سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

کوتاه کردن فرایند دادرسی اولویت‌ نخست محاکم دادگستری

کوتاه کردن فرآیند دادرسی، گسترش کمی و کیفی محاکم دادگستری، پیاده کردن کامل مقررات قضاء اسلامی، تاکید و مبالغه در سلامت همه‌جانبه قوه قضائیه، آشنا کردن مردم به حقوق و مقررات و جرایم و مجازات‌های قضایی، روزآمدکردن پرونده‌های در حال رسیدگی و استفاده از فنآوری نو برای آن، از جمله اولویت‌های نخستین محاکم دادگستری است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، پس از گزارش ریاست جمهوری از فعالیت صد روزه دولت یازدهم، هریک از وزراء نیرو به تشریح فعالیت‌های دستگاه زیرمجموعه خود در صد روز اول کاری می‌پردازند. بی‌شک یکی از شاخص‌های رسانه ملی برای پوشش این گزارش‌ها می‌تواند مطالبات مقام مظعم رهبری از نهادهای مربوط باشد.
 
با توجه به اینکه اعلام شده  چهار وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این روزها سرگرم انتشار صد روزه خود هستند؛ اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیاسی اقدام به استخراج و انتشار گزیده مطالبات مقام معظم رهبری از هریک از این نهادها و همچنین برنامه‌های اعلام شده از سوی چهار وزیر محترم دولت یازدهم و نیز مطالبات و انتظارات برخی نهادها و قشرهای مختلف جامعه از آنها کرده است. این گزارش به وزارت دادگستری اختصاص دارد.
 
در  این گزارش عمده‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در ادوار مختلف دولت‌های گذشته براساس روال تاریخی از سال 1392 به قبل گردآوری شده است.
 
*مطالبات مقام معظم رهبری از وزارت دادگستری
 
بانوان باید در محیط‌های دادگاهی و محیط‌های قضایی، توانایی دفاع از خودشان را داشته باشند،  یکی از دغدغه‌ها و از نگرانی‌های بنده همین است که خانمها در محیط‌های دادگاهی و محیط‌های قضایی توانایی دفاع از خودشان را  نداشته باشند؛ نه پول داشته باشند که بتوانند وکیل درست و حسابی بگیرند، نه خودشان بتوانند از خودشان دفاع کنند و مظلوم واقع بشوند؛ این از جمله چیرهایی است که مهم است باید دنبال شود. "بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی، 1392.2.21"
 
*مبارزه با فساد مالی و اقتصادی
 
یکی از مصداق‌های عدالت، مبارزه با فساد مالی و اقتصادی است که بایستی جدی گرفته شود. مبارزه با فساد، کاری دشوار است؛ کاری است که انسان مخالف پیدا می‌کند، شایعه درست می‌کنند، دروغ می‌گویند و آن کسی که در این میدان جلوتر از دیگران حرکت کندف بیشتر از همه مورد تهاجم قرار می‌گیرد. خوب، کسانی که بخواهند این کارهای بزرگ را انجام دهند، باید مدیرانی باشند که به این چیزها معتقد باشند؛ حقیقتا عقیده داشته باشند که باید عدالت برقرار شود، باید با فساد مبارزه شود مدیران معتقد و مومن به این مبانی که دارای شجاعت باشند، دارای اخلاص باشند، دارای تدبیر و عزم راسخ باشند، قطعا می‌توانند این مقاصد و این اغراض عالی الهی را تحقق ببخشند. "بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1388.1.1"
 
*کوتاه کردن فرایند دادرسی از اولویت‌های نخستین محاکم دادگستری
 
طبیعت کار دستگاه قضایی مستلزم آن است که همواره یک طرف از دو سوی مرافعات، از نتیجه قضاء ناخشنود است، ولی آنگاه که عدالت و قانون بی‌گذشت بر عملکرد محاکم قضایی حاکم است، حتی خرده‌گیران و عیب‌جویان نیز در وجد ان خود، قاضی و قضاء را تحسین و به ارزش و اعتبار آن اذعان می‌کنند.
 
