سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با این 5 عامل امنیت غذایی تان را تضمین کنید

کشور‌های اروپایی به ایمنی غذا اهمیت خاصی می دهند تا از بروز بیماری‌های گوناگون پیشگیری کنند حتی اگر کیفیت غذا پایین باشد.

دکتر کمال زاده متخصص تغذیه و مشاور دفتر برنامه جهانی غذا درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه دو موضوع سبک زندگی و رژیم غذایی سلامتی افراد جامعه را تحت الشعاع قرار داده و باید تعادلی بین هر دو ایجاد شود.

در صورت ایجاد تعادل بین سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان ادعا کرد که در کشور امنیت غذایی وجود دارد.

وی افزود: برای دستیابی به امنیت غذایی باید پنج عامل مهم را در نظر گرفت: اولین مشخصه برای دستیابی به امنیت غذایی تولید غذا به اندازه کافی و یا تهیه آن از دیگر کشور‌ها است اگر کشوری توان تامین غذا را ندارد باید این قدرت را داشته باشد که از دیگر کشور‌ها تهیه کند به همین دلیل واژه خودکفایی جای خود را به خود اتکایی در جوامع داده است.

دکتر کمال زاده ادامه داد: مواد غذایی باید در دسترس همه افراد جامعه قرارگیرد. اگر یک ماده غذایی قرار است برای عموم جامعه تامین شود باید تنها مختص به تهرانی‌ها باشد و در تمامی شهرستانها و حتی روستا‌ها نیز توزیع شود.

دکتر کمال زاده سومین عامل ایجاد امنیت غذایی در کشور را کیفیت آن دانست و تصریح کرد: تمامی مواد غذایی در کشوربایداز کیفیت بالائی برخوردار باشند. امروزه تنوع بسیار بالایی در مواد غذایی ایجاد شده که متاسفانه غالب این مواد غذایی نیاز‌‌های سلول را تامین نمی‌کنند و برای سلولهای بدن مفید نمی‌باشند.

دکتر کمالی اذعان داشت: چهارمین فاکتور در امنیت مواد غذایی ، توان خرید مواد غذایی است، عموم افراد یک جامعه باید از نظر اقتصادی توان خرید کلیه مواد غذایی را داشته باشند نه به شکلی که در مغازه‌ها مواد غذایی موجود باشد ولی مردم توان خرید آن را نداشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پنجمین عامل مهم در امنیت غذایی سلامت و ایمنی غذا است، درکشور‌های اروپایی به ایمنی غذا اهمیت خاصی داده می‌شود تا افراد دچار بیماریهای گوناگون نشوند حتی اگر کیفیت غذا کم باشد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.