سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر پیشین ایران در اسپانیا:

"ظریف" با کوله‌باری از تجربیات دیپلماتیک پای میز مذاکره می‎‌نشیند/ انتظار ما از دوستان استراتژیکمان بیشتر از این بود

سفیر پیشین ایران در اسپانیا با بیان اینکه ظریف روحیه‌ای بسیار منطقی و دیپلماتیک دارد و با تجربه‌ای بسیار بالا یک وزیر امور خارجه بی‌نظیر در سطح بین‌المللی و در میان همتایان خود به حساب می‌آید، گفت: وزیر امور خارجه کشورمان به خوبی نیات سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته‌ای را بیان کرد.

"سید داوود صالحی" سفیر پیشین سابق جمهوری‌اسلامی ایران در اسپانیا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به گذشته مذاکرات ایران و غرب گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب ایدئولوژیک بود که امروز نیز با گذشت 34 سال از عمر خود همواره بر مواضع اصولی ایران تاکید کرده است.
 
وی ادامه داد: ایران کشوری بزرگ با تمدنی طولانی است و در کنار "قلب زمین" قرار گرفته و در سطح بین‌المللی نیز به عنوان کشوری بسیار قدرتمند به شمار می‌رود.   
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا افزود: آنچه در مذاکرات ژنو رخ داد در درجه اول یک پیروزی برای جمهوری اسلامی بود چرا که ایران در سطح بین‌المللی با موثرترین عوامل اروپا و آمریکا پشت میز مذاکره نشسته و با روحیه‌ای بسیار قوی از مواضع خود دفاع کرد و همچنین اهداف خود را از راه دیپلماسی به دست آورد؛ اگرچه عواملی نیز بودند که باعث عدم موفقیت بیشتر این اجلاس شدند.   


 
صالحی اظهار داشت: سیاست خارجی موفق به برقراری تعادل و نظمی ماهرانه میان عوامل گوناگون که بر یکدیگر اثر متقابل دارند نیازمند است و بنابراین فرآیندی یکطرفه نیست؛ تعامل معقولی که به کشورها فرصت می‌دهد تا بهترین راه را برای نجات خود پیدا کنند.   
 
وی با اشاره به مذاکرات ژنو افزود: فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و حتی دوستان استراتژیک ما که منافع ملی آنها همسویی با ما را ایجاب می‌کند خیلی خوب عمل نکرده‌اند و انتظار بیشتری از آنها می‌رفت در حالیکه آنها ما را تنها گذاشته و یا حداقل بی‌تفاوت و منفعل قدم برمی‌دارند.   
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا تاکید کرد: ظریف روحیه‌ای بسیار منطقی و دیپلماتیک دارد و با تجربه‌ای بسیار بالا یک وزیر امور خارجه بی‌نظیر در سطح بین‌المللی و در میان همتایان خود به حساب می‌آید.   
 
صالحی افزود: وی پس از بازگشت از اولین اجلاس در صفحه توییتر خود مطلبی را نوشت که برای کسانی که در پشت صحنه این مذاکرات را پیگیری می‌کنند بسیار حائز اهمیت و قابل تامل است.   
 
وی تصریح کرد: ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دست‌آورد کلی مذاکرات نوشته بود "ما همین چند ساعت پیش روندی را آغاز کردیم که به یک بحران غیرضروری پایان داده و افق‌های جدیدی را می‌گشاید، البته این مهم نیازمند شجاعت است اما قطعا نتیجه مثبت بوده و همگان از آن بهره‌مند خواهند شد."   
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا تاکید کرد: این جملات بسیار کوتاه چکیده‌ای از نیات سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته‌ای است.
 
صالحی افزود: متاسفانه در داخل و خارج از مرزها یک رویکرد ناصحیح قابل مشاهده است که می‌خواهد مسائل را با نگاه صفر یا صدی ارزیابی کند در حالی که این روش غیرممکن است و ما باید تلاش کنیم تیم مذاکره‌کننده ایران را تقویت کرده و به آنها روحیه دهیم، چرا که منافع حرکت آنها به سود مصالح نظام است.   
 
