سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرمن:

هدف اقدامات اعتمادساز گرفتن اهرم های قدرت ایران در آغاز مذاکرات است

وندی شرمن گفته است که هدف امریکا از درخواست اقدامات اعتمادساز از ایران این است که در همان ابتدای کار اهرم‌های قدرت ایران در مذاکرات را از آن بگیرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، وندی شرمن در جلسه کمیته سیاست خارجی سنای امریکا گفته است که هدف امریکا از درخواست اقدامات اعتمادساز از ایران این است که در همان ابتدای کار اهرم های قدرت ایران در مذاکرات را از آن بگیرد.
 
ایران هسته ای می‌نویسد، این سخنان بخشی از جلسه پرسش و پاسخ وی با کمیته سیاست خارجی سنای امریکاست که ماه گذشته برگزار شد.
 
متن کامل مطالب این جلسه را اینجا ببینید.
 
متن کامل سخنان شرمن دراین جلسه پیش از این در «ایران هسته ای» منتشر شده بود اما متن پرسش و پاسخ های سناتورها با وی به تازگی در اختیار «ایران هسته ای» قرار گرفته و اکنون منتشر می شود.
 
***
 
منندز: ممنون خانم شرمن، مسائل زیادی وجود دارد. با این حال شما در اظهارات خود جمله‌ای گفتید اینکه زمانی که صحبت از کاهش تحریم‌ها همزمان با اقدام ایرانیها برای کاهش نگرانی‌های ما به میان می‌آید، من به هیچ وجه مطمئن نیستم که معنی اینکه نگرانی‌های ما کاهش بیاید چیست؟ در اینجا یک نگرانی واقعی وجود دارد زمانی که ایرانیها اقدام مشخصی انجام دهند که منجر به کاهش برخی از تحریم‌ها شود، این مسئله موجب تضعیف موضع و کاهش فشارهای جامعه بین المللی خواهد شد و جامعه بین المللی در موضعی بسیار دشوار قرار خواهد گرفت. ایران بارها اعلام کرده است که قصد دست یابی به سلاح هسته‌ای را ندارد و اکنون نیز بر این گفته تاکید می کند با این حال با توجه به گذشته ایران چطور می‌توان گفت این گفته قابل باور است. همانطور که بارها در این کمیته به طور علنی و غیرعلنی نتیجه گیری شده است ایران به دستور مسئولان حکومتی خود برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش کرده است. تا آنجا که من می دانم ایرانیها هنوز اعتراف نکرده اند که برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش کرده اند آنها همچنان می‌گویند که سلاح هسته‌ای را رد می‌کنند مگر اینکه در مذاکرات گروه 1+5 صورت گیرد و ما هنوز چیزی در این باره نشنیده ایم. چرا ما اعلام می کنیم که اگر آمریکا نگرانی ما را برطرف کند ما نیز تحریم‌های این کشور را کاهش می دهیم، چطور می توانیم با ایرانیها مصالحه کنیم زمانی که اثبات شده است آنها در گذشته برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش کرده اند. مطلب آخری که باید پیش از پاسخ شما بگویم این است این واقعا برای من مایه نگرانی است که پرزیدنت روحانی به طور آشکار و با افتخار این حقیقت را در کتاب خود اعلام کرده زمانی که مدیریت مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران را در دست داشت توانست مذاکرات را با روشهای تاخیری ادامه دهد تا همزمان ایران بتواند برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد. زمانی که من به این حقایق نگاه می ‌کنم نگران می شوم، من درک می کنم که باید گزینه‌های دیپلماتیک را امتحان کنیم با این حال همزمان که از کاهش تحریم‌های ایران در پی کاهش نگرانی‌های آمریکا می شنوم، به همان اندازه نگران می‌شوم.
 
شرمن: آقای رییس، این نگرانی واقعا به جا و به مورد است و زمانی که ما به سمت این مذاکرات گام بر می داشتیم این نگرانی را به دقت مورد بررسی و مداقه قرار دادیم. ما کاملا با شما موافقیم که تحریم‌های گسترده‌ای برضد ایران اعمال شده است نباید به زودی برداشته شود مگر اینکه همه نگرانی‌های ما توسط ایرانیها برطرف شود. ما با شما موافقیم زیرا ما نیز نمی خواهیم رژیم تحریم‌ها متلاشی شود. همزمان علت تمرکز ما بر اعتماد سازی، آزمودن مسائل مختلفی از جمله تضعیف موضع کنونی ایران و ایجاد اختلال در برنامه هسته‌ای این کشور بوده است، زیرا در حال حاضر برنامه هسته ای این کشور به طور پیوسته در حال پیشرفت است. دستیابی به توافقی فراگیر زمان بر است زیرا مسایل کاملا فنی در این زمینه وجود دارد. مذاکره خود زمان بر است و چیزی نیست که بتوان آن را طی مثلا 48 ساعت به نتیجه رساند. از آنجا که ایرانیها همچنان در حال پیگیری برنامه هسته ای خود هستند و با توجه به سابقه ای که شما از زمانی که روحانی بین سالهای 2003 تا 2005 مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود ذکر کردید، این مسئله برای ما روشن شده است که فریبکاری بخشی از دی ان ای است. بنابراین قصد داریم اکنون اطمینان حاصل کنیم که کمی زمان برای مذاکرات فراگیر با ایران اختصاص داده شود. بنابراین آنچه به دقت در حال بررسی آن هستیم این است که اکنون با اعتماد به نفس، زمان صرف کنیم و جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را بگیریم و همزمان به توافق فراگیر با این کشور دست پیدا کنیم که زمینه برای حذف کامل تحریم ها که ایران به دنبال آن است فراهم شود. اگر ایران اقدامات قابل راستی آزمایی ملموسی صورت دهد که غیر قابل بازگشت باشد کارهایی وجود دارد که احتمالا می توانیم در مراحل اولیه صورت دهیم اما همزمان آمریکا نباید تحریم‌های کلیدی را که موجب حضور ایران بر سر میز مذاکره شده است لغو کند. بنابراین می‌توان گفت که اصل مسئله همین است.
 
