-field-day/

http://rt.com/usa/nsa-radio-wave-cyberattack-607/

http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5h69gK7RuQD7rtVxQBrH6gBdXd09Q?docId=95198aca-245b-4258-a8c9-64fcd760d53b

http://www.nytimes.com/2014/01/15/us/nsa-effort-pries-open-computers-not-connected-to-internet.html?_r=0


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.