سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس بهره برداري پالايشگاه تهران خبر داد:

"مقاوم سازی پالایشگاه شماره یک شهید تندگویان تهران" در برابر زلزله

همزمان با تعمیرات اساسی "واحد آیزوماکس و هیدروژن" پالایشگاه شماره یک شهید تندگویان (تهران) اين واحد برای نخستین بار از زمان تاسیس (1346) مورد مقاوم سازی در برابر زلزله قرار مي‌گيرد.

رضا عليجاني در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه مقاوم سازي تجهيزات پالايشگاه از حدود سه سال پيش آغاز شده، اظهار داشت: واحد آیزوماکس و هیدروژن پالایشگاه شماره یک که به منظور انجام تعمیرات اساسی و بر اساس برنامه زمان بندی از 27 مهر ماه از سرویس خارج شده اند همزمان در حال مقاوم سازی است.

علیجانی یادآور شد: پس از طی مراحل مطالعات زمین شناسی و زلزله شناسی به این نتیجه رسیدیم که در مورد اغلب تجهیزات این پالایشگاه مقاوم سازی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با عنايت به شرايط عملياتي، امكان مقاوم سازي برخي از تجهيزات پالايشگاهي در حين كار كرد آنها وجود دارد، ليكن واحد آیزوماکس و هیدروژن به علت حساسیت آنها ابتدا از مدار خارج و سپس مورد تعمیرات اساسی و مقاوم سازی همزمان قرار گرفته اند.

مقاوم سازی مبدل ها و راکتورها

به گفته این مقام مسئول هم اکنون کوره ها، مبدل ها و راکتورهای این دو واحد در حال مقاوم سازی در برابر زلزله هستند.

عليجاني همچنین از سرويس خارج شدن واحدهاي آیزوماکس و هیدروژن از تاریخ 27 مهرماه جهت انجام تعمیرات اساسی اشاره کرد و گفت: مدت زمان تعمیرات اساسی این دو واحد که مرتبط با یکدیگر نیز هستند مجموعا سی روز پيش بيني شده که هم اکنون طبق برنامه زمان بندی در حال انجام است.

پیشرفت 97درصدی تعمیرات واحد هیدروژن

وی افزود: هم اكنون در ابتداي هفته چهارم، تعمیرات اساسی واحد هیدروژن طبق برنامه 97 درصد پیشرفت داشته و واحد آیزوماکس نیز يك درصد جلوتر از برنامه زمان بندی به میزان 93 درصد پیشرفت داشته است.

وی اهداف کلی از انجام تعمیرات اساسی را تمیزکاری، بازرسی، رفع عیوب و انجام تعمیرات احتمالی تجهيزات و نيز انجام پاره اي تغییرات و تعویض احتمالی برخي قطعات عنوان کرد.

احیای کاتالیست های واحد آیزوماکس

رییس بهره برداري پالايشگاه تهران همچنین از احیای کاتالیست های واحد آیزوماکس به عنوان مهمترین اقدام در تعمیرات اساسی این واحد خبر داد و گفت: بطور كلي کاتالیست ها پس از گذران هر دوره كاري و به دلیل شرایط خاصی که دارند بایستی احیا شده و پس از تخليه از راكتورها مورد بررسي هاي كاملتر قرار گيرند. ضمن آنكه در صورت نياز نسبت به تعويض كل و يا بخشي از آنها با كاتاليست هاي نو اقدام خواهد شد. 

به گفته وی در تمامی تعمیرات اساسی واحدهاي پالایشگاهي اقداماتی چون رسوب زدایی از تجهیزات، رفع گرفتگی مسیرها، مبدلها و کولرها انجام می شود و همچنین تمامی تجهیزات از نظر خوردگی و سايش مورد بررسي قرار مي گیرند.

وی افزود: در این دوره از تعمیرات اساسی نیز تمام مبدل های فشار بالا و راکتورها به روش هاي  نوین بازرسی می شوند و اگر خوردگی و يا هر گونه صدمه اي در آنها مشاهده شود  مورد تعمیر قرار می گیرند.

رئیس بهره برداري پالايشگاه تهران از هماهنگی و مديريت مطلوب بخشها و ادارات مختلف پالايشگاه در ارتباط با تعميرات اساسي مذكور ابراز رضايت نموده و اظهار کرد: خریداری و آماده سازي به موقع تجهیزات، جذب پرسنل لازم و آموزش آن ها، خارج شدن به موقع واحد از سرویس و احياء موفق كاتاليست ها از جمله اقدامات مناسبي است كه زمان بندي  و موفقيت تعميرات اساسي را تحت تاثير قرار ميدهند.

اين مقام مسؤول با بیان اینکه تمامی کارها و اقدامات تعمیراتی از سوی کارکنان خود شرکت انجام می شود، تصریح کرد: در موارد نادر كه به تجهیز یا تخصص خاصی نیاز باشد از کارشناسان خارج از شرکت نیز استفاده مي شود.

وی در مورد برنامه زمان بندی انجام تعمیرات اساسی گفت: تا چند سال پيش و بطور معمول هر سه سال يكبار واحدهاي عملياتي به نوبت از سرويس خارج و مورد تعميرات اساسي قرار مي گرفتند اما با توجه به تجربيات همكاران و بررسي هاي انجام شده توسط كارشناسان، هم اينك واحدهاي عملياتي كاتاليستي به همان صورت هر سه سال يكبار تعمير مي شوند اما ديگر واحدهاي عملياتي بصورت هر چهار سال يكبار مورد تعميرات اساسي قرار مي گيرند كه اين امر از نقطه نظر كاركرد و سود آوري پالايشگاه از اهميت به سزايي برخوردار است.

رییس بهره برداري پالايشگاه تهران اظهار داشت: جدول زمان بندي تعميرات اساسي واحدها همه ساله جهت سال بعد با همكاري و همفكري و هماهنگي مديريت محترم هماهنگي و نظارت پالايش و پخش تنظيم و به مورد اجرا گذاشته مي‌شود.

عليجاني با تاکید بر ضرورت تداوم توليد و عرضه محصولات نفتي در كشور گفت: عموما سعي بر آن است كه  در یک زمان دو واحد مشابه از دو پالایشگاه به منظور انجام تعمیرات اساسی از سرویس خارج نشده و توليد محصولات آنها با وقفه مواجه نشود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.