سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گردش زمین را به صورت زنده و آنلاین مشاهده کنید

برای مشاهده زمین از فضا دیگر نیازی به گذراندن دوره‌های سخت فضانوردی و پرواز با سفینه های فضاپیما نمی باشد. دیگر لازم نیست که شما 100 هزار دلار هزینه نموده و با شاتل‌های خصوصی فضاپیما به ماورای جو سفر کنید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صدای روسیه، در تاریخ 26 نوامبر 2013 میلادی، شرکت اورت کست در ونکور (کانادا) با کمک متخصصان هوافضای روسیه اقدام به ارسال 2 دوربین به مدار جو نمود. این دوربین ها باید تصاویر زنده از کره زمین را به صورت آنلاین به زمین ارسال نمایند. در نتیجه، کاربران خواهند توانست با مراجعه به سایت اینترنتی "UrtheCast.com " در هر لحظه از زمان و به صورت کاملا زنده، زیبایی کره خاکی که میلیادها انسان بر روی آن زندگی می کنند را مشاهده کنند.

دوربین های ارسالی، در هر شبانه روز 16 بار به دور زمین می چرخد و در هر 90 دقیقه یکبار کره زمین را دور می‌زند. کمترکسی تا پیش از موفق به دیدن چنین تصاویری بوده است.

اسکوت لارسون رئیس شرکت "Urthecast " در رابطه با این پروژه می‌گوید:

"10 سال پیش، به تحقق رساندن چنین پروژه ای واقعا دشوار بود و غیر ممکن به نظر می‌رسید. ولی سرانجام پس از 3 سال جمع آوری کمک های مالی و تلاش بی وقفه متخصصان و مهندسان روسی و کانادایی، این پروژه به مدار زمین پرتاب شد. دوربین های مذکور توسط سامانه یکبارمصرف پرواز روسیه "سایوز" و از پایگاه فضایی "بایکانور" در قزاقستان و در ساعت 00:23 نیمه شب به وقت تهران به فضا پرتاب شدند."

با کمک سامانه حمل فضایی روسیه "Progress M-21M " دوربین ها به قسمت روسیه در "ایستگاه فضایی بین المللی" مستقر شدند. ایستگاه فضایی بین المللی "ISS " بزرگترین ایستگاه فضایی در مدار کره ی زمین است که به عنوان یک آزمایشگاه تحقیقاتی، برای ماموریت های فضایی در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هم اکنون با پیوستن دوربین های شرکت اورت کست به این ایستگاه، تجهیزات آن کاملتر شده است.

کالیبراسیون و تنظیم دوربین‌ها پس از اتصال و نصب، نزدیک به چند ماه به طول خواهد انجامید و بدین ترتیب برای اولین بار در تاریخ، هر کاربر اینترنتی خواهد توانست کره زمین را از فضا و تنها با تاخیر 45 دقیقه مشاهده نماید. البته لازم به ذکر است که این تاخیر بسته به شرایط خاص ممکن تا چند ساعت نیز به طول بیانجامد.

کفیت و وضوح بالای دوربین‌ها به ما این امکان را می‌دهد که نه تنها سطح کره خاکی، بلکه تغییرات آب و هوایی در مکان های مختلف زمین، تغییرات زمانی و فصلی، حرکت ماشین ها و وسایل نقلیه، حرکت انسانها، کشتی ها، قایق ها و غیره را نیز مشاهده نمود. هنگامی که دوربین را بر فراز جایگاه مناسب قرار گیرند، کابران خواهند توانست نه تنها کشور خود، بلکه خانه و همسایه های خود را نیز مشاهده کنند.

حجم ویدئویی ارسالی از فضا بسیار بالا می‌باشد. از نکات بازر و حائز اهمیت این سامانه می‌توان به این مسئله اشاره نمود که دیگر برای دیدن کره زمین از فضا نیازی به آماده سازی چندساله فضانوردان، پرداخت مبالغ بسیار به تورهای گردشگری از فضا، گرفتن مرخصی و غیره نیاز نخواهد بود.

به گفته لارسون، دوربین ها روزانه نزدیک به 200 گیگابایت اطلاعات را به زمین ارسال خواهد نمود که بدون شک، تاخیر در دریافت در این پروسه کاملا طبیعی خواهد بود. اکنون تنها به کمک برنامه گوکل کره زمین "Google Earth " می توان از فضا به کره خاکی نگاه کرد. این برنامه عکس هایی را که به کمک قمرهای مصنوعی مختلف گرفته شده است را با تاخیر چند ماه و حتی بیشتر به زمین ارسال می کند. درباره ی پروژه ی دوربین های جدید در مقایسه با "Google Earth " می توان گفت که پروژه ی Urthecast به صورت تقریبا زنده و آنلاین تصاویر ماهواره ای کره زمین را در اختیار کاربران قرار می دهد.

شرکت Urthecast بودجه ی این پروژه یعنی 45 میلیون دلار را از طریق سرماگزارن خصوصی تامین نمود. این شرکت قراردادهای همکاری و تفاهم نامه های بسیاری را با شرکت ها و رسانه های مختلف منجمله "کانال دیسکاوری چانل Discovery Channel " امضا نموده است. این شرکت ها و سازمان ها بلافاصله پس از راه اندازی دوربین ها، به اطلاعات زنده دسترسی خواهند داشت. همچنین شرکت Urthecast ، تصاویر مختلفی از کره ی زمین را به شرکت ها و مراکز علمی-تحقیقاتی، برنامه ها و کانال‌های ماهواره ای و سازمان مقابله با بلایای طبیعی خواهد فروخت.

