سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

در پس تحولات تروریستی اخیر عراق چه می‌گذرد؟/ چرا مالکي دستور برچيده شدن کمپ‌هاي اعتراضي را صادر کرد؟

دولت عراق به رهبري نوري مالکي از چند روز قبل عمليات عليه گروه هاي تروريستي را در منَاطق مختلفي از اين کشور از جمله الانبار و الرمادي و وادي حوران آغاز کرده است اقداماتی که پشت پرده‌های ناگفته بسیاری دارد.

سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ دولت عراق به رهبري نوري مالکي از چند روز قبل عمليات عليه گروه‌هاي تروريستي را در منَاطق مختلفي از اين کشور از جمله الانبار و الرمادي و وادي حوران آغاز کرده است البته نوري مالکي نخست وزير عراق که فرمانده نيروهاي مسلح در اين کشور نيز است، از معترضان و کساني که تحصن مسالمت‌آميز را رعايت مي‌کنند، خواست قبل از  اقدام نيروهاي امنيتي صف خود را از تروريست‌ها جدا کنند و ميدان‌هاي تحصن را ترک کنند.


وزير دفاع عراق در سخناني در آستانه حمله به پايگاه‌هاي القاعده گفت گروه‌هاي تروريستي فعال در استان الانبار، خارجي هستند و زنان نيز تعدادي از آنان را تشکيل مي دهند.

آن چه که در استان الانبار به خصوص در صحراي غربي رخ مي‌دهد عملياتي عليه پايگاه‌هاي گروه‌هاي تروريستي مستقر در آن است. صحراي غربي يک صحراي پهناوري است که به پناهگاهي براي تروريست‌ها تبديل شده است. از اين صحرا به عنوان مراکز آموزشي به تروريست ها استفاده مي شود. نزديک به چهل پايگاه متعلق به تروريست‌ها - کوچوک و بزرگ - در اين منطقه وجود دارد.

تروريست‌ها از کشورهاي مجاور عراق مي‌آيند تا در اين پايگاه‌هاي نظامي آموزش ببينند. نکته قابل تامل اين است که در صف عناصر تروريستي فعال در اين پايگاه‌ها‌، زنان نيز وجود دارند. تروريست‌ها به سوريه مي‌آيند و برخي از آن‌ها براي اين که در منطقه آرام‌تر و امن‌تر باشند به صحراي غربي می‌روند. در آنجا آموزش مي بينند و بعد از تکميل دوره آموزش تقسيم مي‌شوند. برخي براي اجراي عمليات هاي تروريستي به مناطق مختلف عراق مي‌روند.  برخي ديگر به سوريه باز مي‌گردند تا در اين کشور با نظام حاکم بر آن بجنگند و عمليات هاي تروريستي و انفجاري انجام دهند.

***  چرا مالکي دستور برچيده شدن کمپ‌هاي اعتراضي در الانبار  و الرمادي را صادر کرد؟
 
عمليات ارتش در الانبار قبل از هر چيز و هر کسي کمک به مردم ساکن اين استان است. ساکنان الانبار تاکنون درد و رنج بسياري از دست عناصر القاعده کشيده‌اند. تروريست‌ها مرتکب جناياتي مي‌شوند که با اصول و ارزش‌هاي هيچ دين و مکتبي سازگار نيست. حال چرا مالکي دستور برچيده شدن کمپ‌هاي اعتراضي در الانبار  و الرمادي را صادر کرد؟

ساکنان اين استان و شيوخ قبايل محلي در الانبار اذعان کرده‌اند که ميدان تحصن الانبار به مکان شري تبديل شده و مايه زحمت براي همه شده است. کسي که مي کشد به ميدان تحصن مي‌رود تا در ميان تحصن‌کنندگان مخفي شود. کسي که از خارج از کشور آمده است اين ميدان را بهترين مکان براي اختفا مي داند. تحقيقات امنيتي اين حقيقت را ثابت کرده است.


