سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان:

صحبت با کرزای نتیجه‌ای نداشت

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان گفت: صحبت های با حامد کرزای در مورد امضای موافقتنامه امنیتی، بی‌نتیجه بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، جیمز دابینز نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان گفته است که گفت‌وگوهایش با حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در مورد امضای موافقتنامه امنیتی به جایی نرسیده است.

دابینز پس از دیدارش با حامد کرزی گفته آمریکا برای از سرگیری گفت‌وگوها تلاش می‌کند اما نمی تواند تضمینی به دولت افغانستان بدهد.

جیمز دابینز گفته است: "من گفتم که ما از روند صلح حمایت می‌کنیم و خواهان پیشرفت در این مذاکرات هستیم اما این ارتباط به طالبان دارد که تاکنون علاقه ای به درخواست شورای عالی صلح افغانستان نشان نداده است. من با صلاح الدین ربانی و ستانکزی صحبت خواهم کرد که چگونه می‌توان طالبان را به گفت وگو های صلح ترغیب کرد. اما آمریکا هیج تضمینی در این زمینه نمی‌تواند بدهد. زیرا این مساله به طالبان و اهداف آنها بستگی دارد."

ریاست جمهوری افغانستان نیز پس از دیدار جمیز دابینز و حامد کرزای، اطلاعیه ای منشر کرده و در آن بر موضع قبلی کرزای مبنی بر قبول شرایط کرزای از سوی آمریکا به عنوان شرط امضای موافقتنامه، تاکید کرده است.

پایان عملیات نیروهای آمریکایی به خانه های افغانها، و همکاری صادقانه آمریکا برای از سرگیری گفت‌وگو با طالبان که پس از بسته شدن دفتر قطر متوقف شد، از شرط های کرزای برای امضای این موافقتنامه است.

کرزای قبلا گفته بود که آمریکا و پاکستان، اگر بخواهند، می توانند، به روند گفت‌وگو میان دولت افغانستان و مخالفانش کمک کنند.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که دابینز در دیدارش با مقام های پاکستانی دریافته است که می‌توان نشانه های مثبتی را در دیدگاه اسلام آباد در مورد روند صلح افغانستان دید.

پس از جان کری وزیر امور جارجه آمریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما،  دابینز سومین مقام آمریکایی است که با کرزای در مورد امضای موافقتنامه امنیتی آمریکا و افغانستان صحبت می‌کند.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، پس از پایان لویه جرگه مشورتی که متن موافقتنامه امنیتی را تائید کرد و از او خواست تا هرچه زودتر آن را امضا کند، گفته بود تا زمانی که آمریکا شروط های او را برآوردنه نکرده، حاضر به امضای این موافقتنامه نیست.

مقام‌های آمریکایی تاکنون اظهارات ضد و نقیضی داشته اند. آنها گاهی گفته اند اگر این موافقتنامه امضا نشود، آنها تمامی نیروهای خود از افغانستان را بیرون خواهند کرد. در مواردی هم گفته اند، بجای کرزای، یکی از وزرای کابینه اش می تواند موافقتنامه را امضا کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.