سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سخنانی در نشست «آسم»؛

لاوروف: خواستار دوري جامعه جهاني از ملاحظات ژئوپوليتيك يكجانبه درخصوص پرونده هسته‌اي ايران هستیم

وزير امورخارجه روسيه در سخنانی در نشست وزيران ‌آسيا و اروپا، بر دوري گزيدن جامعه جهاني از ملاحظات ژئوپوليتيك يكجانبه درخصوص پرونده هسته‌اي ايران تاكيد كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه الميادين، "سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه روز دوشنبه در سخناني كه در طول سفر خود به هند ايراد كرد، گفت: روسيه خواستار دوري جامعه جهاني از ملاحظات ژئوپوليتيك يكجانبه درخصوص پرونده هسته‌اي ايران است.

 
وزير امور خارجه روسيه، امروز در دهلي‌نو با اشاره به ديدار نهم نوامبر وزيران خارجه ايران و قدرت‌هاي بزرگ در ژنو گفت روسيه خواهان به  غنيمت شمردن فرصت به دست آمده جهت دستيابي به راه حلي براي پرونده هسته‌اي ايران است. 

وي در يازدهمين نشست وزيران ‌آسيا و اروپا گفت: «من از  حضور  کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين نشست استفاده  مي‌کنم تا بر نقش بزرگ اتحاديه اروپا و شخص خانم اشتون در روند اين مسئله ( پرونده هسته‌اي ايران) تاکيد کنم.»

به گفته وزير امور خارجه روسيه، خيلي مهم است که فرصت به دست آمده  به غنيمت شمرده شود ، در مسير حرکت به جلو  کارشکني نشود  و تنها به تقويت رژيم منع تسليحات هسته‌اي بدون از دست دادن  منافع ژئوپوليتيکي ، اهميت داده شود. 

يازدهمين نشست وزيران  امور خارجه  گفتگوي آسيا و اروپا  موسوم به  «آسِم» از  11 تا 12 نوامبر در دهلي‌نو ،پايتخت هند، برگزار مي‌شود.
روسيه در نشست هشتم آسم که اکتبر سال 2010 در بروکسل برگزار شد به اين سازمان پيوست.   آسم که از سال 1996 در بانکوک  آغاز به کار کرد، هم اکنون 52 عضو دارد  که 28 عضو اتحاديه اروپا  از جمله آنها هستند.

اين در حالي است كه وزير امورخارجه روسيه در طول مذاكرات هسته اي اخير ايران وغرب گفتته بود:من نمی‌توانم درباره نتیجه مذاکرات پیش گویی داشته باشم اما اکنون فرصتی برای تفاهم و توافق برای یک رویکرد شامل نقشه راه که بتواند مساله هسته‌یی ایران را حل کند به وجود آمده است.

او اضافه کرده بود: روسیه خواهان راه حلی است که حق دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌‌ای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را به رسمیت بشناسد.

سرگئي لاوروف در بخش دیگری از سخنانش افزود : بهره برداري از وضعيت كنوني براي توسعه سپر دفاع موشكي غير قابل قبول است.

شايان ذكر است كه مسكو به شدت با برنامه‌ي واشنگتن در رابطه با گسترش سيستم دفاعي ضد موشك كه باعث گسترش انواع جديدي از آن در اروپا و ديگر مناطق جهان شده است بخاطر آنكه قابليت هاي هسته‌اي روسيه را هدف قرار خواهد داد مخالف مي‌باشد .

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.