این پروژه را می توان یک پروژه بین المللی نام داد. دوربین های این پروژه توسط سازمان فنی مهندسی مسقر در بریتیش کلمبیا در کشور کانادا طراحی و ساخته شده اند. روسیه نیز نه تنها به پرتاب این دوربین ها و تمامی تجهیزات مربوطه به فضا کمک نمود، بلکه تصاویر را نیز به صورت زنده پخش خواهد کرد. آقای لارسون تاکید دارد که ایده ی خلق چنین شاهکاری، در اصل و قانوناً به متخصصان روسیه تعلق دارد.

تا پیش از این، تنها سازمان‌های بزرگ و ارگان های دولتی می توانستند به خود اجازه ی خرید تصاویر زنده ی ماهواره ای را بدهند. اکنون شرکت Urthecast این امکان را فراهم آورده است که مردم عادی نیز بتوانند به آنچه که پیش از این در انحصار عده خاصی بوده است، دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۰۳:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
چطوری باید دانلودش کنیم .
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۶ دی ۱۳۹۶
جالب بود
رضا
۲۰:۳۶ ۰۷ دی ۱۳۹۶
خیلی دوست دارم زمین را از فضا ببینم اگر این امکان را فراهم سازید تشکر میکنم
امیدخلعتی
۲۲:۵۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
متشکرم خوب بود
امین
۱۴:۴۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
خب یا تو این سایت خبری نذارین یا جواب مردمم بدین دیگه...۱۰۰ نفر گفتن نحوه ی کار با سایت چجوریه ی نفر خلاصه وارم نگفته ...جواب بدین باوو.من سه ساعت تو سایت بودم هیچ جاش ثبت نام ندیدم والا!!!
علی سپاهی
۱۰:۴۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
عالییییییییییییییییی
نیک محمد مرادی
۱۷:۵۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام من رفتم تو سایت گفت با ما تماس بگیرید نام ایمیل شرکت همه فرم را پر کردم ارسال کردم اما از آن هیچ خبری نیست نمی تونم استفاده کنم
محسن
۱۱:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
روش استفاده رو بگید لطفا
حسین زارعی
۱۷:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۶
به جای اینکه حرکت زمینو زنده ببینید یه فکری به حال و روز مردم فقیر بکنید.
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
افترا
سجاد
۱۹:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
چرا جواب نمی دید؟؟؟
سجاد
۰۹:۲۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
سلام رفتم توسایت اما زنده نبود،چیکارکنیم که به صورت زنده ببینیم؟
واقعا میشه به صورت زنده دید یا الکیه؟اگه شما میبینید به مام کمک کنید دیگه
ممنون
محسن هاشمی
۲۳:۴۷ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
واقعا بی نظیره چه جوری بایدبرم توسایت
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
عالیییییییییییی بووووووود
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
مزخرفه فقط حرکت ماهواره معلومه .اصلا زوم در سطح پایین جواب نمیده .فکر نکنم زنده هم باشه
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
مرسی ممنون خیلی خوب بود
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
خیلی ردیف بوددددددددد !!!!!!!!!!!!!!ولی زنده نبود
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
تصاوير زنده نيست
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۴ تير ۱۳۹۵
اگه میشه منم راهنمایی کنین ک بتونم استفاده کنم از سایت. ممنون میشم
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
بنده دیدم . خیلی جالب بود و بهتر از گوگل ارت اما تصاویر زنده نیست مربوط به دو سه سال پیش است .
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
احسنت فوق العاده بود خیلی هم عالی
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
خیلی باحاله ادم ی جوری میشه
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۹ دی ۱۳۹۴
عالی بود ممنون
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۹ دی ۱۳۹۴
یکم توضیح ندادین ب پس چرا مانمیتونیم ازاین سایت استفاده کنیم اگه درسته پس توی ایمیلم راهنمایم کنید شاید ماهم تونستیم بای.
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۷ دی ۱۳۹۴
خیلییییییییییییییییییییییی عالی بود خیلی من تونستم به صورت آنلاین فضا رو ببینم.
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۴
چجوری ثبت نام کنیم ...گزینه شرکت چیه چه بنویسم
محمد سجاد
۱۲:۴۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
عااااالی بووووووود.
naser khan
۰۰:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
من رفتم تو سایت ولی هیچی نفهمیدم چون همه چی انگلیسی بود و کار کردن تو سایت سخت بود و نحوه ی ثبتنام تو اون سخته... راهنمایی کنید
naderi
۲۲:۴۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
چجوری ازین سایت استفاده کنم؟
زهرا
۰۹:۳۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۳
عالی بود
نام
۱۶:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۳
عالي
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۵
خفه
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
چطور کار میکنه این سایته یه کم راهنمایی کنید
shamim
۱۵:۱۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۳
عاليه
کارن
۰۱:۴۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
محشره وقابل توضییح بیشتری نیست
Sajjad
۰۰:۱۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
آقا کمک کنید چطور کار میکنه این سایته یه کم راهنمایی کنید:((
مهدی
۱۱:۱۶ ۱۶ تير ۱۳۹۳
میشه توضیح بیشتری در مورد نحوه کار در سایت مذکور برای مشاهده زنده کره زمین بدهید .
siyamk
۲۳:۴۳ ۰۹ تير ۱۳۹۳
دوسش دارم
محمد مهدی
۲۲:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
خفه
tobi21
۱۸:۱۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
nice
مهدی
۱۸:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
very very gooooooooooooooooood