سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

پویایی علوم انسانی نیازمند انسان‌شناسی اسلامی است

پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: برای طرح‌ریزی و پویایی علوم انسانی اسلامی در سازه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت به انسان‌شناسی اسلامی نیازمند هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی، روز چهارشنبه 18 دی در نشست جشنواره ملی ملکوت با بیان اینکه از مهم‌ترین مسائل فلسفه علوم انسانی، انسان‌شناسی است، افزود: انسان‌شناسی نیز در مکاتب مختلف فکری با نگرش‌ها و رویکردهای متفاوت به تقریر نشسته که هر یک از آن نگرش‌ها و رویکردها به نوعی خاص به تبیین‌هایی خاص از مسائل هر یک از شاخه‌های علوم انسانی می‌پردازند.


وی بیان کرد: برای طرح‌ریزی و پویایی علوم انسانی در سازه الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که یکی از برجسته‌ترین مؤلفه‌های ساختار مهندسی فرهنگی جامعه است به انسان‌شناسی اسلامی نیازمندیم.

فضلی ابراز کرد: انسان‌شناسی اسلامی بر پایه اندیشه‌های کلامی، فلسفی، عرفانی و قرآنی تفاسیر مختلفی بر می‌تابد که آیت‌الله العظمی جوادی آملی از یک نگاه به انسان‌شناسی قرآنی پرداخته و آن را در آثاری چون تفسیر انسان به انسان، فطرت در قرآن، حیات حقیقی انسان و صورت و سیرت انسان در قرآن منعکس ساخته است.

فضلی افزود: انسان‌شناسی قرآنی مجموعه وسایلی دارد که یکی از آن مسائل مسئله هویت قرآنی انسان است و این مسئله بر چهار موضوع وابستگی وجودی انسان، مراتب چهارگانه انسان، ماهیت فطری و طبیعت در انسان و ساختارهای وجودی انسان تکیه دارد.

وی اظهار کرد: روی سخن ما تنها وابستگی وجودی انسان است که بر اصل اطلاق صمدی و احاطی حق سبحانه و فقر و تعین اجوفی ممکنات تکیه دارد و علامه جوادی آملی این موضوع را با توجه به سه محور فقر وجودی انسان، تهی بودنش و وجود ربطی او تشریح کرده است.

پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: انسان همچون دیگر ممکنات از حیث امکانی چون حباب میان تهی و درون تهی است و این نشان از فقر ذاتی او دارد، در عین حال درون او پر و این از حیث وجودی و وجوبی است.

فضلی ادامه داد: چرا که انسان از این حیث خود انسان نیست بلکه موجود دیگری است که از باب لابالممازجه درون آن را پر کرده و همه شئون او را در بر گرفته است./س

برچسب ها: قم ، پویا ، علوم ، انسانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.