سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحليلگر سابق سيا:

با ايران صادق باشيم/ ایران "لولو خورخوره" نیست

"پل پيلار" تحليلگر سابق سيا در مقاله‌اي تصريح کرد: آمريکا بايد با ايران صادق باشد و این کشور را "لولو خورخوره" جلوه ندهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي نشنال اينترست، در مقاله تحلیلگر سابقه سیا آمده است: "نومحافظه کاران در واشنگتن هنوز تلاش مي‌کنند مطابق ميل حزب ليکود اسرائيل عمل کنند و با تصويب تحريم‌هاي جديد و قرار دادن آمريکا در جاده جنگ، مذاکرات هسته‌اي  با ايران را از خط خارج کنند. اما  واقعيت پشت سفسطه‌بازي‌ها و تحريف‌ها گم شده است.

متن کامل این مقاله به شرح زیر است:

"يک راه حل براي سال جديد که سياستمداران در واشنگتن به ويژه در کنگره بايد در پيش بگيرند،‌ اين است: در برخورد با ايران صادق باشيد. منظور واقعي‌تان را بيان کنيد و براي اين منظور واقعي بهترين استدلال را بياوريد و وانمود نکنيد که در جهتي کار مي کنيد که واقعاً آن را قبول نداريد.

بحث اصلي درباره ايران در کنگره بعد از اتمام تعطيلات، لايحه‌اي است که سناتور مارک کرک و سناتور رابرت منندز ارائه کرده‌اند که تحريم‌هاي بيشتري عليه خريداران نفت ايران پيش بيني کرده است و شرايط غيرواقع بينانه براي جلوگيري از وضع تحريم‌ها ايجاد مي‌کند. اين لايحه همچنين به اسرائيل براي حمله به ايران چراغ سبز مي‌دهد و پاي آمريکا را نيز به جنگ باز مي‌کند.

تصويب اين لايحه به روند مذاکرات نهايي با ايران آسيب مي‌زند. البته اسپانسرهاي لايحه مدعی‌اند که اين لايحه قدرت چانه زني آمريکا را افزايش مي‌دهد و موجب مي‌شود ايران امتيازات بيشتري دهد. اين احتمال وجود دارد که برخي از اعضاي کنگره که مايلند به لايحه راي دهند يا حتي آنهايي که اسپانسر هستند، توضيح فوق را قبول داشته باشند. اما آن‌ها مي‌گويند تحريم‌ها ايران را به ميز مذاکره آورد از اين رو مقداري تحريم ضروري است. اما هر کسي که دقايقي به اين موضوع به طور جدي فکر کند، به غلط بودن اين ايده پي مي‌برد.تحريم‌ها هر نقشي در آمدن ايران به ميز مذاکره ايفاء کرده باشند، حالا چشم انداز لغو و نه افزايش آنهاست که ايران را به تکميل توافقنامه تشويق مي‌کند، توافقنامه‌اي که  برنامه هسته اي اين کشور را به طور جدي محدود مي‌سازد.

بر خلاف عقل و منطق است که فکر کنيم درست بعد از اين که ايران امتيازات لازم را براي به نتيجه رسيدن طرح  اوليه اقدام داده است، وارد کردن فشار بيشتر و تصويب تحريم هاي جديد اين کشور را به دادن امتياز بيشتر وا مي دارد.

تيم مذاکره کننده آمريکا با اين لايحه مخالف است.نظر  اين تيم خيلي اهميت دارد.اگر لايحه تحريم واقعاً قدرت چانه زني آمريکا را بالا ببرد ، مذاکره کنندگان آمريکايي از آن استقبال مي کنند.نمايندگان مجلس ايران در واکنش به اقدام کنگره آمريکا خواستار افزايش سطح غني سازي شده اند. اين نشان مي دهد که چگونه تهديد و لجبازي يکي از طرفين  موجب مي شود طرف ديگر نيز در موضع لجبازي قرار بگيرد.

لايحه پيشنهادي کرک و منندز  در خدمت کساني خواهد بود که مي خواهند مذاکره با ايران به شکست منجر شود. از جمله کساني که اين هدف را دنبال مي کنند ، دولت دست راستي بنيامين نتانياهو است که به صراحت مخالفت خود را با مذاکره اعلام کرده است. آيپک نيز که در خدمت سياست هاي دولت نتانياهوست ، دلايل خاص خود را براي "لولو خورخوره ساختن" از ايران دارد. صداقت به اين معناست که از مسئله تحريم‌هاي بيشتر فعلاً صرف نظر کنيم زيرا به شکل گيري يک توافق بهتر کمک مي‌کند.

پس بايد يک بحث صادقانه را شروع کنيم اما چنين بحثي شروع نمي‌شود مگر اين که عوامل زيانبار همچون لايحه کرک- منندز حذف شوند."

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.