سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کتابشناسی حسینی؛

«احیای ارزش‌ها در نهضت عاشورا»؛ تبیین عناصر نهضت أباعبدالله(ص)

احیاگری عاشورایی، گسترة وسیعی از زندگانی فردی و اجتماعی آدمیان را در بر می‌گرفت: اخلاق، عدالت، آزادی، ارادة بشر، مشارکت عمومی، کرامت انسانی، برادری و برابری اجتماعی، عمل به احکام و مقررات اسلامی و... . اثر حاضر، در مقاله‌های متعدد، مروری دارد بر این احیاگری.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ کتاب احیای ارزش ها در نهضت عاشورا، در مقاله های متعدد مروری بر احیاگری های عاشورا دارد. مؤلف این کتاب پس از تألیف دو کتاب «مقتل الشمس» و «تفسیر تاریخ سرخ»، مطالبی را که در قالب نوشتار و گفتار در همایش ها و نشریه های علمی و دینی منتشر کرده، هم اکنون در کنار برخی مباحث دیگر در کتاب احیای ارزش ها در نهضت عاشورا گردآوری کرده است.

در عناوین این کتاب مقالات «احیاگری و اصلاح طلبی در نهضت حسینی»، «حسین علیه السلام طلایه دار نهضت احیای فکر دینی»، «معیارهای احیای دین و اصلاح جامعه در مکتب عاشورا»، «احیای ارزش های الهی و انسانی در نهضت حسینی»، «حماسه حسینی در آینه اندیشه شهید مطهری»، «تحریف ها و انحراف ها در تاریخ نگاری عاشورا»، «مبارزه با خشونت و خود کامگی در نهضت حسینی»، «مقتل نگاران نهضت حسینی» و در پایان «کتابنامه» دیده می شوند.

در بخشی از این کتاب با عنوان بازماندگان؛ نخستین راویان آمده است: «امام زین العابدین علیه السلام ـ که در آن زمان، گویا حدود 23 سال داشت ـ از آغاز حرکت و نهضت حسینی با امام همراه بوده و در وقایع کربلا تا به انجام حضور داشته است. او پس از شهادت امام حسین علیه السلام و یاران بزرگوارش، به اسارت دشمن درآمد و رهبری نهضت را عهده دار بوده است. گرچه درباره وقایع طول مسیر از مدینه تا کربلا، هیچ گزارشی از وی نرسیده، ولی از شب عاشورا به بعد روایات متعددی از آن حضرت در کتاب های حدیثی و تاریخی ثبت شده که بسیار حایز اهمیت است.

فرزند ایشان امام باقر علیه السلام ـ که گویا کودکی سه و یا چهار ساله بوده ـ نیز در آن واقعه، حضور داشته است. از فرزندان امام حسن علیه السلام، چند نفر در کاروان حسینی بوده اند که برخی به شهادت رسیده و بعضی اسیر شده اند؛ مانند عمرو بن حسن که در تاریخ ثبت شده است.
فرزند دیگر امام حسن علیه السلام به نام حسن مکنا به ابو محمد و معروف به حسن مثنی و داماد امام حسین علیه السلام نیز در سراسر نهضت حضور داشت. وی در روز عاشورا همانند دیگر افراد بنی هاشم با دشمن مبارزه کرد و حتی در برابر تیراندازان اشقیا، خود را سپر امام حسین علیه السلام قرار داد و هفده نفر را به هلاکت رساند. او آن اندازه مقاومت کرد که پیکرش زخم های کاری بسیار برداشت و کم رمق در میان کشتگان افتاد به طوری که دشمنان گمان کردند که او به شهادت رسیده است.»

کتاب «احیای ارزش ها در نهضت عاشورا» به قلم محمد جواد صاحبی با قیمت 5000 تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب برای دومین بار چاپ شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.