سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیسی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی مطرح کرد؛

هیچ مقامی در نظام جمهوری اسلامی ایران مصونیتی در مقابل قانون ندارد

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضا نسبت به رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی مصمم است، گفت: از بین بردن بسترهای فساد در نظام مالی و پولی اهمیت بسیاری دارد که این امر جز با کمک و همکاری سه قوه امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که ظهر امروز (چهارشنبه) در سالن اجتماعات قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: تحلیف یک امر تشریفاتی نیست بلکه یک انشا و میثاق با خدا، پیامبر(ص)، رهبری معظم و ملت بزرگ ایران است.
 
وی با بیان اینکه این میثاق الزاماتی دارد، تصریح کرد: علم و دانش و عدالت دو عنصر محوری در پایبندی به میثاق است که افراد مورد نظر با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا وارد عرصه کارآموزی شده‌اند و در عرصه قضا این علم بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  
 
رئیسی ادامه داد: همواره باید خود را نیازمند دانش‌افزایی بدانیم چرا که قاضی مطلع کسی است که به آخرین یافته‌های قضایی اگاه باشد و این در حالی است که آخرین یافته‌های قضایی مربوط به شرکت در برخی دوره‌ها نبوده بلکه مدیریت دانش در این حوزه اهمیت بسیاری دارد.
 
معاون اول دستگاه قضا بیان کرد: مدیریت دانش به معنی دانشی خلق شده در سازمان است یعنی در این جا سخن از استاد و دانشجو مطرح نیست بلکه خلاقیت‌ها و ابتکارات و تجربیاتی است که سازمان به عنوان سرمایه از آن بهره‌مند است.  
 
وی افزود: قاضی، مهندسی اجرای قانون را برعهده دارد و باید بتواند قوانین را بر روی یک پرونده، اجرایی کند که این مهم با استناد به یک دانش سازمانی و استفاده از تجربیات فراهم می‌شود.  
 
رئیسی تصریح کرد: امروز رای متقن در دستگاه قضا برنامه جدی است که باید دنبال شود چرا که مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه طی حکمی تاکید کردند که باید برای اتقان احکام تلاش کنیم.
 
معاون اول دستگاه قضا در ادامه افزود: 40 درصد از قضات ما بهره‌مند از دانش‌های حوزوی و دانشگاهی هستند.
 
رئیسی با بیان اینکه عدالت یکی از الزامات پای‌بندی به میثاق است، گفت: هیچ فقیهی از عدالت عدول نکرده است چرا که همواره بر این فرض تاکید شده که قاضی باید عادل باشد.  
 
وی اضافه کرد: خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌های اقتصادی و رسیدگی به پرونده‌ها دادیاران و بازرپرسان هستند بنابراین هر چه سلامت در این مجموعه و نفوذناپذیری بیشتر باشد به اجرای عدالت کمک خواهد شد چرا که زمینه‌های لغزش در خط مقدم بیشتر از سایر مکان‌هاست.  
 
رئیسی خاطر نشان کرد: قاضی همواره باید به عدالت پای‌بند باشد که این مهم در گرو این است که حق را بشناسیم و تقوای الهی و پایداری در حق وجود داشته باشد که این امر برای قضات اهمیت بسیاری دارد.  
 
وی بیان کرد: هیچ مقامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مصونیتی در مقابل قانون ندارد و قاضی نیز مستثنی از این امر نیست و این در حالی است که برای صیانت از جایگاه قضات به آن‌ها استقلال قضایی داده شده است و حقوق و تکالیفی برای آن‌ها مشخص شده است.  
 
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در کشور ما مهمترین عنصر امنیت ملی، مردم هستند، تصریح کرد: اقتدار نظام در گرو افزایش اعتماد مردم است و چنانچه قضات خوب عمل کنند به طوری که پرونده‌های ما اطاله دادرسی نداشته باشند موجب افزیش اعتماد اعضای جامعه خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: دستگاه قضا نسبت به رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی مصمم است، از بین بردن بسترهای فساد در نظام مالی و پولی کاهش حجم ورودی‌های پرونده‌های قضایی اهمیت بسیاری دارد که این امر جز با کمک سه قوه امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که پرونده‌ها کمتر شود و در نظام پولی و مالی و صادرات و واردات نیز چنانچه افرادی انگیزه جرم داشتند نتوانند مرتکب جرم شوند.  
 
گفتنی است؛ عبداللهی مدیرکل اداره کارگزینی قضات در این مراسم اعلام کرد که بیش از 9 هزار قاضی داریم که از این تعداد 8 هزار 300 نفر مرد و 700 نفر قاضی زن هستند همچنین بیش از 40 درصد آنان دارای مدارک ارشد و دکترا هستند.

به گفته عبداللهی 50 درصد نیروها در 15 سال اخیر جذب شده‌اند و تا امروز 9 دوره کارآموزی برگزار شده و تا پایان امسال باید 30 دوره کارآموزی نیز برگزار شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.