سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت نهضت زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشيمي

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با تاکید بر این‌که باید به سمت نهضت تکمیل زنجیره ارزش افزوده گام برداریم، گفت: بايد توسعه صنايع تکميلي و پايين دستي در اين صنعت برپايه مزيت ها و برنامه ريزيهاي تدوين شده صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد زیار در همايش ملي نفت و توسعه اقتصادي با محوريت تخصصی توسعه صنایع پایین‌دستی و ارزش افزوده با اشاره باه اينکه در کل دنيا 300 ماده پتروشيمي توليد مي شود گفت: در کشور ما 25 مواد کر و اصلي توليد مي شود بطوري که هر هفته 260 تن انواع محصولات توليدي بصورت خام در بورس کالا عرضه مي شود.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با اشاره به این‌که ایجاد شغل در صنایع پایین‌دستی با هزینه‌ی کمتر و تعداد بیشتر امکان‌پذیر است، اظهار داشت: در صنایع بالا‌دستی برای ایجاد شغل برای یک نفر باید 94 هزار دلار و در صنایع میان‌دستی حدود 780 هزار دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد این در حالی است که در صنایع پایین‌دستی برای ایجاد شغل برای یک نفر تنها 21هزار دلار کفایت می‌کند.
 
مدیر کل صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی تصريح کرد: در ازای ایجاد یک شغل در بالا‌دستی می‌توان 500 شغل در صنایع پایین‌دستی ایجاد کرد.
 
وی با اشاره به این که نرخ بازگشت سرمایه در صنایع پایین‌دستی نسبت به صنایع بالا‌دستی بسیار بیشتر است، گفت: نرخ بازگشت سرمایه در صنایع بالا‌دستی حدود 10 تا 15 درصد و در صنایع پایین‌دستی 35 درصد است.
 
مدیر کل صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: ارزش یک میلیون تن محصولات خام پتروشیمی معادل 300 میلیون دلار است، اما اگر همین محصولات خام تبدیل به مصنوعات شود 670 میلیون دلار عاید کشور می‌شود.
 
زیار اظهار داشت:  با وجود تمام مزایایی که توسعه‌ صنایع پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده آن دارد، اما طوري برنامه ريزي شده که کشور‌های صاحب قدرت، منابع خام ما را می‌خرند و با تبدیل آن به محصولات نهایی آن را با قیمت بالا‌تر به خودمان می‌فروشند.
 
وی با اشاره به این‌که در 50 سالگی صنعت پتروشیمی کشور قرار‌ داریم، گفت: متاسفانه در این مدت زنجیره ارزش افزوده این صنعت تکمیل نشده به همین دلیل برا‌ی آنکه صنایع پایین‌دستی در کشور به درستی توسعه یابد باید وزارتخانه‌های اقتصادی کشور دوباره مهندسی شوند.  
 
زیار با اشاره به این‌که در یک شهر کوچک مانند ماهشهر که تعداد بسیار زیادی واحد‌های پتروشیمی وجود دارد نتوانستیم مشکل بیکاری را برطرف کنیم، تصريح کرد: یکی از دلایل وجود بیکاری در این شهر کوچک این است که نتوانستیم مشکل خام‌فروشی را بعد از گذشت سال‌ها حل کنیم.
 
وی افزود: متاسفانه وزارت نفت علاوه بر این‌که بزرگترین صادر‌کننده‌ مواد نفتی است به دلیل خام‌فروشی بزرگترین صادر‌کننده‌ غیرنفتی نیز محسوب می‌شود؛ چرا که 52 درصد از محصولات غیرنفتی صادرشده توسط وزارت نفت به فروش می‌رسد.
 
مدیر کل صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی با تاکید بر این‌که باید به سمت نهضت تکمیل زنجیره ارزش افزوده گام برداریم، گفت: البته این کار باید با توجه به مزیت‌های برتر کشور صورت گیرد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.