حقيت اين است که حمله قهرمانانه نيروهاي مسلح عراق به پايگاه هاي گروه هاي تروريستي در مناطق مختلف عراق با تاييد و حمايت بي‌نظير مردم صورت گرفته است. بسياري از طيف‌هاي جامعه و تشکل هاي سياسي و اجتماعي در عراق از اين اقدام دولت عراق قاطعانه حمايت کرده اند. حتي گسترش دامنه عمليات را خواستار شده اند. اين نشان مي دهد نيروهاي عراقي تنها نيستند و خودسرانه چنين کاري نکردند بلکه در پي درخواست هاي مکرر مردم صورت گرفت و حمايت گسترده طيف هاي مختلف مردمي از  جمله اعراب ، کردها ، ترکمن ها ، کلداني ها و مسلمانان و مسيحيان را به دنبال خود دارد. حمله به مراکز فعاليت تروريست ها به حمايت گسترده داخلي منحصر نيست بلکه از حمايت قاطع بين المللي از جمله آمريکا نيز برخوردار است.

مردم از افزايش فعاليت القاعده به خصوص در دوره اخير به ستوه آمده اند شرايط به گونه اي شده بود که انگار القاعده مکان و زمان حمله را انتخاب مي کند و انگار القاعده زمام ابتکار را در دست دارد. نيروهاي نظامي عراق به گونه اي تعامل داشت که انگار در حالت دفاعي قرار دارد و در رينگ بوکسي است که فقط هدف قرار مي‌گيرد. شرايط اين گونه بود که نيروهاي نظامي عراق منتظر عمليات نيروهاي القاعده مي ماندند تا بعد از حمله يک کمربند امنيتي ايجاد کند. تصور مردم بر اين شده بود که دولت عراق قادر به مقابله با القاعده نيست. ولي اقدام جديد دولت عراق در زمينه مقابله با تروريست ها به مردم انگيزه داد و نشان داد که نيروهاي نظامي عراق همواره در حالت هجومي قرار دارند نه دفاعي. اگر اراده کند مي تواند زمام امور را به دست گيرد.

***حاميان منطقه اي و فرامنطقه‌اي القاعده چه می‌خواهند؟

ناگفته نماند که القاعده و حاميان منطقه اي و فرامنطقه اي آن نيز در صددند تا اين گونه وانمود کنند که دولت عراق قادر به اداره امور کشور نيست و نمي تواند امنيت را براي مردم تامين کند. ولي حمله نظامي نيروهاي مسلح عراق به مقرهاي القاعده همه نقشه هاي شوم آنان را نقش بر آب کرد و باعث شد اين گروه هاي جاهل، عقب افتاده و خطرناک شکست مفتضحانه‌اي را متحمل شوند.


بدون ترديد دولت عراق اين روزها آزمون سختي را سپري مي‌کند و اگر بتواند موفق از آن خارج شود، آينده را براي خود و مردم اين کشور تضمين کرده است. لحظه حساس و تاريخي که هرگونه ناکامي در آن دلسردي و بي اعتمادي مردم از مقامات را در پي خواهد داشت چيزي که احياي آن و بازسازي آن هرگز آسان نخواهد بود. عمليات نظامي نيروهاي عراقي عليه عناصر القاعده، اين گروه افراطي و تروريستي را فلج کرده است. در چنين شرايطي ديگر دستگاه ها و نهادهاي ذيربط عراق بايد از دولت و عملکرد آن قويا حمايت کنند نه اين که در مسير موفقيت هاي آن مانع‌تراشي کنند.

گزارش: سيد محمد مسعودي علوي
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۲۰:۰۶ ۱۳ دی ۱۳۹۲
سعودیها و اسراییلیها عامل کشتار مردم عراق هستند دولت عراق تروریستهای سعودی اسراییلی را نابود تا امنیت در عراق با اتحاد مسلمانان اعم از سنی و شیعه برقرار شود.
عبدالرسول
۱۳:۲۳ ۱۳ دی ۱۳۹۲
موفقیت دولت وملت عراق راعلیه گروه های تروریستی القائده وتکفیری وسلفی ؛ ازدرگاه خداوندمتعال مسئلت داریم