سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز اسناد انقلاب اسلامی 24 هزار حلقه نوار صوتی مربوط به قبل و بعد از انقلاب دارد

اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس دیروز از مرکز اسناد انقلاب اسلامی بازدید کردند.در این دیدار نایب رییس کمیسیون اصل نود گفت که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی علاوه بر آرشیو و اسناد مربوط به دوران انقلاب، سه میلیون برگ اسناد تاریخی و 24 هزار نوار وجود دارد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اشاره به بازدید اعضای کمیسیون اصل نود از مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: کمیسیون اصل 90 معمولا با نهادها و ارگان‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند تا از برنامه‌های آنها مطلع شود، برهمین اساس امروز بازدیدی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی صورت گرفت تا از اعضای کمیسیون در جریان روند کار این مرکز قرار گیرند. 

در این بازدید حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی توضیحاتی در مورد شرح وظایف و کارهای مرکز ارائه کرد و اعضای این کمیسیون سوالات خود را مطرح نمودند. 

نایب رییس کمیسیون اصل نود تصریح کرد: طبق توضیحات ارائه شده مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال 1360 به فرمان حضرت امام (ره) راه‌اندازی شده است و تا سال 74 مدیریت مرکز به عهده آقای سید حمید روحانی بوده است. بعد از آن آقای حسینیان تاکنون به عنوان رییس مرکز فعال هستند. 

محمدی افزود: فعالیت‌های مرکز در سه بخش انتشار کتب مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی، نگهداری اسناد و انتشار آن با رعایت طبقه‌بندی‌ها و همچنین ثبت خاطرات و مقالات از افراد مختلف در مورد انقلاب اسلامی متمرکز شده است، همچنین مرکز اسناد انقلاب اسلامی سایت تخصصی راه‌اندازی کرده که در آن عناوین کتب و اخبار و اطلاعات و مقالات درج شده است که سایتی که روزی 6 هزار بازدیدکننده دارد. 

وی همچنین به اقدامات مرکز اسناد و انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی 20 هزار ساعت مصاحبه با افراد دارای اطلاعات و خاطرات از انقلاب اسلامی انجام داده است که این مصاحبه‌ها را آرشیو کرده و با افرادی که در شکل‌گیری انقلاب نقش داشته‌اند نیز گفت‌وگوهایی انجام شده است. 

نماینده مردم قزوین با بیان اینکه 50 هزار جلد کتاب در کتابخانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی وجود دارد، افزود: این کتاب‌ها، 27 هزار عنوان موضوع را شامل می‌شود که به همین دلیل کتابخانه بسیار غنی است. 

به گفته وی نزدیک به سه میلیون برگ اسناد تاریخی مربوط به انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در مرکز اسناد نگهداری می‌شود که یک میلیون برگ آن به سیستم وارد و ثبت و ضبط شده است و مابقی نیز در آینده به صورت سیستمی نگهداری خواهد شد. 

محمدی همچنین با بیان اینکه مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاکنون نزدیک به 900 جلد کتاب منتشر کرده است، گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی تقریبا هر 5 روز یک جلد کتاب منتشر می‌کند و تا ابتدای سال 94 کتاب آماده انتشار و چاپ در اختیار دارد و این جزء نادرترین آماریست که از این مرکز می‌توان منتشر کرد.

این نماینده ی مجلس با بیان اینکه مرکز اسناد، اسناد صوتی و تصویری از سال‌های گذشته دارد، توضیح داد: نزدیک به 24 هزار حلقه نوار در مرکز اسناد وجود دارد که از صدای مظفرالدین‌شاه تا نوارهای صوتی امام و مقام معظم رهبری در قبل و بعد از انقلاب را شامل می‌شود، همچنین این نوارهای صوتی مربوط به افرادی است که خاطرات و مشهوداتی از انقلاب اسلامی دارند. 

به گفته وی، مطالب اسناد جمع‌اوری شده بیشتر مربوط به پهلوی اول و دوم و بخشی مربوط به بعد از انقلاب بود. 

محمدی با بیان اینکه مرکز اسناد آرشیوی از مطبوعات کشور دارد، گفت: این آرشیو به سال 1275 یعنی زمان انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه و صوراسرافیل دارد که از سال 1305 تاکنون اصل روزنامه‌ها هم جمع‌آوری شده که آرشیو بسیار ارزشمندی است. 

وی مرکز اسناد انقلاب اسلامی را گنجینه با ارزشی برای دانشجویان، پژوهشگران و همه علاقه‌مندان به تحقیق در مورد تاریخ انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن خواند و گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی قدم را فراتر گذاشته و بیرون مرزها نیز اگر در تاریخ سیاسی تشیع افرادی نقشی داشتند نیز مطالبی را جمع‌آوری کرده‌اند که این مربوط به کتاب‌های کشورهای دیگر با مضمون انقلاب تاریخ سیاسی شیعه نیز می‌شود. 

نایب رییس کمیسیون اصل 90 همچنین با بیان اینکه اسناد و آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی مربوط به وقایع بعد از انقلاب نیز اس
ت، توضیح داد: وقایعی همچون 8 سال جنگ تحمیلی و تسخیر لانه جاسوسی نیز شامل این موارد می‌شود و حدود 50 هزار کتاب در کتابخانه این مرکز نگهداری می‌شود.

همچنین وی تصریح کرد که مرکز اسناد انقلاب اسلامی هیچ وابستگی به بودجه دولتی نداشته و تمام فعالیت‌های این مرکز با اتکاء به بودجه خود گردان و منابع داخلی تامین می‌شود.

انتهای پیام/ص
 

برچسب ها: کتابخانه ، اسناد ، ادبیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.