سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت تلاش برد پیت برای نجات فرزندانش

گری لین (براد پیت) یک مامور سابق تجسس سازمان ملل است که سالهای زیادی از عمرش را در کشورهای در حال جنگ و نزاع گذرانده اما حالا به یک دلیل و آن هم خانواده، برای همیشه این کار را ترک کرده است.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از مووی مگ؛ " جنگ جهانی زد " را باید پر دردسرترین فیلم دو سال اخیر از لحاظ مراحل تولید نام برد چراکه اتفاقات عجیب پیش بینی نشده بسیاری برای آن رخ داد که کمتر دیده شده برای 1یک فیلم سینمایی در ابعاد بلاک باستر رخ دهد. از جمله اتفاقات این بود که در مراحل تولید، ناگهان تهیه کنندگان اعلام کردند که از پایان بندی فیلم و بعضی از قسمت های فیلم راضی نیستند و به همین جهت باید این بخش ها دوباره فیلمبرداری شود! این تصمیم عجیب تهیه کنندگان باعث شد تا بودجه فیلم که پیش از این حدود 125 میلیون دلار برآورد شده بود، به 200 میلیون دلار افزایش پیدا کند و " جنگ جهانی زد " تبدیل به یک اثر همتراز با بزرگان بلاک باستری هالیوود نظیر " مرد آهنی " و " سوپرمن " باشد. اما حتی وسواس تهیه کنندگان و گلایه های متعددشان از فیلمنامه که معتقد بودند کیفیت لازم را ندارد، هم باعث نشده تا "جنگ جهانی زد" به اثری ماندگار تبدیل شود. داستان از این قرار است : 

گری لین (براد پیت) یک مامور سابق تجسس سازمان ملل است که سالهای زیادی از عمرش را در کشورهای در حال جنگ و نزاع گذرانده اما حالا به یک دلیل و آن هم خانواده، برای همیشه این کار را ترک کرده است. گری تصمیم گرفته تا از این پس به زندگی دو دخترش به نامهای کونستانس (استرلینگ جرینز) و ریچل (ابیگل هارگرو) و همسرش کَرن (میرله اِنوس) اهمیت بیشتری داده و در کنار آنها باشد.

اما در یک صبح معمولی در خیابانهای فیلادلفیا ، ناگهان همه شهر بهم ریخته و عده ای شروع به حمله به دیگران می کنند. بزودی معلوم میشود که افراد حمله کننده، به نوعی ویروس کشنده مبتل2ا شده اند که آنها را تبدیل به موجوداتی درنده و خونخوار کرده که تنها هدفشان ویرانی و نابودی انسانهاست.

در این وضعیت خطرناک ، گری در لحظات آخر به همراه خانواده اش با هلیکوپتر موفق می شود تا از مهلکه بگریزد و به یک کشتی امن واقع در اقیانوس اطلس بپیوندد؛ جایی که در آن اطلاع می یابد که باید به شغل سابق خود برگشته و به راه حلی برای پایان دادن به این شرایط و یافتن درمان اقدام کند.

اما گری مخالف تنها گذاشتن خانواده و ریسک کردن بر سر زندگی اش است با اینحال زمانی که به او اطلاع داده می شود در صورت سرباز زدن از وظیفه اش ، جان خانواده اش در خطر قرار میگیرد، مجبور به پذیرش این پیشنهاد می شود اما ...

"جنگ جهانی زد" همانطور که پیش از این هم می شد حدس زد ، به واسطه تغییرات مکرری که در بدنه فیلمنامه داشته و هرکس که از راه رسیده نسبت به تغییر آن اقدام کرده، فیلمنامه آشفته ای دارد که کمتر نشانه ای از هوش و خلاقیت و یا حتی فاکتور " جذابیت " را در آن مشاهده کرد.

 "جنگ جهانی زد" شروعی غافل گیر کننده و طوفانی دارد. عده ای زامبی که در این فیلم مصمم تر و سریع تر از هر زمان دیگری استند، ناگهان کل منطقه را به محاصره در آورده و شروع به قلع و قمع ملت می کنند. اما زمانی که گری و خانواده اش به کشتی برده می شوند و در آنجا به گری اعلام می شود که باید قهرمان داستان باشد و به دنبال درمان این زامبی های نگون بخت باشد، مشکلات فیلم آغاز می شود و تا انتهای فیلم، به اوج خود می رسد.

متاسفانه تماشاگر در " جنگ جهای زد " با قهرمانی مواجه است که هیچ هویت و شخصیت مستقلی ندارد و تنها این تصاویر پس زمینه و اتفاقات و اشارات سیاسی است که مسیر فیلم را به جلو هدایت می کند. اینکه فیلمی درباره جماعت زامبی ساخته شده که در آن مکررا مسائل روز سیاسی در قالب اشارات مستقیم مورد توجه قرار بگیرد، از آن دست اتفاقاتی است که کمتر در اثری بلاک باستری تا این حد واضح به تصویر کشیده شده است. تهیه کنندگان که تغییرات مشخصی را با توجه به سلیقه شان در فیلمنامه بوجود آورده اند، گری را در " جنگ جهانی زد " ، به نقاط مختلف دنیا از جمله کره جنوبی می فرستند تا شاید راه حلی برای بحران پیش روی بیابد اما چه کسی است که نداند این سکانس ها فقط به جهت یافتن بازاری بین المللی در فیلم گنجانده شده و هیچ رابطه منطقی پشت آن قرار نگرفته است؟

