سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نيويورک تايمز:

تهران براي شرکت در کنفرانس"ژنو2" بايد "برنامه‌ريزي براي سوريه پس از برکناري اسد" را بپذیرد

روزنامه نيويورک تايمز نوشت: ايران مي تواند در کنفرانس آتي صلح سوريه نقش کوچکي داشته باشد اگر موفق شود بشار اسد را به برخی اقدامات متقاعد کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز در پايگاه اينترنتي خود و در گزارشي به قلم "مايکل آر گوردون" افزود: جان کري، وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرده است تهران براي شرکت در کنفرانس سوريه بايد هدف اصلي گفتگوها را بپذيرد و آن هم برنامه‌ريزي براي سوريه پس از برکناري اسد است. 

اما جان کري همچنين افزود: ايران حتي اگر به حمايتش از اسد هم ادامه دهد بايد به طور غير رسمي در حاشيه به اين روند کمک کند. 

يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا در توضيح سخنان جان کري گفت: ايران بايد اقدامات ديگري هم انجام دهد تا نشان دهد براي خاتمه دادن به درگيري هاي سوريه آمادگي دارد. 

اين مقام آمريکايي درخواست از بشار اسد براي پايان دادن به اقدامات خود درسوريه را از جمله اين اقدامات دانست. 

يک مقام ديگر وزارت امور خارجه آمريکا گفت: ايران مي‌تواند به طور محرمانه انجام دادن اين اقدامات را از دولت اسد درخواست کند. 

روسيه درمورد حضور ايران در کنفرانس صلح سوريه نظر مثبتي دارد. اما وزير امور خارجه فرانسه در ماه سپتامبر گفت: نبايد به ايران اجازه شرکت در اين کنفرانس داده شود مگر آن که با کناره گيري اسد از قدرت موافقت کند. بيشتر مخالفان سوريه هم با حضور ايران در اين کنفرانس مخالفند.  

درحالي که زمان زيادي به برگزاري کنفرانس صلح سوريه باقي نمانده است، يک مقام ، احتمال شرکت ايران دراين کنفرانس را بسيار بعيد دانست. اين مسئله پرسش هاي زيادي درمورد چگونگي روابط غرب با تهران مطرح کرده است. 

نويسنده نيويورک تايمز در پایان با اشاره به توافق هسته‌اي موقت ايران با غرب و ادامه مذاکرات فني نوشته است: از آنجائيکه مقامات آمريکايي و ايراني براي مدت طولاني درگير مذاکرات هسته اي بوده‌اند، به نظر مي‌رسد به مسائل ديگر منطقه اي توجه چنداني نکرده اند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۲
بايد ايران بگويد كه شركت نميكند تا خود غربي ها التماس كنند كه بيا شركت كن.