سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

فریدون عموزاده خلیلی در زادگاهش تجلیل شد

عموزاده خلیلی برای نخستین بار در ایران ،ویژه نامه دوچرخه را در روزنامه همشهری که در حقیقت نخستین روزنامه کودک و نوجوان کشور بود را منتشر کرد و همچنین در طول این سالها،در حوزه روزنامه نگاری منشاء خدمات درخشان و آثار فاخری بوده که دوچرخه،سروش نوجوان،آفتابگردان ،چهل چراغ و... از آن جمله است

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،در مراسمی با حضور جمعی از نویسندگان کشور ار فریدون عموزاده خلیلی نویسنده و روزنامه نگار برجسته کشور تجلیل شد.
 غلامرضا امامی از نویسندگان نام آشنای معاصر در این آیین بزرگداشت،عموزاده خلیلی را از افتخارات استان سمنان و کشور خواند و به مجموعه" دو خرمای نارس" وی اشاره کرد و گفت:عمو زاده خلیلی در این کتاب به زیبایی،درد و رنج را به تصویر کشیده است.درد و رنجی که توسط نویسنده آن درک و لمس شده است. امامی به آثار موفق عموزاده خلیلی اشاره کرد و افزود: عموزاده خلیلی اگر چه آثار درخشانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد اما اندیشه بزرگی دارد و از این رو آنجا که برای بزرگسالان نیز می نویسد،شعله ای از کودکی بی پیرایه نیز در آثار وی موج می زند.
وی اضافه کرد: عموزاده خلیلی اگر چه از سمنان برخاسته اما شهروند ایران زمین  است و در طول چند دهه فعالیت ادبی خود منشاء خدمات شایانی در کشور بوده است. این نویسنده، بهره گیری بجا از طنز را از ویژگی های آثار عموزاده خلیلی برشمرد و افزود: خلیلی در آثارش نگاه به آینده داشته و برای آگاهی بخشی به مردمان این سرزمین،شعله های حریت و آرادگی را برافروخته است.
 وی به فعالیتهای رسانه ای این نویسنده شاخص سمنانی اشاره کرد و گفت: عموزاده خلیلی برای نخستین بار در ایران ،ویژه نامه دوچرخه را در روزنامه همشهری که در حقیقت نخستین روزنامه کودک و نوجوان کشور بود را منتشر کرد و همچنین در طول این سالها،در حوزه روزنامه نگاری منشاء خدمات درخشان و آثار فاخری بوده که دوچرخه،سروش نوجوان،آفتابگردان ،چهل چراغ و... از آن جمله است. همچنین روح‌الله مهدی‌پور عمرانی، از نویسندگان کودک و نوجوان کشورمان نیز در این آیین با اشاره به کتاب موفق " دو خرمای نارس"  عموزاده خلیلی به نقد خود بر این کتاب در سالهای آغازین انقلاب اشاره کرد و گفت: آن سالها تصور می کردم که دیگر دوره نویسندگان شاخص ادبیات کودک و نوجوان همچون صمد بهرنگی تمام شده است تصریح کرد : " دو خرمای نارس" یکی از آثار موفق و درخشان ادبیات کودک و نوجوان در بعد از انقلاب بوده است. وی با بیان اینکه جسارت نویسنده در این کتاب ستودنی است ادامه داد: جوهره این کتاب،درد و رنج است.درد و رنجی که مصداق آن در جامعه وجود دارد.قصه داستان قصه ای واقعی و رئالیسم است که نویسنده در آن قالبی را برای نگارش انتخاب کرده که محتوا را تاب می آورد. وی با اشاره به بحران مخاطب در ادبیات امروز با طرح این سؤال که چرا نوجوانان امروز کمتر کتاب می خوانند،افزود: مخاطب امروز خود را در داستانها نمی بیند و با شخصیتهای داستانی کمتر همذات پنداری می کند. وی با بیان اینکه خواننده در داستانهای امروز ما تنها خواننده است اظهار کرد: این در حالی است که بچه های ما در بازی های داستانی،در داستان سهیم می شود و خود را به جای شخصیتهای داستانی می گذارد و در شکل گیری قصه در این " داستان بازی ها" سهیم می شود،شلیک می کند و به پیش می رود.
 پور عمرانی با اذعان به اینکه در داستانهای کودک و نوجوان امروز،سوژه های ناب کمتر دیده می شود،تصریح کرد: اگر نویسنده امروز در آفرینش اثر خود ار ساخت و بافت مناسب بهره  بگیرد،کودک و نوجوان را به خواندن داستان ترغیب می کند.
 عموزاده خلیلی که نخستین اثر خود را در سال 1360 منتشر کرده تا کنون 16 اثر خود را به زیور چاپ آراسته است، وی که در حال حاضر مدیر مسئول مجله چهل چراغ است در حوزه روزنامه نگاری نیز کارنامه درخشانی دارد که " دوچرخه " ، " سروش نوجوان " ،" آفتابگردان "، " چهل چراغ "  و ... از آن جمله است، همچنین رییس هیئت مدیره انجمن کودک و نوجوان،دبیر شورای دفتر هنر و ادب و کودک ،دبیر شورای ادبیات، مسئول واحد قصه، مسئول واحد کودک و نوجوان، مسئول جُنگ سوره بچه‌های مسجد حوزه هنری، عضویت در مرکز ملی گفت و گوی تمدن‌ها مسئول بخش کودک و نوجوان و دبیر همایش بین‌المللی «بچه‌های زمین سلام» و ... نیز از جمله مسئولیت های فرهنگی این نویسنده،منتقد و روزنامه نگار شاخص معاصر است. /س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.