سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنچه در برنامه "هفت" گذشت؛

راعی: تنها در سینمای ما فیلم‌های حریم شکن فروش می‌کنند/ رامین‌فر: سینمای حرفه‌ای نداریم

مجتبی راعی در برنامه شب گذشته " هفت" از دلایل فروش پایین فیلم" ترنج " گفت

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون  باشگاه خبرنگاران؛ محمود گبرلو سردبیر برنامه در بخش اول برنامه" هفت" با عنوان قاب ماندگار از "ایرج رامین‌فر" طراح صحنه و لباس دعوت کرد.

 ایرج رامین‌فر، طراح صحنه و لباس، در ابتدا با یادی از نقدهای ویرانگر و اما سازنده مسعود فراستی در برنامه‌های گذشته  "هفت" گفت: من با عشق  به حرفه‌ام، علاقه‌ای به بازنشستگی ندارم و با وجود داشتن دغدغه معماری، طراحی صحنه را دنبال کردم و زمانی که به وسیله استاد بیضایی وارد سینما شدم دانشگاه را رها کردم.

وی ادامه داد: تفاوت نسل امروز با نسل‌های دیروز در حوزه طراحی صحنه و لباس بسیار متفاوت است، چرا که نسل‌های امروز به دنبال ایده‌های جدید هستند و ارتباطی که من با کارگردان داشتم به نوعی حسی و خانوادگی بود که باعث خلق اثر می‌شد.

 رامین فر عنوان کرد: ما برای ساخت فیلم زندگی و تجربه کردیم و موضوع اصلی برای شکل گیری نیازمند درگیری و بحث‌های زیاد است تا کارگردان و عوامل به درک مشترکی برسند.

وی در خصوص همکاری با بهرام بیضایی بیان کرد: زمان شروع کار با بیضایی با هدف کشف احتیاجات همچون خانواده تا آخر کار را طی کردیم بیضایی جایگاه خاصی دارد کارگردان فوق‌العاده‌ای که تداوم کار در سینمای او دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون کارگردانان با گروه خاص خود همکاری می‌کنند و کمتر به دنبال گروه جدیدی می‌روند در یک اثر فیلم نامه همچون نقشه‌ای است که حس و درام مسیرهای آن را نشان می‌دهد و  اگر در گروه کسی اشتباهی می‌کند اثر خلق نمی‌شود.

رامین‌فر اظهار داشت: زمانی که وارد سینما شدم فهمیدم که وارد چه دنیای مرموز و بی‌نهایتی شدم چرا که هنوز سینما را نمی‌شناسم و تجربه وقتی لذت از انجام کار آدم را سر حال می‌آورد.

 وی در خصوص حرفه‌ای بودن سینما افزود: سینما، حرفه جدی است که باعث زندگی و تحول می‌شود و به همین جهت تمام وقت خود را صرف تحقیق می‌کنم.

رامین‌فر ادامه داد: همچنان از فیلم‌های کلاسیک و قدیمی الهام می‌گیرد و اکنون نیز تصمیم به دیدن فیلم‌های جدید دارم و اعتقاد بر این است که تفکرم را از دکور تئاتر گرفتم.

وی با اشاره به نبود امکانات بالا در دوره‌های گذشته بیان کرد: علاقه‌مندم که از تکنولوژی‌های روز استفاده کنم و به جایی برسیم که دیده‌های غیر ممکن را امکان پذیر کنیم.

 رامین فر با ابراز خوشحالی از وضعیت مناسب صنف طراح صحنه و لباس اظهار داشت: انتقادی به وضعیت طراح صحنه ندارم تنها اتفاق تعطیلی خانه سینما بود که با مدیریت غلط  این اتفاق افتاد و دعا می‌کنم که  این اشتباهات دوبار تکرار نشوند و روند قانونی و حرفه‌ای ادامه پیدا کند.

 وی تصریح کرد: سینما حرفه‌ای یعنی در کنار تحصیلات آکادمیک قانون‌مند حرکت کنیم و هر کس در جایگاه خود به موفقیت برسد و آن را حفظ کند.

 رامین‌فر با اشاره به نحوه  همکاری خود با کارگردانان افزود: برای حضور در کاری با کارگردانان ارتباط دارم و بدون توجه به تهیه‌کننده آن قبول می‌کنم و البته زمانی همکاری برایم لذت‌بخش خواهد بود که براساس سابقه و ویژگی‌ها کارهایم انتخاب شوم.

وی در خصوص حفظ وسایل و امکانات صحنه‌ای در ایران بیان کرد:در زمان ساخت  فیلم "استرداد" که در  مسکو بودیم این کشور هنوز لباس‌های دهه 40 و50 را  نگهداری کرده بودند اما در این جا شاهد هستیم که هیچ امکاناتی در نظر گرفته نمی‌شود.

رامین‌فر با اشاره به ابراز امیدواری نسبت  به آینده طراحان صحنه، اظهار داشت: تکلیف سینما باید به لحاظ حرفه‌ای بودن یا تجربه بودن روشن شود و به همین دلیل یکی از دلایل به وجود آمدن صنف‌های سینمایی نزدیکی میان هم صنفی‌ها است.

وی در پایان صحبت هایش خاطر نشان کرد: متاسفانه در سینما احترام یکدیگر را نگه نمی‌دارند و در کار هم دخالت می‌کنند و این اتفاق باعث می‌شود که سینمای منظم و حرفه ای دست پیدا نکنیم.