وی اظهار داشت: به خاطر دارم در زمان مذاکرات آقایان سولانا و لاریجانی نیز ما دچار برخی از این حرکات در داخل و خارج از کشور بودیم.   


 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا با اشاره به مواضع آمریکا در قبال مذاکرات گفت: امروزه اوباما وزیر امور خارجه خود را چندین نوبت برای مذاکره با آقای ظریف به کشورهای مختلف می‌فرستد و خود شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز به عنوان کسی که برنده جایزه صلح نوبل است در داخل این کشور با فشارهای عدیده‌ای روبرو است که نمی‌خواهند وی بتواند از طریق مذاکره و دیپلماسی مشکل ایران را حل کند.   
 
صالحی افزود: دولت فرانسه و شخص فابیوس به عنوان وزیر امور خارجه سوسیالیست این کشور با توجه به روابط نزدیک خود با عربستان و سیاست‌های ضدایرانی این کشور، سعی کرده نقش مخالف را در مذاکرات بازی کند که این نشان‌دهنده فرصت‌طلبی این کشور در سیاست خارجه است.

 
 
وی تاکید کرد: شرایط ویژه‌ای که فرانسه و عربستان ایجاد کردند تا حدودی به جو روانی مذاکرات لطمه زد و اجازه نداد که توافقنامه به امضا برسد، البته فرانسه نیز نگرانی‌هایی از جمله مسئله راکتور آب سنگین اراک دارد اما باید توجه داشت که گزارش آمانو در تهران کمک جدی به رفع این نگرانی‌ها خواهد داشت، نگرانی‌هایی که حداقل در ظاهر واقعی است. 

 
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا تصریح کرد: اگر فرانسوی‌ها واقعا به دنبال اعتمادسازی هستند باید بدانند گزارش آمانو بسیار مثبت بوده و می‌تواند نگرانی‌های غرب را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران مرتفع کند.   
 
صالحی افزود: در این گزارش به مواردی اشاره شده که غرب نسبت به آنها حساسیت نشان داده بود.
 
وی اظهار داشت: آژانس تاکید کرده است که ایران از ماه اوت تا کنون تنها 5 درصد به ذخایر اورانیوم خود افزوده و این در حالی است که در سه ماهه اخیر ریاست جمهوری سابق ایران، 1800 سانتریفیوژ در نیروگاه‌های ما نصب شده بود.
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا افزود: این گزارش می‌تواند دریچه نزدیکی را در روابط ایران و کشورهای گروه 1+5 ایجاد کرده و برخی موانع توافق را رفع کند.
 
صالحی تاکید کرد: سفر آمانو به تهران مسئله جدیدی نیست چرا که پیش از این نیز درب تاسیسات هسته‌ای ما به روی بازرسان آژانس باز بود اما واقعیت این است که غربی‌ها به دنبال اهداف دیگری هستند که از خطوط قرمز ما به شمار می‌رود.  


 
وی تصریح کرد: ما کشوری هستیم که از نظر سرزمینی بسیار بزرگ بوده و دورنمای توسعه اقتصادی ایران رابطه زیادی با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای دارد.
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا اظهار داشت: برای مثال کشوری چون اسپانیا برنامه گسترده‌ای را برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای به منظور تولید برق دارد پس چرا ما از این برنامه‌ها که توسط جوانان دانشمندمان برای توسعه ایران طراحی شده است محروم باشیم.   
 
صالحی افزود: مسئله اساسی غرب این است که حرف زور را به ایران تحمیل کند در حالی که ایران زیر بار حرف زور نمی‌رود.
 
وی تاکید کرد: این یک واقعیت است که قدرت‌های امروز جهان نمی‌خواهند ملت‌های دیگر ابزار قدرت آنان را به دست آورند اما واقعیت این است که امروزه جمهوری‌اسلامی این توان را با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و جوانان دانشمند خود به دست آورده و بر سر میز مذاکره نیز حرف برای گفتن دارد و هیچ‌گاه از موضع ضعف برخورد نکرده است.   
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا تصریح کرد: البته قدرت‌های جهانی به دلیل در دست داشتن رسانه‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای و همچنین تحریم‌هایی که بر رسانه‌ها و مطبوعات ما قرار داده‌اند از جمله تحریمی که برای ماهواره "هاتبرد" اجرا شد اجازه نمی‌دهند صدای حق ما به گوش جهانیان برسد.
 
