سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

آئین سنتی ششم امام حسین (علیه السلام)در برزک کاشان برگزار می شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از برگزاری آیین ششم امام حسین (ع) در شهر برزک از توابع شهرستان کاشان طبق سنوات هرساله خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، مهران سرمدیان با اعلام مطلب فوق افزود: مردم برزک بنا بر رسم دیرینه در ششمین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با نذر و خیرات در ششمین روز شهادت امام حسین (ع) به سوگ می نشینند.

به گفته وی: در این آئین عاشورایی که فقط در محله مصلی برزک بر پا می شود زنان هفت کاسه یا بشقاب از آجیل یا تنقلات محلی را در مجمعه مسی نهاده،بر روی سر می گذارند و به مسجد محله مصلی می آورند و در سفره ای که درمسجد پهن می شود می چینند و پس از سفره آرایی و مزین کردن سفره به تنقلاتی نظیرجوزقند، گردو، بادام، کشمش،نخوچی و ... با قرائت سوره مبارکه یس سفره را متبرک می کنند و در ادامه با مرثیه خوانی سرایی و روضه خوانی به عزاداری می پردازند و در نهایت آجیل ها را بین حاضران تقسیم می کنند.مردم برزک معتقدند با برگزاری این آیین محصول باغات شان پر خیرو برکت می شود .

عباس ترابزاده کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه افزود: این آیین تا 30 سال پیش در خانه ی چهار صفه ی محله مصلی برگزار می شد .با این توضیح که هر یک از محله های هفت گانه برزک دارای چهار صفه ای برای روضه خوانی و عزاداری می باشد.

وی افزود: با عنایت به نقش این آیین در وفاق و پیوند اجتماعی محله های مختلف برزک و نیز با توجه به نقش تنقلات محلی در برگزاری این آیین که باعث رونق اقتصادی، بومی و محلی می شود، در آذر ماه سال 91 در ششمین اجلاس شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی - ملی کشور به ثبت رسید.

به گفته وی: این اداره تا کنون هشت اثر میراث معنوی کاشان را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانیده است که عبارتند از:تعزیه کاشان،مهارت بافت فرش کاشان،شعر بافی،زیلو بافی کاشان،آیین گاو قربانی نیاسر،فنون گلاب گیری شهرستان کاشان،نظام سنتی آبیاری چشمه سلیمانیه فین کاشان،آیین سنتی- مذهبی قالی شویان مشهد اردهال که از این هشت اثر میراث معنوی دو اثر میراث فرهنگی ناملموس مهارت بافت فرش کاشان و آیین سنتی مذهبی قالی شویان مشهد اردهال در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است./س

برچسب ها: اصفهان ، آیین ، سنتی ، امام ، حسین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.