سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالانه در دنیا؛

بیش از 17 میلیون نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می دهند

هر ساله نزديك به 32 ميليون مورد سكته قلبي و مغزي در دنيا رخ مي دهد كه باعث مرگ بيش از 17 ميليون نفر مي شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ یک متخصص قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری گفت: 60 درصد موارد مرگ در سال 2000 در جهان به علت بيماري هاي غير واگير بوده و برآورد مي شود اين درصد تا سال 2020 ميلادي به 73 درصد برسد. که سهم بيماري هاي قلبي و عروقي از اين ميزان بيش از 48 درصد است.

دکتر ارسلان خالدی فر ادامه داد: همچنین پیش بینی می شود بيش از 20 ميليون مورد ا ز 64 ميليون مرگ در سال 2015 مربوط به بيماري هاي قلبي عروقي خواهد بود و در صورتي كه اقدامات موثر انجام نشود، انتظار مي رود موارد مرگ ناشي از بيماري هاي مزمن از 2005 تا 2015 حدود 17 درصد افزايش يابد و از 35 ميليون مرگ به 41 ميليون مرگ برسد.

به گفته وی، موارد مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي در كشورهاي توسعه يافته در ساليان اخير، روند رو به كاهش داشته است، و این در حالی است که این موارد در كشورهاي در حال توسعه همچنان سير صعودي دارد.

وی با بیان اینکه گذار اقتصادي ، صنعتي شدن و جهاني شدن سبب تغييراتي در شيوه زندگي شده است كه در ايجاد بيماري قلبي عروقي نقش مهمي دارند افزود: از طرفي طول عمر به دليل كاهش بيماري هاي واگير در كشورهاي در حال توسعه به سرعت در حال افزايش است و مردم  به مدت طولاني تري در معرض اين عوامل خطر قرار مي گيرند.

دکتر خالدی فر رژيم غذايي نامناسب (مصرف غذاهاي پر چرب، پرانرژي، پر نمك و مصرف كم ميوه و سبزي)، چاقي، كم تحركي ، مصرف سيگار و قليان، فشار خون بالا، اختلال چربي هاي خون، ديابت و سن بالا را از مهمترین عوامل خطر بیماری قلبی عروقی عنوان کرد.

این متخصص قلب و عروق اذعان داشت: اكثر عوامل اصلي زمینه ساز بيماري هاي غير واگير مزمن شناخته شده اند و در صورت حذف اين عوامل تهديد كننده، حداقل 80 درصد بيماري هاي قلبي، سكته هاي مغزي، ديابت و بيش از 40 درصد سرطان ها قابل پيشگيري خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در ايران نيز بار بيماري هاي غير واگير بسيار بالاست و بخش بزرگي از منابع نظام سلامت براي درمان آن هزينه مي شود افزود:علت 39.3 درصد مرگ در این كشور بيماريهاي قلبي و عروقي هستند كه از اين ميزان، 19.5 درصد مربوط به سکته قلبی، 9.3 درصد مربوط به سکته مغزی و 10 درصد باقیمانده مربوط به سایر بیماری های قلبی و عروقی است.

دکتر خالدی فر افزود: تعداد مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي در 29 استان كشور در سال 1383 نزديك به 138 هزار نفر (378 نفر در روز) بوده است و پيش بيني مي شود كه طي سالهاي آينده شيوع اين بيماري ها افزايش يابد و بار عظيمي را در تمامي ابعاد اعم از اجتماعي، اقتصادي و سياسي بر جامعه تحميل كند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه شيوع عوامل خطر بيماري هاي قلبي عروقي در كشور ما بالا است گفت: پنجمين بررسي نظام مراقبت عوامل خطر بيماري هاي غير واگير در ايران در سال 1388 نشان داد كه در هر دو جنس مرد و زن در گروه سني 44-15 سال، 96.3 درصد و در گروه سني 45 تا 64سال 99 درصد و در كل گره سني 15 تا 64 سال 96.7 درصد افراد 4 تا 5 عامل خطر را با خود همراه داشتند .

وی در پایان یادآور شد: اين بيماري ها به ميزان قابل توجهي قابل پيشگيري هستند و با اجراي مداخلات موثر براي كاهش عوامل خطر آن ها مي توان مرگ زود رس ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي، سكته مغزي و ديابت را كاهش داد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.