 بخش دوم برنامه " هفت" به معرفی  فیلم " ترنج" با حضور مجتبی راعی ( کارگردان) و رضا ناجی( بازیگر) اختصاص یافت و در ادامه نیز تماس تلفنی با محمود پاک نیت دیگر بازیگر فیلم صورت  گرفت.

 مجتبی راعی، کارگردان فیلم " ترنج"، در  خصوص  فروش کم فیلم در روزهای ابتدایی اکران گفت: فروش در ایران قابل بحث است و میزان درستی برای  خوب بودن  فیلم نیست  چرا که با کمبود سالن‌های سینمایی نمی‌توان انتظار فروش بالا را داشت.

وی ادامه داد: زمانی که رقابت و باند بازی برای اکران تشکیل می‌شود  به این معنا است که سینما نداریم و زمانی که سینما نداریم نباید حرفی از صنعت  سینما بزنیم و این طرح با وجود 300 سالن سینمایی غلط است.

 راعی عنوان کرد: در سینما تنوع مختلفی به لحاظ ساخت  فیلم وجود دارد برخی با هدف فروش ساخته می‌شوند و برخی دیگر علاوه بر فروش به دنبال زمینه‌سازی فرهنگی نیز هستند .

وی تصریح کرد: برخی فیلم ها در کنار فروش در آمد فرهنگی نیز کسب می کنند و فیلم‌هایی چون "نیاز" و "خانه دوست کجاست" با وجود فروش اندک نکته دیگری را نیز به همراه داشتند.

راعی با اشاره به تغییر عملکرد برخی از مدیران سینمایی افزود: زمانی سینمای "عصر جدید " شهر قصه" فیلم هایی را اکران   می کردند که حرفی برای گفتن داشت و  تکلیف مردم نسبت به موضوعیت فیلم ها روشن بود اما در این 8 سال گذشته همه چیز به هم ریخت و سینما از سبد فرهنگی خانواده ها خارج شد.

وی بیان کرد: با حرکت رو به جلوی مدیریت غلط فیلم‌هایی فروش می‌کنند که به نوعی حریم شکنی کرده‌اند و این استقبال به دلیل ساخت خوب و یا قابل توجه نبوده است.


راعی با اشاره به کار‌های سابق خود اظهار داشت: هر فیلمی را که ساختم دوست داشتم و همچون کیانوش عیاری سختی مسیر را تحمل کردم چرا که با وجود 10 سال تلاش برای ساخت این فیلم، سخت‌های سال گذشته جشنواره را تحمل کردم.


وی با تاکید بر بازی فوق العاده رضا ناجی و محمود پاک نیت اظهار داشت: رضا ناجی برخلاف دیگر بازیگران در فیلم زندگی می‌کند همچنین محمود پاک نیت همچون پرویز پرستویی دیده  نشد و قدر و لیاقت آنها را به خوبی ندانستند.


راعی در خصوص دلایل نپذیرفتن فیلم نامه از سوی فارابی افزود: بعد از ارائه فیلم نامه به فارابی، مورد تایید قرار نگرفت و من نیز بر سر این موضوع اصراری نکردم چرا که ارزیابی هر فیلمی با این تصاویر بسیار سخت است.


وی در پاسخ به تکلیف اکران فیلم" تولد" و ساخت فیلم جدید خود تصریح کرد: پیشنهاد شمقدری برای اکران فیلم بسیار شگفت انگیز بود اما تفکر بر این اساس است که فیلم بعد از ساخت از سازندگان آن جدا می شود و در نتیجه بعد از جدایی یا می میرد یا زندگی می کند.
وی ادامه داد: فیلم نامه جدیدم نیز با همان بیان فرهنگی موضوع کمدی را در بر می گیرد و تصورم بر این است که مردم از فیلم " ترنج " ناراضی نخواهند بود.


راعی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افراد دلسوز فرهنگی به روی کار آمدند امیدوارم با مدیریت با ثبات خود، شرایط قبلی را به سنیما باز گردانند و این اتفاق به تنهایی میسر نخواهد  شد و به کمک و همدلی مجلس دولت و سینما گران امکان پذیراست.


وی گفت: اهالی سینما آماده ساخت فیلم خوب شوند چرا که سینما در مقایسه با رشته‌های دیگر سربلند بوده است و امکان فرهنگی بزرگی برای نمایش هویت ما محسوب می‌شود.


در ادامه رضا ناجی در خصوص پذیرش این نقش گفت: از اینکه در این فیلم بازی کردم راضی هستم و همکاری با راعی و محمود پاک‌نیت افتخاری برای من به شمار می‌آید.


وی ادامه داد: زمانی که فیلم‌نامه را می‌خوانم با کشف شخصیت خودم را در قالب کاراکتر قرار می‌دهم و بعد از خواندن فیلم‌نامه "ترنج" این شخصیت برایم فوق‌العاده زیبا و قابل احترام بود.


ناجی با اشاره به منبع در آمد خود عنوان کرد: با وجود دریافت جوایز از جشنواره‌های خارجی اما هیچ جایزه نقدی دریافت نکردم و تنها از طریق بازیگری کسب در آمد می‌کنم.


در پایان نیز محمود پاک‌نیت فیلم "ترنج" درخصوص حضور خود در این فیلم اظهار داشت: قبل از اینکار همکاری دیگری نیز با مجتبی راعی داشته‌ام و برای من این فرد نقطه‌ی شروعی برای کارهای لذت بخش است.


وی ادامه داد: خوشحالم از اینکه توانستم در این فیلم بازی کنم هر چند که این نقش کوتاه اما تاثیر گذار بود.


انتهای پیام/ص


 

برچسب ها: معماری ، زندگی ، رامین فر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.