صالحی افزود: جای سوال است که اگر کشورهای غربی واقعا به دموکراسی و آزادی اعتقاد دارند چرا با محروم کردن ملت‌ها اجازه بیان مواضع را به آنها نمی‌دهند.   
 
وی اظهار داشت: ایران کشوری است که همواره در منطقه در نقش حل‌کننده بحران‌ها ظاهر شده و حتی از دریچه رافت با همسایگان کوچکی که محلی از اعراب ندارند برخورد کرده است اما در آستانه مذاکرات، دولت کوچک امارات مجددا مسئله جزایر سه‌گانه را مطرح می‌کند؛ مسئله‌ای که از نظر علمی بارها نقیض آن ثابت شده است.
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا تاکید کرد: برخی از کشورهای عرب منطقه از جمله عربستان و امارات تمایلی به برقراری تفاهم میان ایران و غرب ندارند چرا که این کشورها در حقیقت رقبای ما در منطقه هستند.   
 
صالحی تصریح کرد: تمام جریانات داخلی کشور ما ضمن اینکه حق انتقاد دارند باید به تبعیت از رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده حمایت کنند.   
 
وی افزود: توصیه من به آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده ما که تاکنون بسیار خوب عمل کرده و با شعار و روحیه حسینی پیش رفته این است که از تجربیات مذاکره‌کنندگان قدیمی نیز استفاده کرده و آنها را در بایگانی تاریخی قرار ندهند.
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا گفت: تجربیات آقای جلیلی، لاریجانی و سایر وزرای امور خارجه ما قابل استفاده است و تیم مذاکره‌کننده نباید خود را از این تجارب محروم کند.
 
صالحی اظهار داشت: همچنین یکی از مسائلی که باید بیشتر در وزارت امور خارجه مورد توجه قرار گیرد برگزاری سمینارهای محدود با حضور سفرای پیشین در حوزه اروپا و آمریکا است تا این افراد بتوانند با مطرح کردن تجربیات خود به جریان مذاکره کمک کنند.   
 
وی تاکید کرد: با وجود اینکه ما برای دوستان و کسانی که با ایران روابط استراتژیک دارند احترام قائل هستیم اما روسیه و چین باید بدانند که انتظار ما از آنها بسیار بیشتر است و آنها باید فراتر از وضع موجود از منافع ایران،‌ امنیت خاورمیانه و صلح جهانی حمایت کنند اما با کمال تعجب گاهی شاهدیم که این کشورها سکوت کرده و میل چندانی به دفاع از ما در آنها دیده نمی‌شود.   
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا با اشاره به برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در هفته جاری تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که این مذاکرات ادامه خواهد داشت و نمی‌توان از حالا درباره موفقیت یا شکست کامل آن اظهارنظر کرد.
 
صالحی افزود: نکته مهم این است که ایران و تیم مذاکره‌کننده این کشور اراده سیاسی کامل داشته و تمام قوای جمهوری اسلامی به طور یکپارچه از تیم مذاکره‌کننده خود به عنوان فرزندان انقلاب دفاع می‌کنند.   
 
وی اظهار داشت: غرب باید بداند روش اعمال زور در برابر جمهوری اسلامی ایران شدنی نیست بلکه این کشورها باید با ایران تعامل کنند تا بتوانند در آینده به توافقی برسند که به نفع همه طرف‌ها باشد.
 
سفیر پیشین ایران در اسپانیا در پایان خاطرنشان کرد: اگر این مذاکرات به هر دلیلی با شکست مواجه شود، جنگ ادامه سیاست خواهد بود و این اتفاق به صلاح هیچ‌کس نیست.   
 

انتهای پیام/  
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
عباس
۱۲:۱۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
خداوند پشت و پناه تیم مذاکره باشه ان شاءالله . من مطمئنم اگه از داخل کشور مانند حضرت آقا حمایت بشوند ، موفق خواهند شد .