نیویورک تایمز روز سه‌شنبه نوشت آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) توانسته است یک نرم‌افزار جاسوسی روی نزدیک به 100 هزار رایانه در سراسر جهان نصب کند و گمان می‌رود با این کار شبکه‌ای که برای عملیات گسترده دزدی اطلاعات قابل استفاده است، ایجاد کرده باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز ، نیویورک تایمز  با استناد به اظهارات اعضای دولت، کارشناسان انفورماتیک و اسنادی که ادوارد اسنودن فاش کرد افزود در بیشتر موارد، برنامه مورد نظر از طریق شبکه‌های انفورماتیک وارد این رایانه‌ها شده است اما ان اس ای از یک فناوری محرمانه که دسترسی به رایانه‌های غیر متصل به اینترنت را امکان‌پذیر می‌کند، نیز استفاده کرده است.

گمان می‌رود این فناوری که دست‌کم از سال 2008 مورد استفاده قرار می‌گیرد، با کمک فرکانس‌های رادیویی که از مدارهای چاپی یا کارت‌های یو اس بی که مخفیانه در رایانه‌های مورد نظر جا سازی شده‌اند، کار می‌کند. 

نویسنده این مقاله خاطر نشان کرد: فناوری‌های فرکانس‌های رادیویی امکان حل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را که نفوذ به رایانه‌هایی بود که مخالفان و برخی متحدان آمریکا تلاش می‌کردند آنها را از جاسوسی یا هک شدن محفوظ نگاه دارند، فراهم کرد.

به نوشته این روزنامه، در بیشتر موارد، یک فرستنده رادیویی باید به صورت فیزیکی توسط یک جاسوس، یک سازنده یا کاربری که از عملکرد این فرستنده اطلاع ندارد، کار گذاشته شود.

نیویورک تایمز افزود در بین اهداف اصلی این برنامه موسوم به کوانتوم، می‌توان از برخی یگان‌های ارتش چین که واشنگتن آن را به جاسوسی سایبری متهم می‌کند، نام برد.

برنامه‌های جاسوسی همچنین احتمالا در شبکه‌های (انفورماتیک) ارتش روسیه، پلیس مکزیک و کارتل‌های مواد مخدر، نهادهای اروپایی که کارشان مبادلات تجاری است یا متحدان آمریکا مانند عربستان سعودی، هند و پاکستان نصب شده‌اند.

با این حال، هیچ چیز دال بر این نیست که این برنامه‌ها یا فناوریی که از طریق فرکانس‌های رادیویی کار می‌کند در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

 نیویورک تایمز به نقل از سخنگوی ان‌اس‌ای خاطر نشان کرد: فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا بنا به درخواست‌های سرویس‌های اطلاعاتی بر اهداف خارجی قانونی متمرکز است و منحصرا بر ضد آنها صورت می‌گیرد.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در باره وسعت برنامه‌های نظارتی آمریکا موجی از خشم را در آمریکا و سراسر جهان برانگیخت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه رشته اصلاحاتی را برای جلوگیری از تندروی سرویس‌های اطلاعاتی و تضمین احترام به حریم شخصی و زندگی خصوصی اعلام کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار