سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر ارشد سازمان حسابرسی:

رابطه "وکیل" و "موکلی" برای عملیات بانکی کشور

در قانون عملیات بانکی کشور صحبت از بدهکار و بستانکار نیست بلکه رابطه وکیل و موکل حاکم است.

 هوشنگ فتویی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: قوانین در حوزه بانکداری در دو وجه علمی و عملی تعریف می‌شود که عملا شکاف زیادی بین این دو وجه وجود دارد.  
وی با بیان اینکه سپرده حساب جاری سابق از شهریور ۶۲ و همراه با تدوین قانون بانکداری بدون ربا تبدیل به حساب قرض الحسنه جاری شد، گفت: به طور طبیعی به این نوع حساب هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد. 

وی با بیان اینکه در قانون عملیات بانکی کشور ما برخلاف همه جای دنیا صحبت از بدهکار و بستانکار نیست بلکه رابطه وکیل و موکل حاکم است، گفت: بانک براساس مجموع سپرده‌های مردم به علاوه سرمایه‌های خود، سود را به نسبت معین بین مردم و بانک تقسیم می‌کند. 

این حسابرس ارشد سازمان حسابرسی در ادامه تصریح کرد: روند کاری بانک‌ها به این شکل است که از مجموع تمام سپرده‌های بانکی بخشی به عنوان سرمایه نزد بانک مرکزی، بخشی نزد بانک است. تا شخص به بانک مراجعه کرد و پولش را طلب کند تا صندوق بانک خالی نباشد و بقیه تبدیل به تسهیلات شده و در اختیار مردم قرار گیرد اما در عمل گفته این اتفاق می‌افتد. 

این عضو ارشد سازمان حسابرسی تأکید کرد: حجم منابع در گردش به مرز ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم درسال ۵۸ معادل ۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است و به طور طبیعی این پول باید به سمت تولید برود. اما همه بانک‌ها کمتر به این سمت و سو می‌روند. 

وی خاطرنشان کرد: به دلایلی نظیر آنکه پشتیبانی لازم از تولید نمی‌شود، بخش تولید نیاز به استخدام نیروی کار ماهر دارد که باید بیمه و مالیات پرداخت کند و گذشته ازهمه این‌ها با توجه به شرایط تحریم و فعالیت در حوزه تولید سخت و طاقت فرسا می‌شود و بانک‌ها هم ترجیح می‌دهند در عرصه‌های دیگر مانند بورس، خرید و فروش سکه و ارز، ساختمان و زمین سرمایه گذاری است.  
انتهای پیام/
برچسب ها: رابطه ، وکیل ، موکلی ، حسابرسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.