سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

نوع تغذيه در ورزش‌هاي استقامتي و قدرتي

يك متخصص تغذيه با تاكيد بر مشاوره گرفتن ورزشكاران از متخصصان تغذيه گفت: نوع تغذيه باتوجه به نوع ورزش متفاوت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ رضا اماني اظهاركرد: دنياي ورزش امروز علمي شده است و بدون شك ورزش‌هاي سنتي آن‌چنان كاربرد ندارند. امروزه يكي از ابعاد كاربرد علم در ورزش، بحث تغذيه در ورزش و استفاده بهينه از مواد غذايي در جهت بهبود كاركرد ورزشكاران است.

 

وي با بيان اين‌كه نوع تغذيه باتوجه به نوع ورزش متفاوت است، گفت: در ورزش‌هاي استقامتي ذخاير كليگوژن عضلات نقش تعيين كننده‌اي در تداوم ورزش و قدرت تحمل ورزشكار دارد و در ورزش‌هاي قدرتي، قدرت عضلاني نقش كليدي را در عملكرد ورزشكار بر عهده دارد.

 

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: امروزه از نظر علمي پروتئين و مكمل‌هاي پروتئيني چندان توصيه نمي‌شوند و ورزشكار نبايد به هر مكملي روي آورد، به خصوص مكمل‌هاي نيروزا كه عوارض دارند و هيچ بررسي ثابت شده‌اي كه نشان دهد اين مكمل‌ها در فردي كه تغذيه مناسب دارد، مي‌تواند تاثير بسزايي داشته باشد، وجود ندارد.

 

اماني افزود: در ورزش‌هاي استقامتي و طولاني‌مدت ميزان انرژي مورد نياز بيشتر از ورزش‌هاي قدرتي مي‌باشد و ممكن است تا 6000 كالري در روز برسد در حالي كه در ورزش هاي قدرتي معمولا بين 3000 تا 4000 كيلو كالري در روز نياز مي‌باشد. البته جثه بدني، جنسيت، شدت ورزش، مدت و سطح كيفي ورزش نيز در ميزان كالري مورد نياز، موثر است.

 

وي با تاكيد بر مشاوره گرفتن ورزشكاران از متخصصان تغذيه اظهار كرد: ورزشكاران حتما بايد به شخص مربوطه مراجعه كنند، متاسفانه افراد زيادي هستند كه تخصص ندارند و يا غير مرتبط هستند و در بعضي موارد نيز مشاهده شده كه افراد به پزشك عمومي يا كارشناس تربيت‌بدني مراجعه مي‌كنند كه به دليل اين‌كه آن‌ها فقط بخشي از بحث تغذيه ورزشي را مورد مطالعه قرار داده‌اند، نبايد به آن‌ها مراجعه كرد. همچنين مربيان ورزشي و بدنسازي خود را مجاز به صادر كردن رژيم غذايي مي دانند كه اين ممكن است خطرناك باشد./س
برچسب ها: تغذیه ، ورزش ، استقامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.