سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خريد ارزان زعفران از کشاورزان/ سود 100 هزار توماني در جيب دلالان

قيمت زعفران در سال جاري نسبت به سال گذشته کاهش يافته و سود صد هزار توماني از فروش هر کيلو گل زعفران به دلالان مي رسد.

محمدرضا اميري کهنوج عضو کميسيون کشاورزي مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: توليد زعفران به حمايت دولت و برنامه ريزي دقيق نياز دارد و با توجه به رقباي جدي و جديد که در بحث زعفران به ميان آمده اند اهميت اين کالاي قيمتي و ارزآور بيش از پيش به نظر مي رسد. 

وي افزود: قيمت خريداري شده زعفران درسال جاري نسبت به سال گذشته کاهش يافته و سود صدهزار توماني از فروش هر کيلو گل زعفران به دلالان مي رسد. 

نماينده کرمان، کهنوج و منوجان ادامه داد: افغانستان و چين در توليد زعفران با ايران رقابت مي کنند در حالي که اين رقابت در زمينه کيفيت به شمار نمي رود و کيفيت زعفران ايراني قابل مقايسه با ساير نقاط جهان نيست. 

وي تصريح کرد: بيش از 90 تا 96 درصد زعفران دنيا در ايران توليد مي شود ولي سود آنچناني به کشور نمي رسد و نبود حمايت از توليد زعفران عامل اصلي به شمار مي آيد. 

اين نماينده مجلس گفت: ميزان برداشت زعفران کشور حداکثر 4 کيلوگرم در هکتار است در حالي که افغانستان حدود 7 تا 10 کيلوگرم در هکتار برداشت دارد و توجه به افزايش کشت و برداشت در هکتار از لحاظ کمي و کيفي به پيشرفت اقتصادي و کشاورزي کمک مي کند. 

وي افزود: مصرف زعفران به حوزه خوراکي و غذا محدود است و نگاه به خواص دارويي به تبليغ و کار کارشناسي و بررسي در رسانه نياز دارد. 

اميري کهنوج تصريح کرد: صنعت بسته بندي در عرضه محصولات داراي اهميت بالايي است و بسته بندي حلقه ي گمشده صنعت زعفران است که در حال حاضر زعفران به صورت فله اي به کشورهايي نظير اسپانيا صادر مي شود و بعد از بسته بندي با قيمت بالا و ارزش افزوده فراوان به نقاط مختلف جهان فرستاده مي شود. 

وي گفت: کاهش واسطه گري و افزايش قيمت موجب دلگرمي کشاورزان مي شود و مي توان از زعفران به عنوان يک محصول استراتژيک و همتاي نفت در ارزآوري و سرمايه گذاري استفاده کرد. 

وي افزود: منحصر کردن محصول به چند استان ضعف تلقي مي شود و با مکان يابي و شناسايي استان ها به افزايش کاشت محصول سازگار اقليم دست پيدا کنيم. 

وي در پايان گفت: کارشناسان با مطالعه وضعيت استان ها و توجه به استان هاي کم آب براي توليد زعفران به افزايش کمي و صادرات محصول نزديک مي شوند. 
انتهای پیام/

برچسب ها: خرید ، ارزان ، زعفران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.