سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طی سفر وزیر علوم به کنفرانس عمومی یونسکو مطرح شد

شکاف علمی ملل، دلیل تحقق نیافتن توسعه پایدار

طی سفر وزیر علوم برای حضور درسی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو در فرانسه شکاف علمی میان ملل دلیل تحقق نیافتن توسعه پایدار مطرح شد.

 به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ رضا فرجی دانا، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با حضور درسی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو، طی سخنرانی گفت: عضویت دولت خودگردان در سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد به این دولت اجازه می‌دهد تا به توسعه لازم که استحاق هر چه آنرا نیز دارد دست پیدا کند. 

  وی ضمن بیان حفظ اخلاقیات در علم و فرهنگ، افزود: علم بدون در نظر گیری اخلاقیات و معنویات نمی‌تواند به سعادت بشریت کمک کند، به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در سی و دومین اجلاس یونسکو جایزه این سینما برای اخلاق در علم را پیشنهاد داد که از سوی اعضا به تصویب رسیده به ویژه جنبه‌های اخلاقی علوم و فناوری‌های جدید در فضای مجازی و سایبری از اهمیت شایانی برخوردار است. 

 وی اظهار داشت: روح و اساسنامه یونسکو در ارتقاء و ترویج چند جانبه گرایی تکوین می‌باید و در این راستا دانشگاه‌ها می‌توانند به عنوان آزمایشگاه اندیشه و ایده‌ها راه را برای هم افزایی در روند فکری گوناگون هموار سازد، لذا علت وجودی یونسکو نیز در واقع بر این حقیقت صحه می‌گذارد که همبستگی فکری و اخلاقی بشریت یک پیش شرط غیر قابل اجتناب برای دستیابی به آرمان صلح و پایدار است و ما اموخته‌ایم که ترتیبات سیاسی و اقتصادی صرف قادر نیست جوامع بشری را از جنگ و منازعه ایمن بدارد و لازم است که سختگیریهای مبتنی بر چند جانبه گرایی برای مقابله با این پدیده شوم تقویت شود. 

فرجی دانا در ادامه گفت: بسیاری از کنوانسیون‌ها و قطعه نامه‌های بین المللی تدوین شده و مورد تصویب یونسکو در واقع برای حمایت از این پدیده به وجود آمده است. 

وی ضمن ضرورت پاسداشت تنوع فرهنگی تاکید کرد و گفت: مفهوم و پاسداشت و ارتقاء تنوع فرهنگی یکی از مفاهیم برجسته در این سازمان است و بر همین اساس ایده گفت‌و‌گوی تمدن‌ها توسط یونسکو و در اسناد مصوب این سازمان برجسته شده است. 

فرجی دانا تصریح کرد: مایلیم نه به عنوان وزیر آموزش عالی ایران بلکه به عنوان یک اندیشمند و استاد دانشگاه اعلام کنم که شکاف علمی در میان ملل مختلف دلیلی بر تبعیض سوء استفاده و عدم تحقق توسعه پایدار است. 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تحمیل تحریم‌های سنگین توسط برخی از اعضا یونسکو که موجب عدم دسترسی در بخش آکادمیک یکی از اعضا آن به منابع پژوهشی و همکاری‌هایی علمی شده است چه توجیهی دارد اظهار داشت: این در حالی است که جامعه نوین جهانی به ما آموخته است که پاسداشت از منابع طولانی مدت یک گروه و یا یک کشور در ازاء متضرر شدن سایرین غیر ممکن است و حضور علم در یونسکو به این معناست که ابتکا رو آپار تا بد علمی در این سازمان محکوم است. 

در پایان نیز وزیر علوم ایران با مدیر کل یونسکو وزیر علوم زیمباوه و رئیس کنفرانس عمومی یونسکو و تنی دیگر از مقامات در خصوص همکاری‌های علمی وفناوری در سطح منطقه‌ای و بین المللی رایزنی و گفتگو کردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.