سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از 80 درصد مردم حداقل یکبار "کمر درد" را تجربه می‌کنند

کمر درد، دومین علت مراجعه به درمانگاه‌ها و سومین علت شایع جراحی در دنیاست؛ طبق آمار معتبر جهانی، بیش از 80 درصد افراد حداقل یکبار کمر درد را تجربه می‌کنند و شایع‌ترین علت آن مشکلات ساده‌ای مانند آرتروز و یا یک التهاب دیسک ساده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ فوق‌تخصص روماتولوژی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: 90 درصد افراد مبتلا به کمردرد حداکثر طي دو ماه بهبودي کامل پيدا مي‌کنند و نکته حايزاهميت اين که: در بسياري موارد علت مزمن‌شدن این کمردردهای بی‌خطر عواملی مانند مشکلات روحی، بدبینی و افسردگی خفیف است.

دکتر مريم صاحباري با بيان اين که «در مواردی که کمردرد با علايم دیگري مانند بیماری‌های روماتیسمی، شکستگی و نقص در کارکرد اعصاب پا همراه نيست، تصویربرداری لزومی ندارد»، تصريح کرد: پس از تصویربرداری و پیدا کردن یک یافته مانند دیسک کمر  تفسیر آن نیز باید از سوي پزشک بسیار با احتیاط و منطبق بر علايم بالینی صورت گیرد، چراکه مشاهده شده در افرادی که هیچ کمردردی هم ندارند، این یافته‌ها شایع است و ممکن است علت درد بیمار نباشد.

 
تشخیص دقیق علت کمردردهای مزمن در 85درصد موارد بیماران امکان پذير نیست

اين عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در بهترین شرایط، تشخیص دقیق علت این کمردردهای مزمن در 85درصد موارد بیماران امکانپذير نیست و بايد توجه داشت که تنها اندیکاسیون قطعی جراحی کمر، وجود یک نقص عصبی شدید و پیشرونده مانند ضعف پا در حرکت، پیشرفت ضعف با وجود درمان‌های طبی است و در ساير موارد جراحی‌های کمر توان برطرف کردن درد را با موفقیت بالا ندارد.

دکتر صاحباري درباره کمردردهاي حاد نيز توصيه کرد: بطور معمول در اوایل شروع درد، یک تا دو روز استراحت بعد از فعالیت‌های روزمره توصيه مي‌شود تا سیر بهبود تسریع یابد.

به گفته وي، مصرف مسکن و شل‌کننده‌های عضلانی، رعایت در بلند کردن اجسام سنگین، درمان سرفه‌های مزمن، گرم نگهداشتن کمر با کیسه آب گرم توصيه مي‌شود اما در ماه اول کمردرد، فیزیوتراپی و ورزش کمر توصیه نمی‌شود.

 نقش طب سوزنی و ماساژ در درمان کمردرد حاد اثبات نشده است

اين فوق‌تخصص روماتولوژي به وب دا گفت: نقش کاریوپرکتیس، طب سوزنی و ماساژ در درمان کمردرد حاد ثابت شده نیست. همچنين تأثير تزریق در محل درد و یا نخاع در درمان اين کمردردها هنوز به اثبات نرسيده است.

دکتر صاحباري درباره کمردردهاي مزمن نیز به اطمینان از غیرخطرناک بودن بیماری اشاره کرد و افزود: محدود کردن حرکاتی که موجب تشدید درد می‌شود، ورزش‌های تقویت عضلات کمر و پشت مانند شنا، ورزش‌های هوازی، اصلاح اضافه وزن و شیوه نشستن و استفاده از پشتی‌های صندلی طبی که در داروخانه‌ها موجود است، به مبتلايان کمردردهاي مزمن توصيه مي‌شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌ پزشکي مشهد گفت: در صورتی که یک‌جا نشین هستید، هر 10دقیقه بلند شده و قدم کوتاهی زده و حرکات نرمشی کمر در محیط کار انجام دهید و دست‌ها را به بالا و عقب بکشید. همچنين استفاده طولانی از کمربندهای طبی موجب ضعف عضلات کمر و نتیجه معکوس می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کمردرد ، ستون فقرات ، دارو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.