به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا) ، علي محمد نوريان در سومين نشست شوراي سياست گذاري دومين همايش توسعه حمل و نقل چند وجهي افزود: دسترسي به آب هاي آزاد، موقعيت ويژه خليج فارس و درياي خزر، موقعيت ويژه لجستيکي براي کشورهاي همسايه و منطقه و مزيت اقتصادي ايران براي کشورهاي اروپايي و کشورهاي شرق آسيا؛ ايران را به يک منطقه ويژه براي ترانزيت و حمل کالا تبديل کرده است.
وي ادامه داد: با توجه به مزيت هاي ايران در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل چند وجهي مي تواند زنجيره مزيت هاي اقتصادي کشورمان را به عنوان مسير اصلي حمل و نقل در منطقه تکميل کند.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيوستن ايران به کنوانسيون حمل و نقل چند وجهي تصريح کرد: برگزاري همايش توسعه حمل و نقل چند وجهي مي تواند نقش تعيين کننده اي در تدوين لايحه حمل و نقل چند وجهي کشور داشته باشد و شرايط را براي شکل گيري و اجرايي شدن آئين نامه هاي مرتبط انکتاد فراهم آورد.
وي بر اهميت برقراري ارتباط ميان قطب هاي حمل و نقل چند وجهي در کشور همانند مناطق آپرين، اميرآباد، رازي، بافق، زاهدان و سرخس، فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) و بنادر کشور از جمله بندر عباس تاکيد کرد.
نوريان گفت : با توجه به اهميت باز نشدن کانتينر در مسير جا به جايي بار، نياز به توسعه حمل و نقل چند وجهي بيش از پيش مشهود است که با ايجاد يک کانون متمرکز و متولي حمل و نقل چند وجهي در کشور تحقق خواهد يافت.
رئيس شوراي سياست گذاري دومين همايش توسعه حمل و نقل چند وجهي اظهار داشت: در اين همايش به موضوع هايي مانند چگونگي طراحي نظام حمل و نقل چند وجهي، ضرورت طراحي لايحه حمل و نقل چند وجهي، برقراري ارتباط با وضع قبل از ارائه لايحه، ارتباط اين لايحه با قوانين حوزه هاي مرتبط و معاهدات و قوانين بين المللي و دستاوردهاي نظام حمل و نقل چند وجهي براي ديگر حوزه هاي اقتصادي کشور پرداخته مي شود.
وي گفت: اين همايش نقش تاثيرگذاري بر ايجاد فضاي لازم براي آشنايي و ورود شرکت هاي حمل و نقلي براي مسئوليت پذيري در راهگذرهاي حمل و نقل ترکيبي و همچنين تعريف و اعطاي مجوز شرکت حمل و نقل ترکيبي به شرکت هاي موجود يا ايجاد شرکت هاي جديد در کشور دارد.
نوريان از تعيين حمايت هاي لازم و ارائه تسهيلات به منظور ترغيب سرمايه گذاران براي ورود به اين حوزه و تقويت ، گسترش و حمايت از سازمان هاي مردم نهاد و تشکل هاي صنفي به عنوان ديگر برنامه هاي اين همايش نام برد.
وي اظهار داشت: با توجه به جهاني شدن حمل و نقل چند وجهي در سال هاي اخير، اقدامات انجام گرفته در کشور اغاز مناسبي براي توسعه اين بخش است.
نوريان با تاکيد بر اينکه بايد براي عضويت و پيوستن به همه کنوانسيون ها و معاهدات جهاني و منطقه اي در تمامي زير بخش هاي چهار گانه حمل و نقل اقدام شود، گفت: در مرحله بعد براي تصويب اين عضويت ها در مجلس شوراي اسلامي اقدام خواهد شد تا فرصت تهيه مستندات قانوني لازم فراهم شود.
دومين همايش توسعه حل و نقل چند وجهي 26 تا 28 بهمن ماه در هتل المپيک تهران برگزار مي شود.
انتهای پیام/