سناتور کونز: آقای منندز بابت تشکیل این جلسه مهم و حصول اطمینان از اینکه این کمیته حتی در بحبوحه تعطیلی دولت همچنان به وظایف قانونی خود عمل می کند، تشکر می‌کنم. خانم شرمن از شما و همه افرادی که در این جلسه شرکت کرده اند تشکر می‌کنم. همچنین از تلاش پیگیرانه ای که شما و وزیر خارجه آمریکا برای تداوم و تقویت رژیم تحریم‌ها برضد ایران صورت داده اید و این تلاش برای دستیابی به پیشرفت در این زمینه مهم و حیاتی است تشکر می‌کنم. در تعامل با ایران باید درباره اهداف خود دید باز و درک درست داشته باشیم و واقع گرا باشیم. به طور کلی این توافق گسترده وجود دارد که نباید به ایران اجازه دهیم به توان هسته ای دست پیدا کند و هر گونه مذاکره باید به توقف قابل راستی آزمایی غنی‌سازی اورانیوم در ایران منجر شود. من از گفته رییس جمهور آمریکا که همه گزینه ها بر روی میز قرار دارد حمایت می کنم. من از اظهارات شما در آغاز نشست درباره اقدامات این کمیته و نقش آن در پیشرفت هایی که درباره سوریه به دست آمد قدردانی می کنم و به شدت بر این باورم که تهدید باور پذیر اقدام نظامی باید حفظ شود تا در میز مذاکره پیشرفت حاصل شود. به صراحت باید بگویم از اینکه تحریم‌ها چه از نظر پیامدهای اقتصادی موثر بوده است امیدوار شده‌ام و امیدوارم که این تحریم ها رژیم ایران را وادار کند محاسبات خود درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تغییر دهد. فکر می‌کنم این تحریم‌ها بوده است که پایه مذاکرات را تشکیل داده است با این حال همزمان فکر می کنم هنوز مشخص نیست آیا اهدافی که حسن روحانی اعلام کرده است واقعی است و از اختیار و توان لازم برای توافق برخوردار است یا خیر.
 
من همچنین از تلاش‌های شما درباره پرونده شماری از اتباع آمریکا یا ایرانیان تبعه آمریکا تشکر می‌کنم. من شخصا در جریان پرونده آقای حکمتی هستم. به نظر من تلاش گسترده ای که روحانی برای جذب کشورهای خارجی آغاز کرده است هنوز به اندازه کافی جذاب نیست. آزادی ناراضیان سیاسی و زندانیان هنوز در مراحل ابتدایی است و می تواند بیش از این پیشرفت داشته باشد و به پایان یافتن سرکوب‌ها در داخل و اقدامات تروریستی در خارج از ایران منجر شود.
 
اگر امکان دارد نخست در این باره صحبت کنید که آیا روحانی از توان و اختیار توافق برخوردار است یا خیر. آیا ایشان از (آیت الله) خامنه ای رهبر معظم ایران مجوز و اختیارات لازم را دریافت کرده است. (آیت الله ) خامنه ای در سخنانی در ماه سپتامبر سخن از نرمش قهرمانانه به میان آورده است.
 
با این حال من از اظهارات شما خوشحال شدم که مسئله را روشن کرده اید و فکر می کنم گفته اید از مدتها قبل، فریبکاری بخشی از دی ان ای استراتژی مذاکراتی آنها بوده است. آیا روحانی از اختیار لازم برای دستیابی به توافق واقعی و نظارت بر اجرای آن برخوردار است؟
 
شرمن: سناتور اگر بخواهم واقعیت را بگویم، باید عرض کنم که دقیقا نمی‌دانیم. روحانی گفته است که اختیار و مجوز لازم را برای دستیابی به توافق با جامعه بین المللی دارد و ظریف نیز به طور کامل این مسئله را تشریح کرده است. اما همانطور که من پیش از این گفتم ما آماده آزمودن این مسئله هستیم. با این حال نمی دانیم که آیا آنها راست می گویند یا خیر و البته این احتمال دارد که خود آقای روحانی نیز نداند. این احتمال وجود دارد که رهبر معظم ایران به روحانی رییس جمهور ایران و ظریف وزیر خارجه این کشور گفته است، بروید و تلاش خود را صورت دهید. ببینیم تا کجا می‌توانید پیش بروید و چه چیزی به دست آورید. این احتمال وجود دارد که خود آقای روحانی نیز نمی داند چه توانمندیها و اختیاراتی در مذاکره و چه محدودیتهایی خواهد داشت. با این حال باید این مسئله را بیازماییم. همانطور که شماری از همکاران شما گفتند باید این گزینه را در مدت محدود زمانی در بوته آزمایش قرار دهیم تا اطمینان یابیم برنامه هسته ای ایران همین طور ادامه یابد تا اینکه یک روز از خواب بلند شویم و ببینیم ایران به توان هسته ای دست یافته است. بنابراین این گزینه را آزمایش خواهیم کرد. این کار را در مدت تقریبا محدود صورت خواهیم داد تا ببینیم پرزیدنت روحانی و آقای ظریف آنچه به ما گفته اند عملی کنند و نشان دهند که نه تنها از طرف مردم ایران بلکه از طرف رهبر معظم ایران این مجوز توافق را دارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.