وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران همچنان از حمایت‌های خود برای بازسازی زیرساخت‌ها و مراکز آموزشی آسیب دیده سوریه دریغ نخواهد کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا فرجی‌دانا در دیدار با وزیر آموزش سوریه در پاریس اظهار داشت: بسیار جای تاسف دارد که در درگیری‌های جاری سوریه، صدمات و آسیب‌های جدی به شمار زیادی از مراکز آموزش عالی و زیر ساخت‌های علم و فناوری این کشور وارد شده است.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد، با تلاش دولت سوریه این زیرساخت‌ها هر چه سریع‌تر بازسازی شود و ایران نیز همچنان به حمایت‌های خود جهت بازسازی اماکن آموزشی آسیب دیده در درگیری ها ادامه دهد.

فرجی دانا، با بیان اینکه موضع ایران به رسمیت شناختن حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود است،افزود: این حق مسلم مردم سوریه است که بتوانند سرنوشت خود و آینده کشورشان را بدون دخالت بیگانگان رقم بزنند.

وی اظهار داشت: بنابراین هرگونه دخالت خارجی در این زمینه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

فرجی دانا ابراز امیدواری کرد، ایران همچنان بتواند در دوران بحران جاری در سوریه نیز به روابط علمی و فرهنگی خود با سوریه ادامه و آن را ارتقا دهد.

وزیر علوم سوریه نیز در این دیدار که در محل نمایندگی جمهوری اسلامی در یونسکو در پاریس صورت گرفت، گفت: روابط سوریه و ایران از جمله به دلیل اشتراکات فرهنگی، تاریخی و علمی دیرینه بوده و پیوندها و علایق موجود میان دو ملت خود را در بستر تاریخ نشان می‌دهد.

هوزان الواز وزیر آموزش سوریه با بیان اینکه متاسفانه در منطقه رهبران غیر مسئولی را در برخی از کشورها مشاهده می‌کنیم، افزود: خوشبختانه مردم ایران و برخی از ملل منطقه و عربی به این مسئله واقف هستند که منطقه از گذشته‌های دور همواره شاهد امواج و گرداب‌های زیادی بوده و آنها را پشت سر گذاشته است.

وزیر علوم سوریه همچنین اظهار داشت: تاریخ ثابت کرده که ما همه در خندق واحدی قرار داریم و آنهایی که در گذشته دشمن بودند، همچنان از در دشمنی وارد می‌شوند و آنهایی که نیز دوست بوده‌اند،همچنان دوست باقی مانده‌اند.

الواز همچنین خاطرنشان کرد: ما در قرن 21 در چهارراه حساسی واقع شده‌ایم و من به نمایندگی از دولت سوریه از رهبران و ملت ایران به دلیل حمایت از مردم سوریه قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره با صدمات و زیان شدید وارده به منافع ملی سوریه به دلیل درگیری‌های جاری در این کشور افزود: منابع و امکانات ملی کشور به دلیل حملات تروریستی متحمل ضرر و زیان های هنگفتی شده است.

وزیر آموزش ملی سوریه، ضمن تحسین از راهبرد رهبران ایران در حمایت از علم و فناوری‌های جدید افزود: واقعیت این است که رهبران ایران به رغم تمامی مشکلات،کارشکنی‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی بیگانگان به ویژه حوزه علم، تکنولوژی و فناوری روز را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی گفت: همگان واقف هستند که در سایه رشد و توسعه دانش‌بنیان، علم و فناوری است که ما به پیشرفت‌هایی دست پیدا می‌کنیم و اینکه برخی از کشورهای منطقه تصور می‌کنند سلاح و ابزار نفت است، مرتکب خطا و اشتباه می‌شوند.

الواز همچنین تصریح کرد: باید در حوزه آموزش عالی، فناوری و تحقیق و پژوهش از تجربیات ارزشمند ایران استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بشار اسد معتقد است که باید در زمینه علم و فناوری نگاه دمشق بیشتر معطوف به روسیه و ایران باشد.

معاون وزیر آموزش ملی سوریه نیز که در این دیدار حضور داشت، با اشاره به اینکه سوریه همواره از روابط همه جانبه از جمله روابط فرهنگی رو به رشدی با ایران برخوردار بوده است،افزود: برخی از دانشگاه‌های کشور در برخی از رشته‌های تحصیلی به اعضای هیئت علمی نیازمند است و امیدواریم که بتوانیم از خدمات برخی از کشورها از جمله ایران در این زمینه برخوردار شویم.

وی تصریح کرد: هدف تروریست‌ها از بین بردن تاریخ، حافظه و میراث تاریخی ملت سوریه است ولی محور مقاومت با عنایات پروردگار و مقاومت مردم به پیروزی در برابر دشمنان دست خواهد یافت.

همچنین در پایان این دیدار فرجی دانا پیشنهاد داد تا کارگروه ویژه‌ای از نمایندگان دو کشور تشکیل و نیازهای آموزشی سوریه احصاء و در چارچوب موافقتنامه‌ای مطرح شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار