سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

انس با کتاب پنجره‌ای جدید برای بازگشت زندانیان به جامعه

توسعه کتابخانه‌ها و فرهنگ مطالعه در زندان‌های کشور پنجره‌ای جدید برای عبور از رفتارهای غیراخلاقی مددجویان است و آنها می‌توانند با برقراری انس ویژه با این یار مهربان تغییرات شگرفی را در نگرش‌های خود ایجاد کنند و با نور امیدواری برای ساختن زندگی بهتر به دل جامعه بازگردند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، ترویج فرهنگ کتابخوانی و انس با کتاب به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای تغییر و تحول نگرش انسان، مطالبه اصلی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در تمامی سطوح مختلف کشور است.

در هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم، هفته‌ای که تمامی نهادهای کشور تلاش می‌کنند به توسعه فرهنگ مطالعه به عنوان مهمترین نیاز امروز جامعه بیشتر فکر کنند، این مساله اما در زندانها، اندرزگاه‌ها و مراکز اصلاح و تربیت از دید دستگاه قضا مغفول نمانده و امروز بیشتر مراکز نگهداری مددجویانی که به دلایل تخلفات مختلف دوران حبس خود را طی می‌کنند نیز مورد نظر قرار دارد و کتابخانه‌های خوبی در دسترس آنهاست.

امروز سه شنبه (28آبان‌ ماه) از سوی اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران به عنوان روز «کتاب، ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش جرایم» نام گذاری شده  و همین مساله این جرقه ذهنی را ایجاد کرد که گریزی به روند تربیتی و نقش اصلاحی کتابخانه‌ها در زندان‌های کشور داشته باشیم.

*چرایی تاسیس کتابخانه‌در زندان‌ها

به هر نهاد يا سازمان تأديبي كه افرادي به‌صورت بازداشت در آن به‌سر مي‌برند زندان و كتابخانه‌اي كه براي استفاده زندانيان ايجاد شود كتابخانه زندان مي‌گويند. این كتابخانه‌ها با هدف كمك به فراهم آوردن شرايط بازگشت مطلوب زندانيان به زندگي در اجتماع به‌وجود مي‌آيند که مهمترین فعالیت و اهداف آنها در ايجاد و تقويت عادت به مطالعه در زندانيان؛ حمايت از خودآموزي و آموزش‌هاي انفرادي و تحصيلات رسمي در تمام سطوح؛ پرورش خلاقيت‌هاي فردي و فراهم آوردن دسترسي زندانيان به اطلاعات مورد نياز در زمينه‌هاي مختلف است.

البته ناگفته نماند که تأمين نيازهاي برنامه‌هاي بازپروري فرهنگي و پر كردن اوقات فراغت و ايجاد علايق مثبت در افراد و فراهم آوردن مواد خواندني شغلي و حرفه‌اي كاركنان از ديگر وظايف اين نهاد است و با توجه به اينكه اكثر كساني كه در اين مراكز نگهداري مي‌شوند از سطوح پايين جامعه برخاسته و از حداقل امكانات تحصيلي، فرهنگي، و تربيتي برخوردار بوده‌اند؛ با تجهيز كتابخانه‌هاي زندان و فراهم آوردن مواد مناسب، تا حدي نقيصه فوق جبران مي‌شود؛ مخصوصا  این که در شرایط حبس مددجویان فرصت‌های فراغت بسیاری دارند و می‌شود این فرصت‌ها را با مطالعه پر کرد.

امروزه كتابخانه‌هاي زندان نوعي كتابخانه عمومي محسوب مي‌شوند كه مواد آن بايستي با دقت بيشتر گزيده شون و معمولا بودجه كتابخانه‌هاي زندان از طرف دولت و به تناسب تعداد زندانيان تعيين مي‌شود در بسياري از زندان‌ها، شوراها يا انجمن‌هاي موجود در محل، مسئوليت تأمين منابع را برعهده دارند.

كتاب‌هاي بسيار در موضوعات عمومي مانند علوم، رايانه، پزشكي، ادبيات، تاريخ، مذهب، و كتاب‌هاي كودكان همسو با برنامه‌هاي آموزشي در کتابخانه‌ها موجود است و حتی روزنامه‌هاي تازه و مجلات، داخل بندها توزيع مي‌شود.

در كتاب راهنماي كتابخانه‌هاي تخصصي و دانشگاهي ايران به‌انضمام راهنماي كتابخانه‌هاي زندان، فهرست كتابخانه‌هاي زندان كشور با اطلاعات آماري و مختصري آمده است.

يك كتابخانه نمونه در ميان كتابخانه‌هاي زندان در ايران "كتابخانه كانون اصلاح و تربيت تهران" است كه به همت اعضاي شوراي كتاب كودك در 1374 ايجاد شده است.

اهم فعاليت‌ها و توجهات كتابداران و ديگر تشكل‌ها نيز بر اجراي برنامه‌هاي آموزش رسمي براي كانون‌هاي اصلاح و تربيت، آن هم با تأكيد بر تهران و ديگر شهرهاي بزرگ قرار دارد،‌ كتابخانه زندان اوين و كتابخانه مركزي زندان اصفهان از ديگر كتابخانه‌هاي مهم زندان‌هاي ايران هستند. مجموعه‌هاي اغلب كتابخانه‌هاي زندان‌هاي كشور از نظر موضوعي پراكنده و اغلب در موضوعات مذهبي ـ عقيدتي هستند كه توسط مسئولان فرهنگي اداره سازمان زندان‌ها انتخاب مي‌شوند.


* اصلاح و بازسازی فکری مددجو مهمترین جرقه تاسیس کتابخانه در زندان

اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی  طی سال 1357 توجه به نقش تربیتی، بازدارندگی و بازگشت فرد به دل جامعه به عنوان اولویت اصلی دستگاه قضا تبیین شد و این فراز مهم به اهتمام دیدگاه‌های بلند امام راحل و پس از ایشان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی توسعه و گسترش ویژه پیدا کرد تا آنجا که تاسیس کتابخانه‌ها در زندان‌ها به عنوان اولویت مطرح و در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به این که فرصت های طولانی حضر مددجویان در زندان‌ها و وقت آزاد آنها فرصت خوبی برای مطالعه است امروز تمامی زندانهاها و اندرزگاه‌های کشور کتابخانه‌هایی به فراخور تعداد مددجویان خود دارند تا نقش ارزنده کتاب به عنوان یاری مهربان که انسان را از تیرگی‌ها به سمت نور و روشنی رهنمون می‌شود به روشنی تبیین گردد.

*اهتمام سازمان زندان‌ها برای انس مددجویان با کتاب


از آنجایی که تمامی حقوقدانان، جامعه شناسان و کارشناسان مسایل دینی توجه به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در زندان‌ها را به عنوان اولویت ویژه در تربیت و اصلاح زندانیان می‌دانند، امسال همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی از سوی اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهران برنامه‌های خوبی در این زمینه طراحی شده است.

 اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران ضمن نام‌گذاری روزهای هفته کتاب با توجه به مخاطبان خود، فعالیت‌هایی را برای این ایام پیش بینی کرده است.

این مرکز اولین روز از هفته کتاب را به نام «کتاب، قرآن و ارزش های دینی» نام گذارد و در این روز  افتتاح نمایشگاه کتاب، تجلیل از قاریان و قرآن آموزان زندان، قدردانی از فعالان تهیه و نشریه در زندان و برگزاری مسابقه فضایل قرآن را انجام داد.

