سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی‌های جهانی نشان می‌دهند:

اختلال در مسیر پیشرفت اهداف "سلامت" به دلیل مقاومت‌های دارویی

بررسی‌های جهانی نشان می‌دهند که در حال حاضر مقاومت‌های دارویی تهدیدی جدی برای نظام‌های "سلامت" است و موجب عقب‌افتادن و اختلال در مسیر پیشرفت اهداف سلامت می‌شود.

محمود رضا شاه‌ بهرامی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده در مناطق مختلف جهان، قسمت عمده‌ای از داروهای مصرفی در دنیا بی‌رویه و غیرمنطقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های ناشی ازمقاومت‌های دارویی بسیار زیاد است، اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از موارد داروها تاثیر مناسب و کافی برای از بین بردن میکروب‌ها را ندارند و در واقع روند درمان برخی از بیماری‌ها با مشکل مواجه شده است.

شاه‌ بهرامی گفت: اگرچه عوارض سوء مقاومت‌های دارویی اول مربوط به بیماری‌های عفونی و واگیر است، اما به طور قطع عوارض فوق متوجه بیماری‌های مزمن و غیرواگیر نیز است و در واقع با افزایش مقاومت میکروب‌ها نسبت داروها، روند درمان بیماری‌های واگیر و حتی غیرواگیر با اختلال مواجه می‌شود.

وی با اشاره به تحمیل هزینه‌های مختلف ناشی از مشکلات دارویی بر سیستم‌های بهداشتی و درمانی، تاکید کرد: در حال حاضر مقاومت‌های دارویی تهدیدی جدی برای نظام‌های سلامت است و موجب عقب‌افتادن و اختلال در مسیر پیشرفت اهداف سلامت می‌شود.

شاه‌ بهرامی یادآور شد: برای پیشگیری از عوارض و مشکلات ناشی از مصرف بی‌رویه و غیرمنطقی داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها که بسیار جدی و مهم است، باید از همین امروز اقدامات عملی و مناسب‌تری ترتیب داد که در آن صورت می‌توان از خطرات و عوارض مقاومت‌های دارویی تا حد بسیار زیادی کم کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای همکاری‌های مشترک بین سازمان‌ها و دولت‌ها، مصرف منطقی و معقولانه داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها، وضع قوانین و مقررات دارویی که به طور جدی پیگیری و اجرا شوند، نظارت بیشتر بر روند تجویز و تحویل دارو و کنترل عفونت‌ها از راه‌های جلوگیری از روند رو به افزایش مقاومت‌های دارویی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سلامت ، دارو ، مقاومت ، بیماری ، مزمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.