سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهزراعی راهی مطمئن برای مدیریت آب "کشاورزی"

اصلاح الگوی مصرف منابع آب وخاک و تغییر الگوی کشت نشانه هایی از بهزراعی است که جای آن در" کشاورزی" ایرانی خالی است .

الیاس ظهوری کارشناس اقتصاد روستایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اهمیت اجرای بهزراعی در روستاهای مرکزی ایران گفت : بهزراعی اقداماتی است که کشاورز قبل از کاشت محصول در زمین انجام می دهد که اجرای آن می تواند سبب آگاهی کشاورز از شرایط زمین خود شود.

وی گفت :اجرای روشهای به زراعی سبب اصلاح روشهای کشت،کاهش سطح کشت محصولات با مصرف بالای آب وتوسعه کشت گیاهان مقاوم به کم آبی می شود .

این کارشناس با بیان اینکه اجرای این طرح سبب صرفه اقتصادی می شود ادامه داد :این طرح نیازمند امکانات مالی وزیر ساختی است تا کشاورز قبل از فصل کاشت محصول نسبت به آن اقدام کند.

ظهوری اضافه کرد : این راهکارها در سطح منطقه ای بصورت برنامه های کاربردی در راستای نیل به اهداف توسعه الگوی مصرف، باید مورد توجه تمامی مدیران قرار گیرد.

ظهوری با تآکید بر اینکه هدف اول بهزراعی باید حفظ منابع به ویژه آب وخاک باشد ادامه داد: هدف اول بهزراعی باید حفظ منابع به ویژه آب وخاک باشد به همین منظور در تولید محصول به ویژه در نواحی مرکزی ایران علاوه بر شرایط آب وهوایی باید به منابع آبی هم توجه کرد تا با اجرای طرح های نوین آبیاری بتوان افزایش تولید را بدون بحران آب سبب شد .

وی با توجه به اهمیت آب در بهزراعی گفت : اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و مهار آب های فصلی تا حد قابل توجهی بر بهبود الگوی مصرف آب در کشاورزی تاثیر مثبت نهاده و مصرف آب در بخش کشاورزی را بشدت کاهش می دهدکه این مهم باید در بهزراعی لحاظ شود.

ظهوری در پایان گفت :اجرای این طرح نیازمند همکاری مدیران محلی ورسمی در سطح خود است تا با جایگزینی روش های مناسب بتوان محصول مستعد هر محل را تولید کرد .

برچسب ها: اصلاح ، بهسازی ، الگو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.