 این مرکز طی هفته کتاب روز یکشنبه به نام «کتاب،‌ تجلیل از کتابداران و اهدای کتاب خوب» فعالیت‌هایی چون تجلیل از کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های زندان‌ها، اهدای کتاب به روحانیون شاغل در زندان‌ها، توزیع کتاب بین اندرزگاه‌ها از سوی کتابخانه‌های سیار و اهدای کتاب با موضوع نماز و قرآن بین کارکنان، روز دوشنبه«کتاب و مددجوی کتابخوان» تجلیل از مددجویان فعال در امور کتابخانه، تجلیل از مددجویان پذیرفته شده در دانشگاه، برگزاری مسابقه خلاصه نویسی از کتب، برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه بند نسوان با موضوع حجاب، دنبال کرد و امروز سه‌شنبه «کتاب، ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش جرایم» را با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ درباره آثار جرم در زندگی، برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر، برگزاری کلاس‌های روخوانی کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی دنبال می‌کند.

همچنین روز چهارشنبه «کتاب، رسانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی» تجلیل از زندان‌هایی که نشریه داخلی دارند، برگزاری مسابقه کتبی رسانه و شبیخون فرهنگی، اعزام مددجویان فعال کتابخانه‌ها به مراکز سینمایی و تفریحی، پخش فیلم‌های سینمایی و مستند و روز پنج شنبه «کتاب، نوجوان و خانواده» برگزاری شب شعر، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ ویژه خانواده‌ها، تهیه کتب ویژه نوجوانان و اهدا به فرزندان مددجویان، برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه خانواده، جمعه «کتاب، بالندگی و سبک زندگی اسلامی» برگزاری مراسم سخنرانی با موضوع شاخص‌های سبک زندگی اسلامی، تعیین حداقل 45 دقیقه مطالعه در برنامه روزانه، برگزاری مسابقه کتاب و کتابخوانی درباره ارتقای نگرش مددجویان به زندگی شرافتمندانه و در نهایت روز شنبه «کتاب، فرهنگ مقاومت و خودباوری و ایثار» برگزاری مسابقه مقاله نویسی از کتب دفاع مقدس، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ درباره فرهنگ ایثار و شهادت، تجلیل از بسیجیان و ایثارگران فعال در امر کتاب را برگزار خواهد کرد.

*توسعه فرهنگ کتابخوانی در زندان‌ها اولویت دستگاه قضاست


همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی باشگاه خبرنگاران طی گفتگو با معاون فرهنگی قوه قضاییه اهتام دستگاه قضا به ترویج مطالعه در میان مددجویان را جویا شد.

"حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دغدغه دستگاه قضا در زمینه ترویج فرهنگ انس با کتاب در زندان‌ها، اظهارداشت: تاسیس کتابخانه‌ در زندان‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه در میان مددجویان یکی از مهمترین اولویت‌های فرهنگی مورد توجه دستگاه قضاست.

وی افزود: انس با کتاب از سوی زندانیان تاثیر بسیاری در تغییر نگرش‌های آنها دارد و این مساله در زمره برنامه‌های اصلاحی و تربیتی دستگاه قضا در راستای تغییر رویکرد شخصیتی مددجویان است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: توجه به تاسیس کتابخانه در زندان‌ها اولویت پیش روی قوه قضاییه است که همچنان ادامه خواهد داشت.

*انس با کتاب پنجره‌ای جدید برای بازگشت زندانیان به جامعه

راستی که انس با کتاب نور روشنی فرار راه بشریت است تا از تاریکی‌های جهالت بیرون آمده و به سمت سپید راه رستگاری رهسپار شوند؛ توسعه کتابخانه‌ها و فرهنگ مطالعه در زندان‌های کشور پنجره‌ای جدید برای عبور از رفتارهای غیراخلاقی مددجویان است و آنها می‌توانند با برقراری انس ویژه با این یار مهربان تغییرات شگرفی را در نگرش‌های خود ایجاد کنند و با نور امیدواری برای ساختن زندگی بهتر به دل جامعه بازگردند، به امید آن روز...

گزارش: ملیحه پژمان

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.