سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طبع "ميوه هاي شب يلدا" را متعادل كنيد

بسیاری از میوه ها و "خوردنی های شب یلدا" طبع سردی دارند و باید از خوردن زیاد همزمان آن ها خودداری کرد.

دكتر نصير دهقان پزشك و پ‍ژوشگر طب سنتي در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران گفت: انار از مهم ترین میوه های زمستانی در شب یلدا نه تنها سرشار از ويتامين است بلکه غني از آنتي اکسيدانهاي قوي است. الاژيک اسيد موجود در انار از بروز سرطان جلوگيري کرده و رشد "تومورهاي سرطاني" را کند مي‌كند. 

وي افزود: انار براي سلامت "قلب و عروق"، جلوگيري از "تصلب شريانها" و سکته‌ها، جلوگيري از پيري زودرس و "آلزايمر" و پيشگيري از سرطانها بويژه "سرطان پروستات" مفيد است.

تحقيقات نشان داده‌ که آب انار مي‌تواند از خطر بيماري قلبي و سکته مغزي بکاهد مزاج انار با توجه به طعم آن متغير است. به طور كلي طبيعت اين ميوه سرد است و هر چه ترش تر باشد خشكي آن نيز بيشتر مي شود. بنابراين افرادي كه مزاج سردي دارند نبايد در خوردن انار، به خصوص انار ترش زياده روي كنند اما اين ميوه براي افرادي كه مزاج گرم دارند مفيد است. طبع گلپر و نمك گرم بوده و به همین دلیل است که همراه انار خورده می شوند و می توانند به معتدل شدن طبع انار کمک کننده باشند.  

دهقان تصريح كرد: هندوانه يكي از ميوه هاي مرسوم دیگر هندوانه است که طبیعت سرد و تری دارداین میوه صفراي خون و حرارت و تشنگي را كاهش مي دهد مانع از يبوست مي شود به همين دليل در درمان خشكي مزاج موثر است توصیه می شود در فصول سرد سال به جاي هندوانه، سيب و گلابي خورده شود زیرا مصرف زیاد هندوانه در فصول سرد موجب غلبه بلغم در بدن شده و برای سلامتي افراد مضر است. البته در صورت خوردن آن در "شب يلدا" توصیه می شود مقداري آجيل مانند گردو، پسته، بادام و كشمش بخوريد تا آثار سردي هندوانه را كاهش دهد.  

وي گفت: يكي دیگر از ميوه هاي زمستاني كه در شب یلدا طرفداران زیادی دارد انگور است كه طبيعتي گرم و تري دارد و البته مصرف زیاد آن به دلیل قند بالای آن می تواند منجر به افزايش کالری های دریافتی بدن گردد و مصرف متعادل آن توصیه می گردد. اصولا استفاده از خشکبار به دليل دارا بودن مواد فيبري زیاد آن موجب احساس سيري در افراد مي‌شود و جهت تناسب اندام، توصيه مي‌شود اين مواد را قبل از غذا مصرف کنيد چرا که باعث پرشدن حجم معده و در نتيجه احساس سيري در افراد مي‌شود. 

دهقان افزود: خشکبار مصرفي در شب حاوي مواد مغذي و ريزمغذي‌هايي مانند ويتامين آ، فسفر، منيزيم و داراي ترکيبات "امگا 3" هستند که اين مواد مغذي نقش مهمي در بدن ايفا مي‌کنند. البته  افراد بايد تعادل را در مصرف خشکبار رعايت کنند و بیمارانی كه از بالا بودن "تري گليسيريد خون" رنج مي برند، بهتر است از مصرف دانه هاي چرب مثل پسته، بادام، گردو خودداري كنند هم چنین .مصرف آجيل بو داده كه حاوي نمك فراوان است به هيچ وجه به كساني كه "فشار خون" بالايي دارند يا از "مشكلات كليوي" رنج مي برند، توصيه نمي شود. 

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.