دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالي دوشنبه شب اعلام کرد خودداري حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان از امضاي توافقنامه امنيتي با آمريکا به معناي پايان ماموريت نيروهاي ناتو در اين کشور خواهد بود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ "اندرس فوگ راسموسن"تاکيد کرد اگر حامد کرزاي توافقنامه امنيتي با آمريکا را امضا نکند ناتو مجبور خواهد شد همه نيروهايش را تا اواخر سال 2014 از خاک افغانستان خارج کند .

راسموسن به خبرنگاران گفت  بدون امضاي توافقنامه امنيتي ميان آمريکا و افغانستان ،  ناتو  نمي تواند با دولت افغانستان درباره تعيين شروط ابقاي نظاميان ناتو به ويژه نيروهاي آمريکايي  در خاک افغانستان پس از سال 2014  به توافق نهايي دست يابد .

دبيرکل ناتو افزود بر اين اساس چارچوب قانوني مناسبي براي ما باقي نخواهند ماند و ما نمي توانيم نيروهاي خود را براي اجراي آموزش ، مشورت نظامي وکمک به نيروهاي امنيتي افغانستان پس از سال 2014 در اين کشور نگه داريم .

راسموسن ابراز اميدواري کرد  حامد کرزاي بر اساس توصيه لوي جرگه(شوراي عالي قبايل  افغانستان ) عمل و توافقنامه امنيتي با آمريکا را امضا کند و شرايط  قانوني لازم را براي ابقاي بخشي از نيروهاي ناتو در خاک افغانستان فراهم سازد. 

به گزارش خبرگزاري رويترز از بروکسل ، لوي جرگه در اواخر ماه نوامبر گذشته امضاي توافقنامه امنيتي با آمريکا را تاييد کرد و از رئيس جمهور افغانستان نيز خواست آن را امضا کند .
هدف از امضاي توافقنامه امنيتي ميان آمريکا و افغانستان ، ادامه حضور نظاميان آمريکايي در افغانستان پس از سال 2014 است اما حامد کرزاي بر اين مسئله تاکيد دارد که اين توافقنامه را پس از انتخابات آوريل سال آينده امضا مي کند .

ناتو در حال حاضر بيش از 80 هزار نيروي نظامي در افغانستان دارد که بيشتر آنان نظاميان آمريکايي هستند .
ناتو در تلاش است پيش از خروج نيروهاي رزمي خارجي از خاک افغانستان تا اواخر سال  2014  ،  عمليات نظامي ناتو را  در افغانستان  کاهش دهد و مسئوليت اجراي عمليات عليه شبه نظاميان  طالبان را به نيروهاي امنيتي  اين کشور واگذار کند.

ناتو قصد دارد پس از سال 2014 بخشي از نيروهايش ( 8000 تا  12000 ) را با هدف آموزش  نيروهاي امنيتي افغانستان در اين کشور نگه دارد .

 از طرف ديگر آمريکا هشدار داد در صورتي که حامد کرزاي توافقنامه امنيتي را امضا نکند ، واشنگتن  همه نيروهايش را تا اواخر سال 2014 از خاک افغانستان خارج  خواهد کرد .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار