سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الميادين: لغو تحريم‌ها ايران را به يک بازيگر بزرگ اقتصادي تبديل مي‌کند

شبکه تلويزيوني الميادين، گزارش داد: لغو تحريم‌هاي غرب بر ايران مي تواند اقتصاد اين کشور را به يک بازيگر مهم در منطقه و جهان تبديل کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه الميادين گزارش داد: ايران کشتي، هواپيما، گوشي‌هاي تلفن، تلويزيون هاي ديجيتال، رايانه و خودرو توليد مي کند. ايران توانسته است اين فناوريها را با وجود هفت سال تحريم‌هاي شديد عليه اين کشور به دست آورد. 

ايمن فاضل گزارشگر شبکه الميادين گفت: تحريمهاي آمريکا بر ايران نتوانست توان صنعتي و فناوري اين کشور را محدود کند. تهران در مدت تحريم‌ها توانست دستگاه‌هاي تلويزيوني توليد کند که از نظر کيفيت با همتايان اروپايي‌اش رقابت مي‌کند. هر چند که تحريم ها مانع از ورود قطعات اوليه اين تلويزيون ها به ايران مي‌شود. 

در ادامه اين گزارش آمده است: تلويزيون‌هاي ايراني تنها نتيجه توسعه داخلي نبود، بلکه اين کشور گوشي هاي هوشمند، رايانه‌هاي شخصي و قابل حمل هم توليد کرد. سرسبد صنايع ايران ساخت نفتکش هاي بزرگ است. به طور معمول چند کشور بزرگ براي ساخت نفتکش با يکديگر همکاري مي کنند، اما ايران در تحريم توانست به تنهايي نفتکش‌هاي مورد نياز خود را توليد کند. ايران همچنين موفق شد با ونزوئلا براي ساخت چهار نفتکش قرارداد امضا کند. سهم صنايع خودروسازي در اقتصاد ايران ده درصد است و در رتبه دوازدهم جهان و اول خاورميانه قرار دارد. ظرفيت توليد خودرو در ايران سالانه يک ميليون و پانصد هزار دستگاه است. شرکت‌هاي خودروسازي ايران توانستند محصولات خود را در کشورهاي آسيايي و آفريقايي مانند روسيه، الجزاير، تونس و عراق به فروش برسانند. 

گزارشگر اين شبکه خاطر نشان کرد: تحريم‌هاي نفتي صادرات ايران را از دو ميليون و پانصد هزار بشکه در روز به کمتر از يک ميليون و پانصد هزار بشکه کاهش داد، اما باعث شد نگاه تهران به توسعه پالايشگاه‌ها جلب شود تا بتواند مشتقات نفتي لازم براي مصرف داخلي را توليد کند. با نزديک شدن به لغو تحريمهاي غرب بر ايران، اقتصاد اين کشور منتظر تحولات گسترده اي است. ايران مي‌تواند خود را به عنوان يک بازيگر بزرگ صنعتي و تجاري در منطقه و شايد جهان معرفي کند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.