سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه صنعت "نفت"نبايد دستخوش سنگ اندازي شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به جای مطرح کردن موضوعات کهنه باید تلاش کنیم اتحاد و یکپارچکی را در بین همکاران ایجاد کنیم تا سوژه به دست کشورهای بیگانه ندهیم.

موسی احمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،در خصوص محورهای تحقیق و تفحص از وزارت نفت اظهار داشت: محورهای تحقیق به یک سال گذشته تا کنون بر می گردد این تحقیق و تفحص مربوط به وزارت "نفت "دولت دهم است .

وی تدابیر فروش "نفت" در شرایط تحریم، کاهش چشمگیر فعالیت‌های اجرایی و متوقف شدن پیشرفت در پروژه های فاز های پارس جنوبی، استفاده از نیروهای ناکارآمد در اداره امور حوزه نفت کشور، عدم بکار گیری نیروهای بومی در منطقه ویژه انرژی و اقتصادی پارس جنوبی را مهم‌ترین محورهای این تحقیق و تفحص بیان کرد.

* ضرورت ايجاد اتحاد در بين سازمانها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به  جای مطرح کردن موضوعات کهنه باید تلاش کنیم اتحاد و یکپارچکی را در بین همکاران ایجاد کنیم تا سوژه به دست کشورهای بیگانه ندهیم.

وی افزود: در شرایط کنونی زنده کردن موضوعات از پیش و پا افتاده به صلاح کشور نیست و این تحقیق و تفحص بیشتر به عملکرد دولت دهم و دوران وزارت قاسمی برمی گردد باید این بحث در بین مسولان به طور اساسی پیگیری شود نباید تقصیر را به گردن کسی که گناهی مرتکب نشده است انداخت باید بسترهای همکاری را برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی به ویژه در خصوص شناسایی بازارهای هدف و نیز ارتقای جایگاه صنعت نفت در بین کشورهای منطقه ای فراهم کنیم.

 عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مورد موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت گفت: بنده از برخی همکاران خود در صحن مجلس مطالبی پیرامون تحقیق و تفحص از وزارت نفت شنیدم اما گمان نمی کنم که این موضوع مربوط به دولت فعلی باشد و قطعا با توجه به این زمان اندک نمی توان بحث تحقیق و تفحص را برای دولت جدید مطرح کرد.

* مطرح کردن موضوعات کهنه به صنعت نفت خسارت وارد مي کند

 این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت که چنین اقداماتی به دولت جدید خسارت وارد می کند و صلاح نیست در وضعیت کنونی این مباحث مطرح شود.

الیاس طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده اقیلد هم پیرامون موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت گفت: طرح تفحص از وزارت نفت مربوط به دولت فعلی نیست و قطعا این موضوع مربوط به سنوات قبلی است و نباید با تبلیغات منفی آن را به دوره فعلی مرتبط کنند و اذهان عمومی و کارشناسان را منحرف نمایند.

یونس اسدی عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز تحقیق و تفحص از وزارت نفت را مربوط به دو سه سال قبل دانست و افزود: باید حداقل یکی دوسال از عملکرد وزارت نفت بگذرد تا بتوانیم در مورد آن قضاوت کنیم و نباید از این موضوع علیه وزارت نفت کنونی و مدیریت زنگنه فضاسازی شود.

محمدسعید انصاری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تحقیق  و تفحص عادتا و قاعدتا زمانی مطرح می شود که فرد یا افرادی در خصوص موضوعی می خواهند جویا شوند و راه منطقی این است که به صورت نامه مطرح شود در غیر اینصورت در زمان تحقیق و تفحص شیوه و روش را نمی شود عوض کرد بنابراین تحقیق و تفحص در خصوص فروش نفت از دولت دهم مطرح است نه دولت یازدهم. متاسفانه برخی از نمایندگان سعی برآن دارند که این موضع را به دولت یازدهم ربط دهند که منطقی نیست.

* ضرورت شفاف سازي عملکردها در برهه زماني 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شفاف سازی و بهبود امور از جمله وظایف اصلی همه مسولان وزارتی کشور است و کاری که در حال حاضر زنگنه انجام می دهد به حق درست و شایسته است ولی نمی توان در طی دو ماهی که زنگنه به مسند وزارت نفت آمدند به نتیجه مورد نظر رسید و قضاوت کرد.

وی گفت: به نظر بنده یک وزیر باید اعمال قدرت وزارتی و نظارتی داشته باشد تا بتواند کارهای توسعه ای را درست و صحیح هدایت کند و در این مدت کم که مهندس زنگنه روی کار آمدند فعالیت های خوبی در عرصه دیپلماتی سیاسی و روان سازی فروش نفت در کشور صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: شاید مطرح کردن تحقیق و تفحص از وزارت نفت در این برهه زمانی و مکانی درست نباشد متاسفانه عده ای به دنبال قیل و قال هستندتا عملکرد این دولت را زیر سوال ببرند در حالیکه موضوع فروش نفت و بحث بابک زنجانی به دوران احمدی نژاد برمی گردد باید مسولان با شتاب بیشتر این موضوع بررسی کنند تا بیشتر از این منجر به تخریب افکار عمومی در جامعه نشوند.

وی گفت: مجلس محل تهمت و افترا نیست مجلس محل تعقل و تفکر است بنابراین بیان کردن موضوع تحقیق و تفحص در شرایط فعلی کار عاقلانه ای نیست باید تدابیر اساسی در این زمینه اندیشیده شود. 

سیدمهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت تنها فروش نفت را دربرنمی گیرد بلکه موضوعات مختلف از جمله استفاده از نیروی کارآمد و مدیران در مناطق نفت خیز، واگذاری پتروشیمی ها به بخش خصوصی، دلیل عدم انجام تعهدات مجموعه کارها در راستای مصوبات سفرهای استانی و نیز تشکیل و احداث واحدهای پتروشیمی در مناطق مختلف کشور است.

وی تصریح کرد: تحقیق و تحفص دولت های دهم و یازدهم را شامل می شود و این موضوع موجب سیاه نمایی یکی از دولت ها نمی شود بحث تفحص در دولت دهم مطرح بود و در حال حاضر در این دولت ادامه پیدا کرده است و این امر مهم متوجه فرد یا اشخاص بخصوصی نیست فروش نفت در زمان فعلی نیز به روش قبلی نیز ادامه دارد و بررسی این مسله در حال حاضر محدودیتی ندارد.

 نماینده مردم دشتستان اظهار داشت: این تفحص بستگی به رفتار و سیاست های حاکمیتی به وزارت نفت است و هر وزارتخانه پاسخگوی رفتارهای دولت های قبلی و فعلی است و نوع سیاست حاکم این است که در مجموعه وزارت نفت کلی مطرح است مربوط به زنگنه نیست و هم اکنون فروش نفت یشتر مورد توجه بوده چراکه این موضوع در حال حاضر نیز اجرا می شود و با ابهاماتی مواجه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: قضاوت در مورد عملکرد مهندس زود است اما کارهای اجرایی ایشان نشان دهنده بازتاب خوب و موفقیت وی در این حوزه است و می تواند درهای امید و روشنی را برای رسیدن به اهداف مورد نظر بگشاید.

وی یادآور شد: برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و تعاملات دوسویه بین این کشورها و فعال شدن دیپلماسی انرژی بیانگر این مدعا است.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهاي پيام/
برچسب ها: صنعت ، نفت ، سنگ اندازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.