مشهد/
شهرام گیل آبادی: هیچ رسانه بی طرفی در دنیا وجود ندارد
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،شهرام گیل آبادی به عنوان مدرس دوره آموزش های تخصصی راهبری فضای مجازی با موضوع آینده شناسی تحولات رسانه و تأثیرات چالش های فرهنگی آن در جمع فعالان و مدیران فضای مجازی شهر مشهد با بیان این مطلب که شبکه های اجتماعی بر اساس یک نیاز و فکر مشترک انسان ها را کنار هم جمع می کنند، اظهار داشت: بر این اساس شبکههای اجتماعی در صورت تشکیل، می توانند تأثیرات زیادی بر روی افکار عمومی در جوامع مختلف ایجاد کنند.

معاون اطلاع رسانی و پژوهش دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از کارکردهای شبکه های اجتماعی سایبری را ایجاد تأثیر بر روی افکار عمومی عنوان کرد و افزود: نیازها و افکار مشترک انسان ها به عنوان یک نقطه پیوند استراتژیک می تواند منشاء اثرپذیری افکار عمومی از شبکه های اجتماعی سایبری محسوب شود.

وی 9سرفصل و عامل مؤثر بر روی افکار عمومی را معرفی کرد و گفت: از این میان می توان به مسائل موجود در محیط بین المللی، رشد فزاینده ارتباطات اجتماعی، گسترش نهادهای آموزشی، گسترش رسانه ها و ارتباطات متعدد و شرایط اقتصادی به عنوان عوامل مؤثر بر روی افکار عمومی یاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما راه اندازی شبکه های مختلف و متعدد اجتماعی را راهبرد اروپا و آمریکا در رابطه با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 146 شبکه فارسی زبان در فضای ماهواره کار می کند که افزایش ناگهانی این شبکه ها خود نشان از پیگیری اهداف نرم و تأثیرگذاری اروپا و آمریکا در رابطه با ایران است.

وی ادامه داد: بر همین اساس مدیریت رسانه های امروز با توجه به تعدد و تکثر در زمینه های مختلف با ملاک های حقیق پیش می رود که در این راستا باید به پنج ملاک از جمله تصویر، چشم انداز، کارکرد، عملکرد و نوع ارتباط برای داشتن یک مدیریت فعال توجه ویژه داشت.

مشاور رئیس مرکز بین الملل سازمان صدا و سیما چهار نوع ارتباط را در فضای سایبر و مجازی معرفی کرد و گفت: ارتباط صعودی یا جریان ارتباط از پایین به بالا، ارتباطات عمومی که در این مدل فرآیند با مشکل روبرو و ارتباط به سختی انتقال می یابد، ارتباطات افقی یا رابطه سطوح با یکدیگر و همچنین ارتباطات مورب یا انتقال پیام و تبادل آن در دو سطح مختلف انواع مدل های ارتباطی را تشکیل می دهند.

وی در ادامه ارتباطات افقی و مورب را مدل های ارتباطی در شبکه های سایبری و اجتماعی برای انسجام بخشی به گروه عنوان کرد و در ارتباط با فرآیند ارتباطات در این فضا خاطر نشان کرد: دریافت درست اطلاعات، پردازش صحیح اطلاعات، تصمیم گیری، بیان تصمیم، دگرگونی پیام ذهنی و همچنین شکل دادن نظان ارتباطی مختلف از مراحل یک فرآیند ارتباطی می باشند.

گیل آبادی سطوح اساسی ارتباط را دارای 3سطح عنوان کرد و گفت: ارتباط دورن فردی، ارتباط میان فردی و همچنین ارتبط عمومی از جمله سطوح اساسی ارتباط محسوب می شود و بر همین پایه شیوه های تأثیرگذاری و مدل آنها بر روی انسان های متفاوت نیز مختلف است.

وی را خصوص شرایط ایجاد یک ارتباط آگاهنه عنوان کرد: برای برقراری یک ارتباط آگاهانه باید ضمن داشتن یک هدف ظاهری کاملا مشخص شده، هدف های میانی و نهایی دقیق و فکرشده ای را نیز تعریف کرده و مد نظر داشت.

این دکترای پژوهش هنر تکنیک های رسیدن به ارتباط متفاوت را ساده سازی، تغییر شکل و اغراق دانست و اظهار داشت: ویژگی های یک ارتباط و تبلیغ اثرگذار در انواع رسانه های سنتی و مدرن شامل کوچک بودن، داشتن پیام مشخص، قرار داشتن شاخصه های فرعی در اختیار شاخصه های اصلی، دیده شدن هدف و نهایت و همچنین داشتن محور پیش برنده می شود.

وی ایران را سومین بلاگر در دنیا معرفی کرد و خاطر نشان کرد: ایران به عنوان سومین کشور دنیا که در زمینه فضاها و شبکه های اجتماعی و وبلاگ بیشترین سهم را دارد، مطرح می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما نیاز را نخستین عامل تشکیل دهنده رسانه ها عنوان کرد و گفت: نیاز، پیام، ترویج، تبیین، ایده، موضوع، بازخورد، تبلیغ، تأثیر را می توان سایر عوامل تشکیل و کارکردهای رسانه دانست.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر میانه روی در رسانه ها شعاری بیش نیست، اظهار داشت: رسانه ها در دنیای امروز به دو دسته رسانه های داغ و رسانه های سرد تقسیم می شود و در این میان هیچ رسانه بی طرف و بی نظری وجود ندارد و این نکته در شکل انعکاس اخبار و اطلاعات بسیار اثرگذار است.

گیل آبادی در خصوص پدیده موبایل های هوشمند و همچنین ارتباط موبایل و فضای مجازی عنوان کرد: نزدیک به 6میلیارد کاربر و مشترک تلفن همراه در جهان وجود دارد که تعداد زیادی از این افراد از تلفن های هوشمند خود به عنوان یک رسانه و ابزار ارتباطی با جهان بیرونی استفاده می کنند.

وی ضریب نفوذ تلفن همراه در جهان برابر با 87درصد و در کشورهای در حال توسعه 79درصد عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس خطرات زیاد و جبران ناپذیری ایجاد می شود چنانچه ما به سمت تولید محتوا در این فضاها حرکت نکنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما افزود: چراکه طبق آمار موجود میزان 93درصد از جوانان نسبت به استفاده از تلفن همراه ابراز رضایت کرده اند و معتقدند این تکنولوژی ها، شبکه های اجتماعی و در نهایت رسانه ها فرآیند زندگی را آسان تر می کند.

وی در پایان اظهار داشت: در دنیای کنونی رسانه ها از فضاهای ثبت و یکسان خارج شده اند و به سمت رسانه ها هوشمند موبایلی در حرکت است و در این راستا باید رسانه های کشور خود را در ابعاد و زمینه های مختلف بازتعریف کنند.

شایان ذکر است دوره راهبری فضای مجازی برای نخستین بار در مشهد توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود.