سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛

65 تا 75 درصد موارد "آلزایمر" ژنتیکی است

بر طبق بررسی‌ها، حدود 65 تا 75 درصد موارد بیماری "آلزایمر" در مناطق مختلف، مربوط به عوامل ژنتیکی و بقیه موارد به طور عمده ناشی از عوامل محیطی است.

مهیار مهین شفیعی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: فضای خالی بین سلول‌های عصبی مغز انسان از یک ماده شیمیایی به نام سروتونین پر شده که این ماده توسط مغز ترشح می‌شود.

وی تصریح کرد: با افزایش سن و پیر شدن سلول‌ها، ترشح سروتونین کاهش می‌یابد و به این ترتیب ارتباط بین سلول‌ها و انتقال اطلاعات دچار مشکلات زیادی می‌شود.

مهین شفیعی با اشاره به اینکه در" بیماری آلزایمر" ترشح ماده شیمیایی سروتونین در مغز به شدت کاهش می‌یابد، اظهار داشت: عوامل متعددی می‌تواند موجب کاهش ترشح سروتونین شود که پیر شدن سلول‌ها، سکته مغزی و بروز شوک عاطفی از جمله آنها است.

وی با بیان اینکه عوامل ارثی و خانوادگی در بروز آلزایمر و آسیب‌های مغزی نقش مهم دارند، تأکید کرد: در مجموع آلزایمر در اغلب موارد به دو دلیل ژنتیکی و محیطی بروز می‌کند که البته تأثیر این عوامل در مناطق مختلف تا حدودی متفاوت است.

مهین شفیعی تصریح کرد: بر طبق بررسی‌ها، حدود 65 تا 75 درصد موارد بیماری آلزایمر در مناطق مختلف، مربوط به عوامل ژنتیکی و بقیه موارد به طور عمده ناشی از عوامل محیطی است.

وی یادآور شد: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که سن بالا به ویژه سنین سالمندی، سابقه خانوادگی، جنس مؤنث و سندرم داون، از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماری آلزایمر هستند.

مهین شفیعی خاطرنشان کرد: در خانواده‌هایی که نزدیکان و خویشاوندان درجه یک نظیر پدر، مادر، برادر و خواهر دچار آلزایمر شده‌اند، خطر بروز این بیماری در سایر افراد خانواده به ویژه در سنین سالمندی، چندین برابر افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آلزایمر ، بیماری ، ژنتیک ، محیط ، ارث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.