" جنگ جانی زد " در ادامه کار را خراب تر می کند و تصمیم می گیرد فیلمنامه سراسر اکشن اش را در مسیر سیاسی به کار گیرد و احتمالاً مسائل مالی پشت پرده نیز در این امر بی تاثیر نبوده، به 4همین جهت، گری ناگهان سر از اورشلیم ( واقع در اسرائیل ) در می آورد و ما شاهد این استیم که در آنجا در حال ساخت یک دیوار عظیم در برابر زامبی ها (!) استند. این دیوار که مشخصاً مابه ازای بیرونی آن را همه دیده اند، در اینجا نقش محافظ در برابر جماعت زامبی را ایفا می کند. این روند در ادامه با ملحق شدن فلسطینی ها و به اسرائیلی ها و برافراشته شدن پرچم و منقلب شدن زامبی های عزیز و... به نقطه اوج خود می رسد که واقعاً مشخص نیست چه در ذهن نویسنده داستان گذشته که داستانی تا این حد آشفته را را در ذهن خود پرورش داده است. متاسفانه نه اتفاقات فیلمنامه و نه کلامی که از زبان شخصیت های داستان خارج می شود، توانایی این را ندارد که بتواند ارزش خود را به عنوان یک اثر ارزشمند و قابل تحمل اثبات کند. سیاست پذیری " جنگ جهانی زد " متاسفانه بیشتر از حد رایج است و حتی در جاییاز داستان، ما این دیالوگ را از زبان نماینده سازمان موساد می شنویم که :” دولت اسرائیل مایل است که سلامتی همه انسانها با هر دین و مذهب و ملیتی را تضمین کند و سلامتی انسانها برایش در اولویت قرار دارد! "، من فکر میکنم که نیازی به توضیح بیشتر درباره فیلمنامه " جنگ جهانی زد " وجود نداشته باشد. در واقع چنانچه بخواهم به یک جمع بندی درباره فیلمنامه " جنگ جهانی زد " برسم باید بگویم که این فیلم در خوشبینانه ترین حالت ممکن، 35 دقیقه فیلمنامه مفید دارد و مابقی آن مغلطه ای از اشارات سیاسی و تبلیغاتی است که اصلاً وجه خوشی در قامت یک اثری بلاک باستری ندارد.

اکشن "جنگ جهانی زد" با توجه به بودجه هنگفت فیلم ، تماشایی و جذاب از آب درآمده است. البته اکشن و جلوه های ویژه فیلم انتقادات زیادی را به خود دیده که اغلب آنها صحیح و قابل توجه بوده، از جمله اینکه درجه بندی سنی فیلم که پیش از اکران گفته می شد R است، ناگهان به پس از تغییر بودجه فیلم به PG-13 تغییر پیدا کرد و متعاقباً خشونت فیلم هم بطور چشمگیری کاهش پیدا کرد. اینکه خشونت در فیلم کم باشد، ایراد چشمگیری نیست و شاید از برخی جهات موثر هم باشد، اما وقتی شما با اثری مواجه استید که در آن زامبی وجود دارد و خب ، زامبی ها هم علاقه ای به مصالحه و یا دیپلماسی ندارند، نمی توانید اثری تا این حد خنثی را روانه بازار کنید و در آن از ترفندهای مکرر سینمایی به جهت کاهش خشونت استفاده کنید.

به وضوح مشخص است که " جنگ جهانی زد " با توجه به درجه بندی سنی R ساخته شده است، اما ظاهراً پس از فیلمبرداری مجموعه ای از افکت های لرزشی کامپیوتری را به جان زامبی های داستان انداخته اند تا تماشاگران در حین تماشای فیلم خون و زشتی های کمتری را شاهد باشند! این حقه عجیب و غریب و البته ثبات متزلزلی که تهیه کنندگان در ساخت این فیلم داشته اند، کمی از فروغ اکشن هیجان انگیز فیلم کاسته است اما با اینحال هنوز " جنگ جهانی زد " چندتایی سکانس تماشایی و بسیار هیجان انگیز دارد که می تواند در خاطر سینما دوستان باقی بماند. 

انتخاب برد پیت به عنوان 6قهرمان داستان تصمیمی عجولانه بوده است. اینکه برد پیت در نهایت یک ستاره سینما محسوب می شود و آن هم ستاره ای که اغلب درخشش در آثار درام سینما بوده و نه اکشن. شاید اگر بازیگرانی نظیر ویل اسمیت و یا تام کروز که مقبولیت بیشتری در آثار اکشن دارند، در نقش گری حضور پیدا می کردند، این امکان این وجود داشت که تماشاگر بتواند راحت تر قهرمان داستانش را بپذیرد اما برد پیت علی رغم فرم ایده آل همیشگی که داشته ( و در این فیلم هم دارد ) ، قهرمانی نیست که بتواند فیلم را کاملا به جلو هدایت کند و تماشاگر هم بطور کامل و مستحکم پشت او بایستد. در اینکه برد پیت یکی از بهترین های هالیوود است شکی نیست اما " جنگ جانی زد " مشخصاً ایده آل او در بازیگری نبوده و نخواهد بود. 

در نهایت درباره " جنگ جهانی زد " تنها می توان گفت که اثری به شدت تبلیغاتی با دامنه فکری وسیع و البته کاملا عجیب نویسندگانش بوده است که موضوعات سیاسی روز را در قالب اتفاقات عجیب و غریب ( آوازخوانی! ) در قالب یک اثر بلاک باستری روانه سینماها کرده اند. " جنگ جهانی زد " از لحاظ فنی ارزش بالایی دارد و قابل دفاع است اما از لحاظ محتوایی فاقد ارزش است و پیامهای سیاسی اش هم کهنه و بی تاثیر است.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.