سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

شهرام گیل آبادی: هیچ رسانه بی طرفی در دنیا وجود ندارد

معاون پژوهش و اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: هیچ رسانه بی نظر و بی طرفی در دنیا وجود ندارد و این امر در شکل انعکاس اخبار و اطلاعات به جهانیان اثرگذار است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،شهرام گیل آبادی به عنوان مدرس دوره آموزش های تخصصی راهبری فضای مجازی با موضوع آینده شناسی تحولات رسانه و تأثیرات چالش های فرهنگی آن در جمع فعالان و مدیران فضای مجازی شهر مشهد با بیان این مطلب که شبکه های اجتماعی بر اساس یک نیاز و فکر مشترک انسان ها را کنار هم جمع می کنند، اظهار داشت: بر این اساس شبکههای اجتماعی در صورت تشکیل، می توانند تأثیرات زیادی بر روی افکار عمومی در جوامع مختلف ایجاد کنند.

معاون اطلاع رسانی و پژوهش دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از کارکردهای شبکه های اجتماعی سایبری را ایجاد تأثیر بر روی افکار عمومی عنوان کرد و افزود: نیازها و افکار مشترک انسان ها به عنوان یک نقطه پیوند استراتژیک می تواند منشاء اثرپذیری افکار عمومی از شبکه های اجتماعی سایبری محسوب شود.

وی 9سرفصل و عامل مؤثر بر روی افکار عمومی را معرفی کرد و گفت: از این میان می توان به مسائل موجود در محیط بین المللی، رشد فزاینده ارتباطات اجتماعی، گسترش نهادهای آموزشی، گسترش رسانه ها و ارتباطات متعدد و شرایط اقتصادی به عنوان عوامل مؤثر بر روی افکار عمومی یاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما راه اندازی شبکه های مختلف و متعدد اجتماعی را راهبرد اروپا و آمریکا در رابطه با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 146 شبکه فارسی زبان در فضای ماهواره کار می کند که افزایش ناگهانی این شبکه ها خود نشان از پیگیری اهداف نرم و تأثیرگذاری اروپا و آمریکا در رابطه با ایران است.

وی ادامه داد: بر همین اساس مدیریت رسانه های امروز با توجه به تعدد و تکثر در زمینه های مختلف با ملاک های حقیق پیش می رود که در این راستا باید به پنج ملاک از جمله تصویر، چشم انداز، کارکرد، عملکرد و نوع ارتباط برای داشتن یک مدیریت فعال توجه ویژه داشت.

مشاور رئیس مرکز بین الملل سازمان صدا و سیما چهار نوع ارتباط را در فضای سایبر و مجازی معرفی کرد و گفت: ارتباط صعودی یا جریان ارتباط از پایین به بالا، ارتباطات عمومی که در این مدل فرآیند با مشکل روبرو و ارتباط به سختی انتقال می یابد، ارتباطات افقی یا رابطه سطوح با یکدیگر و همچنین ارتباطات مورب یا انتقال پیام و تبادل آن در دو سطح مختلف انواع مدل های ارتباطی را تشکیل می دهند.

وی در ادامه ارتباطات افقی و مورب را مدل های ارتباطی در شبکه های سایبری و اجتماعی برای انسجام بخشی به گروه عنوان کرد و در ارتباط با فرآیند ارتباطات در این فضا خاطر نشان کرد: دریافت درست اطلاعات، پردازش صحیح اطلاعات، تصمیم گیری، بیان تصمیم، دگرگونی پیام ذهنی و همچنین شکل دادن نظان ارتباطی مختلف از مراحل یک فرآیند ارتباطی می باشند.

گیل آبادی سطوح اساسی ارتباط را دارای 3سطح عنوان کرد و گفت: ارتباط دورن فردی، ارتباط میان فردی و همچنین ارتبط عمومی از جمله سطوح اساسی ارتباط محسوب می شود و بر همین پایه شیوه های تأثیرگذاری و مدل آنها بر روی انسان های متفاوت نیز مختلف است.

وی را خصوص شرایط ایجاد یک ارتباط آگاهنه عنوان کرد: برای برقراری یک ارتباط آگاهانه باید ضمن داشتن یک هدف ظاهری کاملا مشخص شده، هدف های میانی و نهایی دقیق و فکرشده ای را نیز تعریف کرده و مد نظر داشت.

این دکترای پژوهش هنر تکنیک های رسیدن به ارتباط متفاوت را ساده سازی، تغییر شکل و اغراق دانست و اظهار داشت: ویژگی های یک ارتباط و تبلیغ اثرگذار در انواع رسانه های سنتی و مدرن شامل کوچک بودن، داشتن پیام مشخص، قرار داشتن شاخصه های فرعی در اختیار شاخصه های اصلی، دیده شدن هدف و نهایت و همچنین داشتن محور پیش برنده می شود.

وی ایران را سومین بلاگر در دنیا معرفی کرد و خاطر نشان کرد: ایران به عنوان سومین کشور دنیا که در زمینه فضاها و شبکه های اجتماعی و وبلاگ بیشترین سهم را دارد، مطرح می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما نیاز را نخستین عامل تشکیل دهنده رسانه ها عنوان کرد و گفت: نیاز، پیام، ترویج، تبیین، ایده، موضوع، بازخورد، تبلیغ، تأثیر را می توان سایر عوامل تشکیل و کارکردهای رسانه دانست.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر میانه روی در رسانه ها شعاری بیش نیست، اظهار داشت: رسانه ها در دنیای امروز به دو دسته رسانه های داغ و رسانه های سرد تقسیم می شود و در این میان هیچ رسانه بی طرف و بی نظری وجود ندارد و این نکته در شکل انعکاس اخبار و اطلاعات بسیار اثرگذار است.

گیل آبادی در خصوص پدیده موبایل های هوشمند و همچنین ارتباط موبایل و فضای مجازی عنوان کرد: نزدیک به 6میلیارد کاربر و مشترک تلفن همراه در جهان وجود دارد که تعداد زیادی از این افراد از تلفن های هوشمند خود به عنوان یک رسانه و ابزار ارتباطی با جهان بیرونی استفاده می کنند.

وی ضریب نفوذ تلفن همراه در جهان برابر با 87درصد و در کشورهای در حال توسعه 79درصد عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس خطرات زیاد و جبران ناپذیری ایجاد می شود چنانچه ما به سمت تولید محتوا در این فضاها حرکت نکنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما افزود: چراکه طبق آمار موجود میزان 93درصد از جوانان نسبت به استفاده از تلفن همراه ابراز رضایت کرده اند و معتقدند این تکنولوژی ها، شبکه های اجتماعی و در نهایت رسانه ها فرآیند زندگی را آسان تر می کند.

وی در پایان اظهار داشت: در دنیای کنونی رسانه ها از فضاهای ثبت و یکسان خارج شده اند و به سمت رسانه ها هوشمند موبایلی در حرکت است و در این راستا باید رسانه های کشور خود را در ابعاد و زمینه های مختلف بازتعریف کنند.

شایان ذکر است دوره راهبری فضای مجازی برای نخستین بار در مشهد توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود.

برچسب ها: نبود ، رسانه ، بی ، طرف ، دنیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.