 بهره‌گیری از همکاری شخصیت‌های کاردان و انقلابی و قضات پاکدامن و شجاع و حقوقدانان مومن و فاضل حوزه و دانشگاه به شما امکان برنامه‌ریزی و عمل درست در راه هدف هایی را خواهد داد که مجموعا به صلاح و کمال دستگاه قضایی اسلامی کشور می‌انجامد.
 
کوتاه کردن فرآیند دادرسی، گسترش کمی و کیفی محاکم دادگستری، پیاده کردن کامل مقررات قضاء اسلامی، تاکید و مبالغه در سلامت همه‌جانبه قوه قضائیه، آشنا کردن مردم به حقوق و مقررات و جرایم و مجازات‌های قضایی، روزآمدکردن پرونده‌های در حال رسیدگی و استفاده از فنآوری نو برای آن، از جمله اولویت‌های نخستین محاکم دادگستری است.
 
برای دستگاه قضایی مهمتر از همه چیز، اجرای عدالت و قانون است و نظام قضایی اسلام کارآمدترین وسیله تحقق این هدف متعالی است. تقویت دانش قضایی و گزینش اشخاص صالح در مجموعه‌های قضایی و اداری و برنامه‌ریزی دقیق همراه با نظارت مستمر بر اجزاء این دستگاه بزرگ و نیز حفظ عزت و حرمت قضات، لوازم اصلی برای تحقق آن مقصود به حساب می‌آیند.
 
*تحقق کامل ظرفیت‌های قانونی در نظر گرفته شده برای وزارت دادگستری
 
نکته دیگر، مسئله حل مشکلات زندانهاست. سیاست حبس‌زدایی که جزء سیاست‌های رئیس قوه قوده است و جزء کارهایی است که تصمیم گیری شده و اقدام شده است اما به هرحال وجود حبس و وجود زندان یک واقعیتی است. بایستی مدیریت ما در امر زندان جوری باشد که زندان به معنای واقعی کلمه آموزشگاه نیکی‌ها شود. این ها را باید جزء کارهای بزرگ و مسائل مهم به حساب آورد. این‌ها چیزهایی است که به خود قوه قضائیه ارتباط پیدا می کند. مدیریت های مربوطه بایستی حداکثر تلاش را برای این مسئله بکنند.
 
البته در زمینه کم کردن تعداد زندانی‌ها با عفو و مرخصی که این هم مباحث طولانی‌ای دارد، ماموضوع را با مسئولین قوه و با رئیس قوه در میان گذاشتیم، می‌گذاریم، بحث می‌شود؛ به هرحال بایست برای این کارها راه علاج حقیقی پیدا کرد. این جزو آن اولویت‌هایی است که در زمینه ارتقاء قوه قضائیه به نظر رسید و گفته شد.
 
یکی هم مسئله ظرفیت‌های فعلیت نیافته است، از جمله خود وزارت دادگستری. خوشبختانه در قانون ظرفیت‌های خوبی برای وزارت دادگستری گذاشته شده است؛ از این ظرفیت‌ها باید استفاده شود. "دیدار مسئولان قضایی کشور، 1387.04.05"
 
*دادگستری جمهوری اسلامی باید به معنای حقیقی، دادگستر  باشد

 
قوه قضائیه یکی از آن مراکزی است که مردم به شدت برای استقرار عدالت به آن چشم دارند. باید خروجی و نتیجه قوه قضائیه، احساس آرامش و امنیت برای مردم باشد. یک بار من در یکی از دیدارهای گذشته به شما برادران و خواهرانی که  تشریف داشتید، عرض کردم که باید جوری بشود که هر مظلومی، هر صاحب حقی، هر کسی که معتقد است حق وی تضییع شده، به مجرد این که مورد ستم قرار گرفت، در دل خود بگوید که من حالا به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنم، حق خودم را خواهم گرفت؛ این اطمینان باید در دل انسان‌ها و افراد جامعه موج بزند؛ این باید به وجود بیاید.
 
