سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیویورک تایمز:

بایکوت آکادمیک از سوی آمریکا، سیلی بر چهره اسرائیل

یک سازمان دانشگاهی در آمریکا روز گذشته اعلام کرد که این سازمان موسسات دانشگاهی اسرائیل را در اعتراض به شهرک‌سازی این رژیم در فلسطین تحریم کرده است، اقدامی که نشانه تلاش برای انزوا و فشار بر کابینه اسرائیل است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارش خود در این زمینه آورده است: این اقدام موسسه مطالعات آمریکا نشان می‌دهد که فشار بر اسرائیل که در سرتاسر اروپا در اعتراض به تداوم شهرک‌سازی‌ها ایجاد شده است، هم‌اکنون در حال سرایت به آمریکا است. 

اگرچه این موسسه که کمتر از پنج هزار عضو دارد، یک موسسه بزرگ دانشگاهی در آمریکا محسوب نمی‌شود، اما با وجود این تحریم دانشگاهی اسرائیل از سوی این نهاد یک اقدام برجسته در حمایت از جنبش فلسطینی موسوم به موسسه "بایکوت، سلب و تحریم" است، جنبشی که در یک دهه گذشته حمایت کمی از فعالیت‌های خود در آمریکا را مشاهده می‌کرد. موسسه مطالعات آمریکا دومین نهاد دانشگاهی این کشور محسوب می‌شود که از بایکوت آکادمیک اسرائیل حمایت کرده است، به طوری که پیش از این موسسه مطالعات آمریکا و آسیا این اقدام را در ماه آوریل انجام داده بود.

مانوئل تراتنبرگ، استاد اقتصاد دانشگاه تل‌آویو در این‌باره می‌گوید: این اقدام چیزی شبیه یک خیانت خانوادگی است. این مسئله خیلی غم‌انگیز و جدی است، به ویژه اینکه چنین اتفاقی در آمریکا رخ می‌دهد.
اسرائیل روابط تجاری قوی با اروپای غربی دارد، جایی که جنبش فلسطینی تحریم حمایت از فعالیت‌های خود برای برخی فعالیت‌های اقتصادی را از این منطقه دریافت کرده است که این مسئله نگرانی عمیق مقامات اسرائیل را در بر داشته است. هفته گذشته بود که یک شرکت هلندی به نام ویتنز اعلام کرد که دیگر به دلیل سیاست‌های اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، با شرکت ملی آب این رژیم روابط تجاری نخواهد داشت.

اسرائیل اخیرا با یک بحران شدید روبرو شد و به نظر می‌رسید که این رژیم به زودی به دلیل این تحریم‌ها بیش از 700 میلیون دلار سرمایه‌گذاری موسسات دانشگاهی اروپایی با هدف ارائه رهنمودها به منظور انجام تحقیقات آکادمیک را از دست خواهد داد. این در شرایطی بود که در ماه‌های اخیر موسسات دانشگاهی اسرائیلی از این هراس داشتند که به دلیل سیاست‌های دولت در قبال فلسطین تنبیه ‌شوند، تا آنکه اسرائیل و اروپا ماه گذشته توافق‌نامه‌ای برای حضور اسرائیل در موسسات دانشگاهی اروپا امضا کردند.

اما در ماه آوریل سال جاری میلادی اتحادیه معلمان ایرلند تحریم دانشگاهی اسرائیل را تایید کرد و این در شرایطی است که در چند سال اخیر تلاش‌های بسیاری انجام شده است تا اتحادیه دانشگاهی انگلیس که بزرگترین نهاد دانشگاهی این کشور محسوب می‌شود نیز همین اقدام را انجام دهد.

مدت‌ها است که در اروپا اسرائیل به عنوانی یک دولت متخاصم تلقی می‌شود، اما این سیلی که از آمریکا به صورت این رژیم نواخته شد، یک زخم بزرگ محسوب می‌شود. آمریکا نه‌تنها ثابت‌قدم‌ترین متحد اسرائیل، بلکه بهترین دوست این رژیم است، این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند مخالفت صریح نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران، به روابط دو طرف آسیب جدی زده است.
ماه آینده میلادی موسسه زبان مدرن در آمریکا در نشست سالانه خود مسئله تصویب قطع‌نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه به منظور انتقاد از رژیم اسرائیل به دلیل منع نهادهای دانشگاهی آمریکا از بازدید از غزه و کرانه باختری را که به دعوت دانشگاه‌های فلسطین قرار بود انجام شود، مورد بررسی قرار خواهد داد.

در بخش پایانی این گزارش به نقل از عمر برغوثی، فعال فلسطینی و موسسه جنبش تحریم اسرائیل در فلسطین آمده است: این اقدام موسسه مطالعات آمریکا نشان می‌دهد که همکاری نزدیکی میان نهادهای دانشگاهی، دولت و ارتش اسرائیل وجود دارد، و این اقدام باعث می‌شود دانشگاه‌های اسرائیل در عرصه آکادمیک در جامعه بین‌الملل مورد استقبال قرار نگیرند. جنبش در حال رسیدن به اوج فعالیت خود است، زیرا با توجه به اینکه آمریکا آخرین و مهم‌ترین سنگر حمایت از سیستم ناعادلانه اسرائیل است، این اقدام قوی‌ترین شاخص در عملکرد جنبش محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.