سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» منتشر شد

«نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» کتاب ششم، در آخرین روز از بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی منتشر شد.

به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» کتاب ششم،در آخرین روز از بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی منتشر شد.

نقد کتب و منابعي که درباره زواياي مختلف تاريخ انقلاب اسلامي ايران نوشته شده‌اند، نيازمند توجه و دقتي است که بايد با استناد به منابع متقن و مستدل انجام پذيرد. اين امر از عوامل اساسيِ ترقيِ حافظه‌ي تاريخي و ملييک ملت به‌شمار مي‌آيد و به کشف حقايق و روشن‌تر شدن موضوع مي‌انجامد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامي در راستاي انجام رسالت خود در تدوين تاريخ انقلاب اسلامي، گام ديگري را در کنار کارهاي پژوهشي متداول خود برداشته و طرح بررسي و نقد آثار مکتوب درباره انقلاب اسلامي ايران را نيز به مجموعه برنامه‌هاي پژوهشي خود افزوده است. تاکنون پنج مجلد از مجموعه‌ي نقد مذکور منتشر گرديده و اينک ششمين اثر از اين مجموعه به جامعه‌ي علمي و علاقه‌مندان مطالعات انقلاب اسلامي تقديم مي‌شود.

 در اين مجلد، شش کتاب از نويسندگان داخلي و خارجي درباره ابعاد مختلف انقلاب اسلامي ايران به شرح زير توسط ناقدان محترم مورد بررسي و نقد قرار گرفته است: مقاله‌ي اولِ مجموعه‌ي حاضر به نقد کتاب «سقوط دولت بازرگان» مي‌پردازد. مقالات اين کتاب که توسط چهره‌هاي شناخته‌شده جريان ملی-مذهبي نگاشته شده‌است، در دو مقطع قبل و پس از انقلاب اسلامي به تحليل مسائل ايران پرداخته‌است. در مقطع نخست، جريانات دخيل در نهضت اسلامي، و در مقطع دوم کشاکش دولت موقت با نهادهاي انقلابي و روحانيت را بررسي نموده‌است. اين کتاب در بخشِ شناختِ جريانات نهضت اسلامي، قطعه‌اي از پازل يکپارچه اپوزيسيون در کم رنگ نمودن نقش روحانيت در نهضت اسلامي بوده و بيشتر به گزارش عملکرد ملّيون مي‌پردازد. اين رويکرد که به روشنفکري جلوه‌دادن انقلاب اسلامي مي‌انجامد، زيربناي تحليل حوادث پس از انقلاب و قضاوت درخصوص آن محسوب مي‌شود.

تحليل‌ها و جبهه‌گيري‌هاي مقالات مزبور توسط آقاي محمدعلي صدرشيرازيبا استناد به منابع دست اول مورد بررسي و نقد قرار گرفته‌است.

در مقاله‌ي دوم اين مجموعه، کتاب «از كاخ شاه تا زندان اوين» نوشته‌ي احسان نراقي،از سوي آقاي باقر صبوري بررسي و نقد شده‌است. مطالب کتاب گزيده‌هايي از خاطرات احسان نراقي شامل هشت جلسه ملاقات و گفتگو با محمدرضا پهلوي و همچنين دوران سه ساله‌ي زنداني‌شدنش در زندان اوين است. به‌عبارت ديگر كتاب يادشده خاطرات خودنوشته‌ي پنج‌سال (1357ـ1362) از زندگي سياسي احسان نراقي را دربر دارد. ناقد اين کتاب، يک‌سويه‌نگري و عدم پايبندي به انصاف در بازگويي وقايع از سوي راوي و نيز مطرح‌نکردن تمام خاطرات را مورد نقد قرار داده‌است.

کتاب «25سال در کنار پادشاه (خاطرات اردشير زاهدي)» که توسط ابوالفضل آتاباي گردآوري شده‌است، توسط رسول صابردميرچي در مقاله‌ي سوم بررسي و نقد شده‌است. کتاب مذکور از جمله کتاب‌هايي است که درخصوص سلطنت محمدرضاشاه پهلوي، به‌خصوص سال‌هاي بين کودتاي 28 مرداد1332تا بهمن1357 به رشته‌ي تحرير درآمده و با رويکردي جانبدارانه به تحليل مسائل مربوط به آن دوره پرداخته است که تناقض‌هاي موجود در آن مورد نقد قرار گرفته‌است.

کتاب «طبقات اجتماعي، دولت و انقلاب در ايران» نوشته احمد اشرف و علي بنو‌عزيزي، در مقاله‌ چهارم توسط آقاي ايمان قزل‌اياق نقد شده‌است.

نويسندگان دراين کتاب، در شش مقاله روند شکل‌گيري و نقش طبقاتِ مختلفِ اجتماعي در تاريخ معاصر ايران را با تطبيق حوادثِ مختلفِ تاريخي به بحث نشسته‌اند که چارچوب تحليل‌هاي مذکور و اتکاي آن به برخي داده‌هاي نادرست در طي اين مقاله نقد شده است.

در مقاله‌ي پنجم، کتاب «سقوط شاه» فريدون هويدا را خانم پريسا نوبهار بررسي و نقد کرده‌است. او با محوربندي مختصاتِ مباحثِ کتاب،نقاط ضعف آن رااز جمله فقدان شناخت دقيق نويسنده نسبت به مسائل مختلف جامعه، دخالت حب و بغض‌هاي نويسنده در تحليل مسائل مربوط به تاريخ انقلاب اسلامي را مثل محاکمه و اعدام برادرش امير عباس هويدا،مورد بررسي و نقد قرار داده‌است.

در مقاله‌ي آخر نيز کتاب «خاطرات شعبان جعفري» که مصاحبه و خاطره‌نگاري خانم هما سرشار با شعبان جعفري است، توسط آقاي مهدي حق‌بين نقد شده‌است.

اين کتاب حضور و فعاليت‌هاي شخص شعبان‌جعفري (شعبان بي‌مخ) در جرياناتي چون کودتاي 28 مرداد و دوره‌ي دوم سلطنت محمدرضا پهلوي را بازگو مي‌نمايد که ناقد تناقض‌ها و جهت‌گيري‌هاي خاصِکتاب را نقد کرده‌است.

اميد است ششمين مجموعه‌ي «نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي» بتواند گامي ديگر در تبيين روشن تاريخ انقلاب اسلامي بردارد و مورد استقبال علاقه‌مندان مطالعات انقلاب اسلامي قرارگيرد.

کتاب فوق در شمارگان2000نسخه و 226 صفحه و به قیمت 72.000ريال در نخستین روز از آذرماه سال جاری منتشر گردیده است.

همچنین لازم به ذکر است؛ علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان 12فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند.

 انتهای پیام/ص

برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، چاپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.