سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

2/5درصد جمعیت کهگیلویه وبویراحمد معلول است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد گفت: 5/2درصد جمعیت این استان دارای معلولیت جسمی،ذهنی و حرکتی است.

محمد حبیبیان به مناسبت  روز جهانی معلولان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: 18 هزار نفر معلول تاکنون در این استان شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه یک هزارو 96 نفر از این تعداد بیماران روانی هستند، تعداد دانش آموزان و دانشجویان معلول در استان را نیز به ترتیب 881 و 344 نفر اعلام کرد.
حبیبیان با بیان اینکه بیش از 11 هزار نفر از این تعداد دارای پرونده معلولیت در اداره کل بهزیستی و مشمول ارایه خدمات هستند، ادامه داد: بیش از پنج هزار معلول مستمری دریافت می کنند.
وی ابراز داشت: بیش از سه هزارو 230 نفر نیز پشت نوبت برای دریافت مستمری از بهزیستی هستند.
حبیبیان تعداد معلولان ناشنوا را در کهگیلویه وبویراحمد را 688 نفر اعلام کرد و افزود: 105 بیمار ضایع نخاعی در این استان مشمول انواع خدمات توانبخشی و درمانی از بهزیستی این استان هستند.
وی از افزایش نرخ معلولیت در کهگیلویه وبویراحمد نسبت به میانگین کشوری خبر داد و یادآور شد: نرخ معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد 2/7 درصد و در کشور نیز 2/3 درصد است.
حبیبیان ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستاها، ازدواج های فامیلی و دانش ناکافی خانواده ها نسبت به مسایل روان شناختی کودکان را از جمله عوامل موثر در افزایش بروز معلولیت در استان کهگیلویه وبویراحمد اعلام کرد.
وی از وجود 146 خانواده چند معلولی در استان اشاره کرد و افزود: ازدواج های فامیلی شاخص ترین و اصلی ترین علل معلولیت در استان شناسایی شده است.
حبیبیان کمبود آزمایشگاه تخصصی و مشاوره ای ژنتیکی، بالا بودن هزینه های انجام آزمایش ها و نبود پوشش بیمه ای در این زمینه را از سایر معضلات و عوامل در افزایش بروز معلولیت ها در این استان ذکر کرد.
معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد افزود: هم اکنون 23 مرکز توانبخشی و خدمات درمانی اعم از حمایتی، نگهداری، ویزیت در منزل و مراقبت شبانه روزی در این استان به جامعه معلولان خدمات رسانی می کنند.
وی تصریح کرد: از این تعداد 9 مرکز شبانه روزی، 9 مرکز توان بخشی پزشکی و پنج مرکز نیز ویزیت در منزل است./ش
برچسب ها: معلول ، بیمار ، روانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.