سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه مطرح کرد

ابراز آمادگی اروپا برای ارتقای روابط با ایران/ هیچ کشوری توان امنیت داخلی و پشتوانه ایران را ندارد

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه گفت: در منطقه هيچ كشوري توان ايران را به لحاظ امنيت داخلي و پشتوانه مردمي دولت و نظام نداشته است و ما جزو كشورهاي برتر منطقه هستيم، بنابراین اروپا متوجه شده كه به جاي تقابل و رودررويي، بهتر است از در دوستي و گفت وگو و همكاري وارد شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روزنامه اعتماد، كشورهاي عضو اتحاديه اروپا درخواست غيررسمي را براي تاسيس دفتر نمايندگي در ايران داده‌اند. خبري كه بلافاصله با استقبال همراه با احتياط وزارت خارجه ايران مواجه شد. چنانكه سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد درصورت درخواست رسمي اين اتحاديه اين وزارتخانه آن را بررسي خواهد كرد.
 
ظاهرا اتحاديه اروپا تعجيل دارد در خلال مذاكرات ژنو روابط سياسي خود را با ايران ترميم سازد. رابطه‌اي كه در هشت سال گذشته هر روز كمرنگ‌تر و در مقاطعي حتي رو به خاموشي گراييده بود.
 
حالا اروپا با اين اقدام فصل تازه‌اي از روابط خود را با تهران مي‌خواهد تجربه كند. اينكه درخواست غيررسمي اتحاديه اروپا از كجا ناشي مي‌شود و چه تاثيري در آينده روابط اين اتحاديه با ايران خواهد داشت را با حميدرضا آصفي، سخنگوي اسبق وزارت خارجه در ميان گذاشتيم كه آن را در ذيل مي‌خوانيد.
     
 *به نظر شما چرا اروپا و مشخصا اتحاديه اروپا تعجيل دارد هر چه زودتر ارتباطات سياسي خود را با ايران از سرگيرد؟

 اظهار نظري كه خانم كرونبرگ رييس هيات پارلماني اروپا درباره درخواست غيررسمي اتحاديه اروپا از اين گروه براي گشايش دفتري در ايران كرد، اظهار نظري مثبت است. به اين معنا كه نمايندگان اتحاديه اروپا به عنوان مركز تصميم‌سازي و تصميم‌گيري اين اتحاديه، مي‌توانند نقش مهمي در اين زمينه داشته باشند.

چون كشورهاي مختلف در اروپا كه داراي جمعيت زياد و توان و تاثير‌گذاري زياد هستند، در اين پارلمان نماينده دارند. البته اكثر اين نمايندگان متعلق به فرانسه و آلمان است. اگرچه تصميم‌گيري با اتحاديه اروپا و ساير كشورهاي ديگر است اما اظهار نظر خانم كرونبرگ منعكس‌كننده بخش وسيع و مهمي از اين اتحاديه است.

از طرفي روابط ما با اروپا همواره خوب بوده است. هم با تك تك كشورهاي اروپايي از جمله فنلاند به عنوان يكي از نمايندگان و پارلمان اروپا و هم با مجموعه اروپا همواره رابطه قابل قبولي داشته‌ايم. متاسفانه در سال‌هاي اخير تحت تاثير اسراييل اين اتحاديه منافع خود را با سياست‌هاي اين رژيم گره زد. اما اينكه حالا اين اتحاديه چرا به رويكرد تازه‌اي رسيده است به دو دليل مي‌تواند باشد. نخست اينكه اروپا به تبعيت از سياست‌هاي امريكايي‌ها در مقاطعي رويكرد سختگيرانه‌اي داشتند اما حالا احساس كرده‌اند كه اين رويكرد ديگر جواب نمي‌دهد چون ايران قدرت منطقه است. هم به لحاظ اقتصادي و هم فرهنگي و امنيتي و غيره بيشترين نفوذ را در منطقه دارد.

در منطقه هيچ كشوري توان ايران را به لحاظ امنيت داخلي و پشتوانه مردمي دولت و نظام نداشته است. از اين بعد، ما جزو كشورهاي برتر منطقه هستيم. اروپا متوجه شد كه به جاي تقابل و رودررويي بهتر است از در دوستي و گفت وگو و همكاري وارد شوند. دوم حضور دولت دكتر حسن روحاني و رويكرد متفاوت اين دولت با دوره پيشين است. كه البته اروپايي‌ها بيشتر آن را پسنديدند.

