به گزارش حوزه میراث و ادبیات
باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "محمدمهدی فرقانی" به مناسبت فرارسیدن چهاردهم آبان ماه روز "فرهنگ عمومی" افزود: اغلب محتوای رسانه ها را موضوعات فرهنگی تشکیل می دهند از این رو می توان اذعان کرد رسانهها با مردم و افکار عمومی سرو کار دارند.
وی ادامه داد: امروزه رسانهها و مطبوعات بیش از نخبگان با افکار عمومی جامعه سر و کار دارند.
به گفته وی رسانهها هم از فرهنگ عمومی جامعه تاثیر میپذیرند و هم بر آن تاثیر میگذارند.
فرقانی نقش رسانهها و مطبوعات در تبیین و ارتقای فرهنگ عمومی را پر رنگ دانست و گفت: البته اینگونه نیست که رسانهها به طور یکطرفه نقش هدایتی عمودی در جامعه داشته باشند و از بالا به مردم بگویند چه چیزی درست یا غلط است.
وی افزود: رسانههای هر جامعه رنگ و بوی آن جامعه را دارند، رسانهها نوعی پیش نویس تاریخ هستند زیرا بطور روزمره وقایع جامعه را بازتاب میدهند.
استاد علوم ارتباطات تاکید کرد: برای ارتقا و ترویج فرهنگ عمومی، رسانهها باید به منافع و نیازهای آنی و آتی مخاطب توجه کرده و از طریق پاسخ دادن به نیارهای آنی، نیازهای آتی را برای او تصویر و تبیین کنند.
به گفته فرقانی، همچنین رسانهها و مطبوعات باید سطح عمومی فرهنگ را با ترویج و تبیین صحیح آن بطور مستمر ارتقا دهند.
در تقویم رسمی کشور روز چهاردهم آبان ماه به عنوان روز "فرهنگ عمومی" نامگذاری شده است.
انتهای پیام/ص