سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یوزپلنگ ایرانی در شبکه پویا

"یوز" فیلم پویانمایی 45 دقیقه ای است که به کارگردانی علیرضا کاویان راد وبه تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید و روز یکشنبه 1دی ماه از شبکه پویا پخش می شود.

به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا علیرضا کاویان راد کارگردان انیمیشن "یوز" در گفتگو ی  گفت:  در سال گذشته پروژه ی ساخت انيميشن يوز. در یک (تريلوژی  يا سه گانه ) هر کدام به مدت چهل و پنج دقيقه به صورت داستانی . به پيشنهادمرکز پویانمایی صبا  و به نويسندگی علی مينايي آغاز شد.

وی افزود:با شروع اين پروژه , همراه با دوستانم در انجمن يوز و انتشارات ايرانشناسی سفری به منطقه ی خراسان شمالی داشتم و موفق به تماشای يوز ايرانی و جبيرها و ديگر حيوانات موجود در منطقه شدم . اين جدای از جمع آوری اطلاعات نقش زيادی در انتقال احساسم به گروه هنرمندان توليد داشت.

این کارگردان ادامه داد: داستان های مينايي , داستان هايي جذاب و پر کشش از آب در آمده . در اولين قسمت , در شرايطی خاص و به طور اتفاقی بچه يوز سر از گله ی آهوها در می آورد و با بچه آهو دوست می شود . محور اولين قسمت , روح جوانمردی و مروت است . در داستان سوم هم چهارپايان که متوجه نزديک شدن زمان زلزله شده اند با کمک همديگر خبر آن را به گوش محيط بان ها می رسانند.

کاویان راد در باره تکنیک یوز گفت:  تکنيک کار , دوبعدی به شيوه ی دستی است که در اين تکنيک , کليه ی فريم ها توسط دست طراحی می شود . زمان توليد اين پروژه با توجه به کيفيت بالاتر و تعدد شخصيت ها ی آن نسبت به پروژه های قبلی بيشتر بوده و به همين نسبت حرکات نيز نرم تر و داستان , ريتم تندتری دارد.

کاویان راد نیز در باره موسیقی یوز گفت: موسيقی يوز را مهرداد جنابی براساس سازها و نواهای خراسان و ترکيب آن با موسيقی امروزی ساخته برای تاکيد بر ايرانی بودن کار و معرفی منطقه از لهجه ی خراسانی از زبان يکی از محيط بان ها استفاده شده که البته راهی بوده که از اين زحمتکشان بی منت تشکر کنم . لوکيشن ها و فضا ها اغلب همان است که از نزديک ديدم مثل پاسگاهها ی منطقه , که شب ها در آن خوابيدم. 

کاویان راد ادامه داد:   پنجاه سال پيش ما در دشت های خوزستان شير داشتيم و حالا نداريم.
در مازندران ببر داشتيم و حالا نداريم . حالا نوبت يوز پلنگ ايرانی است . هرساله جمعيت آن ها کم تر و کم تر می شود و اينک در آستانه ی انقراض اند . جانوران در حيات وحش به هم وابسته اند . اين ما هستيم که آن ها را تهديد می کنيم . محدوده ی زندگی آن هارا تنگ تر و تنگ تر می کنيم . شايد روزی عکس گرفتن يک شکارچی با يک قلاده يوز پلنگ شکار شده برايش با احساس غرور همراه بود . اما حالا اين تصوير دردناک و منزجر کننده است .

وی در ادامه افزود: چندی پيش توله های يوزی در جاده های خراسان در اثر تصادف کشته شدند . روز بعد در همان محل ماده يوز پلنگ که به دنبال توله هايش می گشت باز بر اثر تصادف کشته شد . بسياری از يوز ها بر اثر نا آکاهی اهالی و ترس بی موردشان کشته شده اند و اين در حالی است که نسل يوز آسيايي تنها در ايران باقی مانده است . 

 کاویان راد  تاکید کرد:  توجه به اين موضوع چندی است آغاز شده . ما انجمنی به نام يوز ايرانی داريم و در تقويم نيز روزی به همين نام ثبت شده است . اما برای دستيابی به اين هدف راهی دراز در پش است و همتی همگانی را می طلبد.

گفتنی است، انیمیشن "یوز" روزیکشنبه یکم دی ماه ساعت 20 از شبکه پویا پخش می شود.

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.