اين دو دليل سبب شد اروپا براي همكاري با ايران ابراز آمادگي اوليه كند. منتها هنوز زود است كه به اين نتيجه برسيم كه با گشايش دفتر اتحاديه اروپا در ايران، كليه موانع پيش رو در ارتباط با اتحاديه اروپا برداشته شود.
    
*با توجه به اينكه پس از ترك تهران توسط هيات پارلماني اروپا، برخي مسئولان به ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي واكنش‌هاي تندي عليه اين هيات در رابطه با ديدارشان با دونفر از زندانيان آزاد شده ايران نشان دادند حال ايران به اين درخواست اتحاديه اروپا پاسخ مثبت خواهد داد؟

اين دو مساله را بايد از هم تفكيك كرد. درست است كه نمايندگان پارلمان اروپا كارشكني كردند كه اين خود موضوعي است اما اينكه رابطه و همكاري‌هايمان را با اين اقدام گره بزنيم هم درست نيست. در ديپلماسي مسائل را سياه و سفيد نگاه نمي‌كنند، گاهي خاكستري هم هست. اينكه آنها اين ديدارها را داشته‌اند جاي خود و بايد در موقع مناسب پاسخ داده شود ولي همكاري با كشورهاي اروپايي يك موضوع ديگر و داراي اهميت ديگري است. بنابراين نبايد اين دو مساله را به هم گره زد.

* آيا بازگشايي اين نمايندگي مي‌تواند به روند مذاكرات هسته‌اي كمك يا حتي تاثير داشته باشد؟

به صورت مستقيم نه، ولي به صورت غيرمستقيم بله. ما در مذاكرات هسته‌اي به هيچ وجه نبايد از ظرفيت‌هاي دوجانبه غافل شويم. بعضي وقت‌ها كه ما با يك مجموعه‌اي گفت وگو مي‌كنيم اگر روابط‌مان با يك يك آن كشورها خوب باشد نتيجه‌اي كه به دست مي‌آيد بسيار سريع‌تر و مفيدتر خواهد بود تا اينكه با تك‌تك اين كشورها روابط مناسب نداشته باشيم.
 
 لذا دفتر اتحاديه اروپا در ايران مي‌تواند به ارتقاي روابط ديگر كشورهاي اروپايي با ايران و همچنين به درك بهتر آنها از ايران كمك كند. چون اروپايي ها همان‌طور كه همين هيات به آن اشاره كرد هنوز ايران را خوب نمي‌شناسند، البته بيشترين حجم تبليغات در دنيا عليه ايران است كه منشا آن اسراييل بوده. لذا ايجاد چنين دفتري سبب مي‌شود كه درك بيشتر و در نتيجه همكاري‌هاي مفيدتري به دليل ايجاد فضاي بهتر در سطح بين‌الملل همچنين ساير كشورهاي اروپايي شكل بگيرد.
 
*از آنجا كه شركت‌هاي تجاري و صنعتي اروپا اعلام امادگي كرده‌اند كه در بخش‌هاي مختلف با ايران همكاري كنند ايجاد اين دفتر چه اندازه مي‌تواند راهگشاي امور اقتصادي دو طرف شود؟

وقتي روابط سياسي ميان كشورها خوب باشد يقينا روابط اقتصادي هم تحت تاثير قرار خواهد گرفت. من وقتي سفير ايران در فرانسه بودم هيات‌هاي فرانسوي و بخش‌هاي خصوصي آن كه قصد سفر به ايران را داشتند از ما مي‌خواستند بعد از ورود به تهران ساعات اوليه را خالي بگذارند چراكه ابتدا بايد با سفير خود در ايران گفت وگو كنند.

 اين نشان مي‌دهد كه اين شركت‌ها به توصيه‌هاي سياسي سفير خود توجه دارند. يعني بخش خصوصي به چراغ سبز يا احيانا قرمز سياستمداران خود توجه دارند و با هماهنگي آنها اقداماتشان را تنظيم مي‌كنند و اگر به لحاظ سياسي روابط دو كشور مناسب باشد يقينا در اوضاع اقتصادي دو طرف گشايش‌هايي ايجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.