سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"کلیه" نوزادان هم سنگ ساز است

"سنگ کلیه" در هر سنی در نوزادی و کهنسالی ممکن است به وجود آید و رژیم‌های غذایی پر نمک افزایش این عارضه را تسریع می‌کند.

محمدرضا نوروزی متخصص و جراح کلیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان کرد: یکی از شایعترین بیماری‌های دستگاه ادراری سنگ کلیه است که در برخی از حیوانات نیز مشاهده می‌شود.

اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست اشباع نوع درد افزایش یافته و به زیر شکم می رود و کاهش یافته و دوباره افزایش می‌یابد.

وی در خصوص سن ابتلا به سنگ کلیه خاطرنشان کرد: سنگ کلیه درهر سنی ممکن است بروز کند و از نوزادی تا کهنسالی با وجود رژیم‌های غذایی پرنمک تسریع پیدا می‌کند نقش مواد لبنی دارای کلسیم در ایجاد سنگ ثابت نشده و ما هم به افرادی که کلیه سنگ ساز دارند مصرف لبنیات را منع نمی‌کنیم فقط مصرف نمک را محدود می‌شود.

وی افزود: این که همراه یکی از افراد خانواده کلیه‌هایش سنگ ساز ا ست اما بقیه افراد نه یا اینکه چرا یکی از کلیه‌ها سنگ ساز است و دیگری نه به صورت کامل مشخص نیست به دنبال فوق اشباع شدن مواد معدنی اسید اوریک، کلسیم در حجم معینی از مایع و عدم حل شدن آنها موجب تشکیل کریستال‌های اولیه و در نهایت تشکیل سنگ کلیه می شود این کریستال ها در کلیه کنار یکدیگر قرار گرفته و سنگ کلیه را ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: سنگ هایی به اندازه کمتر از 5 میلی متر خود به خود دفع می‌شوند اگرچه ممکن است که با درد همراه باشد اما سنگ‌هایی به اندازه بیش از 5 میلی متر برای دفع شدن با منشا کلسیم، فسفر، اسید اوریک و همین طور سنگ‌هایی که ریشه‌های عفونی دارند و به سنگ شاخ گوزنی معروف هستند شانس کمتری دارند این نوع سنگ معمولا با درد همراه است.

نوروزی تصریح کرد: درد سنگ کلیه همراه با خون در ادرار تکرار ادرار و سوزش خود را نمایان میکند.

سنگ بزرگ ممکن است غیرقابل دفع باشد و موجب بروز ورم کلیه و در نهایت آسیب جدی به کلیه ها شود.

وی اذعان داشت: با استفاده از تحرک افزایش حجم برون ده آب، رعایت نمک در رژیم غذایی سنگ کلیه قابل کنترل است سنگ‌هایی که بزرگ باشد از طریق سنگ شکن درون اندامی و یا برون اندامی قابل درمان است.

نوروزی اظهار داشت: سنگ‌های مثانه ممکن است ناشی از کلیه به مثانه و یا به صورت اولیه در مثانه در افراد بخصوص در مردان به دلیل بزرگی پروستات به وجود می‌آید که از طریق عمل جراحی و همزمان عمل جراحی پروستات درمان می شود.

این جراح و متخصص کلیه در پایان افزود: اختلالات فیزیکی دستگاه ادراری در تشخیص وجود سنگ کلیه دخیل است که با بررسی میزان دفع 24 ساعته ادرار به درمان و تشخیص این کمک شایانی می‌کند توصیه می شود که افراد حجم دفع حدود 3 لیتر روزانه و میزان تحرکات را افزایش دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سنگ ، کلیه ، ورم ، نوزاد ، رژیم ، نمک ، غذا ، مثانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.