سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با توجه به افزايش سهم گاز در سبد انرژي كشور؛

تاكيد وزير نفت بر پايداري شبكه انتقال گاز/ کمبود 40 میلیارد مترمکعب گاز در طی سالجاری

وزير نفت در حاشيه برگزاري همايش "گاز، ديروز، امروز، فردا" با اشاره به اينكه سهم گاز به سرعت در سبد انرژي كشور در حال افزايش است، بر پايداري شبكه انتقال گاز در كشور تاكيد نمود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بيژن نامدار زنگنه با تاکید برايجاد يك شبكه پايدار در كشور گفت: این امر مهم سبب می شود  در مواقعی بخشي از شبكه قطع شد، نقاط  ديگر شبكه، نقطه مذكور را تحت پوشش قرار دهند.

وي ادامه داد: توسعه ذخيره سازي گاز در كشور نيز يكي ديگر از مواردي است كه منجر به پايداري شبكه انتقال گاز در كشور مي شود.

 زنگنه ضمن تاكيد بر ايجاد شبكه انتقال گاز منظم در كشور افزود: در اين راستا منابع مالي مورد نياز براي تحقق پروژه هاي مذكور توسط وزارت نفت تامين خواهد شد.

وي در ادامه با بيان اينكه از سال 94 به لحاظ تراز توليد و مصرف گاز طبيعي نياز به واردات نخواهيم داشت، تصريح نمود: در چنين شرايطي واردات گاز با هدف پايداري شبكه و همچنين ملاحظات اقتصادي صورت مي پذيرد.

وزير نفت در ادامه ضمن تاكيد بر خدماترساني مناسب به مشتركين، افزود: با توجه به اينكه گاز بعد از برق وسيع ترين شبكه تماس با مردم را دارد، بنابراين ارائه بهترين خدمات به مشتركين داراي اهميت است.

کمبود 40 میلیارد مترمکعب گاز

وزير نفت با اشاره به كمبود 40 ميليارد متر مكعبي شبكه گاز طي سالجاري افزود: هم اكنون در نيروگاه ها 48 درصد سوخت مايع و 52 درصد گاز استفاده مي شود كه براي كمبود گاز در كشور مي توانيم ميزان مازوت و گازوئيل ارسالي به نيروگاه ها را به 30 ميليون ليتر افزايش دهيم.
 
اعطای مجوز به شرکت های خدمات انرژی قفل شده است/ شرکت گاز مجوز بدهد
 
وزیر نفت با تأکید بر لزوم توجه ملی به توسعه صنعت CNG اظهار داشت: به گازسانی به جایگاههای CNG باید بیشتر توجه شود، این مسئله را نه از بعد بنگاهداری بلکه از بعد ملی تأکید می کنم چرا که مصرف هر مترمکعب سوخت CNG معادل مصرف یک لیتر بنزین خواهد بود و جایگزینی هر مترمکعب CNG با هر لیتر بنزین، 55 سنت برای ما صرفه اقتصادی خواهد داشت و از اینرو هر چه توسعه CNG به تأخیر بیفتد ما ضرر بزرگی می کنیم.
 
زنگنه بر لزوم توجه به تکنولوژی CHP (تولید همزمان گاز و بخار) برای مجتمع های مسکونی تأکید کرد و گفت: با استفاده از این روش راندمان بالای 80 درصد خواهد بود یعنی مصرف هر مرتمکعب گاز در این روش از سوی واحدهای مسکونی، دو مترمکعب از نیاز مصرف گاز در پالایشگاهها کم می کند.
 
وی افزود‌: هم اکنون اعطای مجوز به شرکت های خدمات انرژی از سوی شرکت ملی گاز ایران قفل شده است که باید این رویه فعال شود.
 
طرح جامع گازرسانی روستایی برای 50 منطقه ایران تدوین می شود
 
وزیر نفت از در دستور کار قرار گرفتن تدوین طرح جامع گازرسانی به روستاها برای 40 تا 50 منطقه مختلف کشور خبر داد و گفت: تاکنون گازرسانی به روستاها با فشار مسئولان و نمایندگان مناطق مختلف صورت می گرفته اما باید گازرسانی به فشار جای خود را به گازرسانی کارشناسی شده بدهد.
 
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ملی جوابگوی گازرسانی به همه روستاها نیست اما تا زمان تدوین طرح های جامع گازرسانی، گازرسانی به روستاهای کشور باید نظر پیدا کند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه هم اكنون بيش از 95 درصد جمعيت شهرها از نعمت گاز برخوردارند، تصريح نمود: براي نحوه تامين سوخت در روستاهاي دورافتاده با توجه به شرايط آن روستا بايستي برنامه ريزي نماييم و با بررسي طرح هاي مختلف سوخت رساني بهينه ترين روش را انتخاب كنيم.

زنگنه با اشاره به اینکه واحدهای پتروشیمی تولید متانول در جنوب کشور از سر دیگ تولید گاز، برداشت می کنند، اذعان داشت: با توسعه تکنولوژی این مسئ<ه روشن است که گاز متان می تواند خوراک تولید پروپیلن شود که نیاز زیادی به آن وجود دارد که در این زمینه برنامه ریزی شده تا طرح های تولید متانول و متانول پروپیلن اجرایی شود.
 
وزیر نفت با بیان این مطلب که هم اکنون برای جبران کمبود تولید، نیازمند واردات گاز از ترکمنستان هستیم، گفت: از سال 94 با ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف، نیاز به واردات گاز از ترکمنستان به دلیل کمبود تولید نخواهیم داشت اما ممکن است به دلایلی چون متنوع سازی منابع تدمین گاز و توجیه پذیری اقتصادی این واردات ادامه یابد.
 
زنگنه به موفقیت وزارت نیرو در کسب رضایت مشترکان خود در ایجاد انشعاب های جدید اشاره کرد و گفت: شرکت ملی گاز ایران در کسب رضایت مشترکان از وزارت نیرو عقب است و در این زمینه نتوانسته مثل وزارت نیرو موفق عمل کند و باید در ارائه خدمات رویکرد مطلوب تری از خود نشان دهد.

در ذخیره سازی گاز موفق نبودیم
 
زنگنه تصریح کرد: ما شبکه گاز نداریم، یک سری نقاط شعاعی از خطوط تولید به مصرف کشیده شده که به آن شبکه نمی گویند.
 
وی ادامه داد: ما باید اقدام به ایجاد شبکه سراسری گاز کنیم به نحوی که در صورت نیاز بتوانیم یک بخشی از خطوط انتقال را با بخشی دیگر جایگزین کرده و این امکان را به خطوط انتقال گار کشور بدهیم که در برابر حوادث انعطاف پذیر شود.
 
این عضو کابینه دولت از دستور ویژه خود برای طراحی شبکه سراسری گاز کشور در صنعت گاز خبر داد و گفت: هزینه احداث این شبکه سراسری از سوی شرکت ملی نفت ایران تأمین خواهد شد.
 
وی افزود: ذخیره سازی گاز موضوع مهمی است که نه در زمان وزارت بنده  نه در سالهای بعد موفق به انجام آن نشدیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، تولید ، انتقال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.