سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بروجردی تشریح کرد

سفر یک روزه هیئت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سیستان

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر یک روزه هیئتی از این کمیسیون به منطقه سیستان و مشکلات موجود را تشریح کرد.

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سفر یک روزه هیئتی از این کمیسیون به منطقه سیستان و بررسی مشکلات حوزه را تشریح کرد.
 
وی افزود: در چارچوب وظیفه نظارتی مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سفرهای استانی را طبق برنامه با اولویت استان‌های مرزی انجام می‌دهند و شش ماه پیش سفری به استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت که تعدادی تصمیمات در جهت رفع کاستی‌ها انجام و عملیاتی شد که برای مرزنشینان مفید بود ولی با توجه به بزرگی این استان فرصت بازدید از تمامی این استان حاصل نشد.  
 
بروجردی تصریح کرد: به همین دلیل در این سفر که به همراهی آقای سوری نماینده سلسله و دلفان از کمیسیون امنیت ملی است، بازدید کاملی از مرز سیستان، کشور همسایه افغانستان صورت گرفت و  وضعیت خشکسالی، وضعیت هیرمند، راه‌های خروج از مشکلات مربوط به کم آبی به ویژه بهره‌گیری از حق آب قانونی هامون بررسی و در مورد آنها تصمیم گیری شد.  
 
وی اظهار داشت: جلسه‌ای نیز در وزارت امور خارجه با هدف پیگیری حق آبِ بین‌المللی هامون صورت خواهد گرفت.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به حجم زیاد ماشین‌های باری که کار ترانزیت کالا از جنوب کشور به طرف افغانستان را انجام می‌دهند عملا چند هزار ماشین سنگین در نوبت بودند، بررسی کاملی از علل تاخیر ده دوازده روزه خودروها صورت گرفت، کاستی‌ها چه در بخش گذرنامه و چه در بخش کنترل ماشین‌های سنگین صورت گرفت و هم چنین بخش‌های دیگر نیز که موجب این تاخیر می‌شود همانند سیستم بانکی، گمرک نیز بررسی شد.  
 
بروجردی تاکید کرد: قرار شد جلسه‌ای در این رابطه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور ارگان‌های ذیربط برگزار شد تا این کاستی‌ها مورد بررسی قرار گرفته و راه حل این موضوع مورد تصمیم گیری قرار بگیرد.  
 
وی ادامه داد: هم چنین با توجه به اهمیت تسهیل در امر روادید و اسناد مربوط به این ماشین‌ها بحث راه اندازی سرکنسولگری در زرنج افغانستان مورد بحث قرار گرفت و در مجموع قرار بر این شد در این زمینه اقدامات لازم با توجه به مصوبات موجود انجام شود.
 
وی ادامه داد: ایجاد یک مسیر از طرف بازارچه مرزی به طرف مرز افغانستان به غیر از مرز میلک تصمیماتی اتخاد شد که امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده عملیاتی شود.  
 
نماینده بروجرد اظهار داشت: تقویت تجارت مرزنشینان با توجه به خشکسالی و تقویت اقتصاد آن‌ها با هدف جلوگیری آن‌ها از مهاجرت از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت به خصوص ارائه سوخت با قیمت مناسب که بتواند کمکی به وضعیت اقتصادی آن‌ها باشد.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: در مجموع سفر یک روزه این کمیسیون بسیار مفید بود و امیدواریم نتیجه عملی این سفر در آینده نزدیک خودش را نشان بدهد.  
 
اضافه می‌شود روز گذشته هیئت سه نفره متشکل از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متشکل از علاالدین بروجردی رئیس، سید باقر حسینی و حجت‌الله سوری اعضای این کمیسیون با همراهی حلیمه عالی نماینده سیستان از مناطق مختلف سیستان بازدید کردند.  
 
هم چنین در این سفر حاتم نارویی استاندار سیستان و بلوچستان، عباس نخعی معاون برنامه ریزی و اشتغال و مرعشی مدیر کل اطلاعات امنیت، نوری رئیس اداره کل اطلاعات سیستان، فرمانداران پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز، مدیر کل اتباع، مدیر کل پایانه‌ها و برخی دیگر از مدیران استانی اعضای هیئت مذکور را همراهی می‌کردند.  
 
هیئت سه نفره کمیسیون امنیت ملی از نقطه صفر مرزی میلک، بازارچه مرزی میلک، دیوار مرزی جنوب شرقی کشور، بازارچه گمشاد منطقه قرقره و شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز بازدید کردند.  
 
هم چنین هیئت مذکور با حضور تیم همراه در نشست شورای تامین شهرستان زابل شرکت کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کمیسیون ، امنیت ، ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.