دادگستری جمهوری اسلامی باید به معنای حقیقی، دادگستر باشد. این کارها را در این روند، جهت دهی کنید و برنامه ها را زود پیش ببرید. این برنامه‌ای که سال گذشته هم مطرح شد، ما هم مطرح کردیم، بعد هم تدوین شد، هرچه سریع تر پیش برود."بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان دستگاه قضایی، 84.4.7"
 
*تدوین نظام رقابت بین دادگستری‌های سراسر کشور برای محاسبه و ارزیابی رسیدگی به مشکلات مردم
 
مردانی که در راس کارها هستند، همه این مشکلات را با جدیت، با همت، با همدلی و با پرداختن به مسائل اصلی می‌توانند حل کنند و این کار باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد و ملت عزیز و آگاه و هوشمند و نجیب ما باید این را از مسئولان کشور در بخش‌های مختلف، چه قوه مجریه، چه قوه قضائیه، چه قوه مقننه و چه نهادهای گوناگونی که وابسته به بخشی از تشکیلات حکومتی هستند، بخواهد.
 
این وظیفه است و من عرض کردم که مسئولان کشور، امسال را سال رقابت در این کار بدانند. این رقابت، حق است. این رقابت، درست است و مورد رضای خداست. "فاستبقوا الخیرات".
 
رقابت هم به این است که هرکدام از بخشها، واحدهای گوناگونشان را در سرتاسر کشور به این مسابقه بزرگ فرابخوانند. قوه قضائیه ، دادگستری‌های سرتاسر کشور را به این رقابت فرابخواند تا پس از گذشت چند ماه یا یکسال بتوانند یک محاسبه و ارزیابی بکنند و ببینند که کدامیک از دادگستری‌های کشور بیشتر توانسته است پاسخ شکایات مردم را بدهد، به دردهای آنها برسد، اطمینان آنها را جلب کند و پرونده‌ها را به بهترین وجه مختومه کند؛ این یک امتیاز بشود.
 
هرکدام از وزارت های مختلف، بخش‌های گوناگونی را که در سرتاسر کشور دارند، به این رقابت دعوت کنند و آنها هم همین مقایسه را انجام دهند.
 
خود مجموعه هیئت دولت بین وزارتخانه‌های مختلف همین مسابقه را برگزار کند، آنها را دعوت کنند و معلوم شود که در میان این بیست و چند وزارتخانه، کدام یک آمار صحیح و دقیق و روشن‌تری در خدمت‌رسانی به مردم دارد و آن یک امتیاز باشد.
 
این یک رقابت مشروع، صحیح و مرضی خداوند متعال می‌شود. مردم هم لمس می‌کنند و می‌فهمند که به آنها خدمت می‌شود. دستگاه‌های مختلف در کارهای مشترکشان همین رقابت را داشته باشند. "بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران، 1382.01.22"
 
*ایجاد امیدواری در مردم درباره عملکرد دستگاه قضایی

 
ما باید کاری کنیم که دستگاه قضایی در کل زندگی مردم و در کل بسیط حیات یک یک افراد این جامعه سطح کشور را عرض نمی‌کنم؛ سطح کشور که چیز قهری است، چنین حالت امیدی داشته باشد؛  یعنی همین که کسی مشکلی پیدا کرد، مظلوم واقع شد، یا مورد کمترین اجحافی قرار گرفت، در دل و بر زبان بگوید که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنم، تا ظالم سر جای خودش بنشیند. باید چنین روحیه‌ای در مردم به وجود بیاید و این با تبلیغات نمی‌شود. این از آن مورادی است که تبلیغات مطلقا اثر نمی‌کند؛ چون با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد. مردم به خودشان نگاه می‌کنند و حقیقت را پیدا می‌کنند. "بیانات در دیدار مسئولان دستگاه قضایی، 1370.04.05"
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.